زنجان | شهری بجای مانده از اردشیر بابکان

شهر زنجان مرکز استان زنجان است که در شمال غربی ایران قراردارد، که مردمی با فرهنگ اصیل را در خود جای داده است. شهر زنجان، از آداب و رسوم و سنت خاصی در ایام مختلف سال را دارند.

از آنجایی که این شهر از قدمت تاریخی زیادی برخوردار است آثار و بنای تاریخی زیادی بجای مانده است و سالانه مسافرین و گردشگران و تروریست های زیادی به این شهر سفر می کنند. در ادامه به معرفی تاریخی شهر زنجان، فرهنگ و مکان های تاریخی و طبیعی این شهر زیبا با قدمت خواهم پرداخت…

37ec4344ca05ec86bc919aed9749f9c7 | • درناتریپ ✈️

زنجان، باقدمتی تاریخی چندین ساله

حمدالله مستوفی، مورخ و شاعر و نویسنده قرن هشتم در یکی از نوشته های خود اشاره کرده است که اردشیر بابکان بنیان گذار سلسله ساسانیان، شهر زنجان را پایه گذاری کرده است .که نام را شهین داده بود. این شهر زیبا از موقعیت استراتژیک خاصی در قدیم برخوردار بوده است .

چرا که این شهر در مسیر تجای ری به آذربایجان قرار داشته است. بسیاری از قدیمی ها این شهر را زنگان نام می برند، درواقع زنجان نام معرب زنگان است و نام قبلی این شهر بوده است. در زمان حکومت قاجاریان این شهر را خمسه می گفتند چرا پنج بلوک در این شهر بوده که بدان خاطر به این شهر خمسه می گفتند.

گفتنی است که در معدن نمک چهرآباد این شهر شش مومیایی پیدا کرده اند، که به دوران هخامنشیان و ساسانیان بر می گردد و این امر نشان از قدمت این شهر دارد.

dda gholab | • درناتریپ ✈️

فرهنگ اصیل مردمان شهر زنجان

همانطور که می دانیم مردمان شهر زنجان مسلمان و شیعه مذهب هستند. و اقوام مختلفی در این شهر زندگی می کنند، اما ساکنین اصیل زنجان ترک هستند و ترکی صحبت می کنند البته در مناطق دیگر این استان نیز زبان تاتی رواج دارد. آیین و اعتقادات هر قوم نمادی این فرهنگ اصیل آن منطقه را نشان می دهد. از جشن و سرورها تا عزاداری ها… جشن حالا که در اوایل پاییز با برداشت محصول گرفته می شود یک جشن مردانه است که هیچ خانومی در آن شرکت ندارد.

از آنجایی که مردم زنجانی ارادت خاصی به اهل البیت دارند، مناسبت های مذهبی پرشکوهی را برگزار می کنند. موسیقی آذربایجان ریشه ی عمیقی در این شهر دارد و بخش جدا نشدنی از مردمان این اقوام است. این شهر همانند دیگر شهر ها از صنایع دستی خاص خود برخوردار هستند؛ مسگری و ظروف مسی این شهر آوازه ای بلند دارد و نام درصدر دارد. گلیم بافی، قالی بافی، سرمه دوزی و چاروق دوزی نیز از سایر صنایع دستی این استان باقدمت است.

zanjan souvenir 02 1280x720 1 | • درناتریپ ✈️

سوغات و غذاهای محلی و معروف استان زنجان

علاوه بر صنایع دستی که در مطلب فوق به آن اشاره شد، خوراکی های همچون نان اردکی نیز از سوغات اصلی این شهر می باشد. غذاهای محلی که در اقامتگاه های بومی این شهر می توانید بچشید را آش ترش، بالاماش، جغوربغور و دوغراماج شامل می شوند.

Behestan Castle By Hamid Reza Bazargani Custom | • درناتریپ ✈️

مکان های تروریستی گردشگری شهر تاریخی زنجان

همانطور که اشاره شد این شهر،شهر تاریخی با قدمتی چندین ساله است و آثار باستانی و تاریخی زیادی را در خود جای داده است که در ادامه مطلب مختصرا معرفی می کنم.
مسجد جامع زنجان، یک تجربه ای منحصر بفرد که معماری از زمان قاجار را برای شما به نمایش می گذارد در ورودی بازار قرار دارد. حوزه ی علمیه ی شهر زنجان در این مسجد پابرجاست. آنچه که دیدنی است نمای زیبای این مسجد است که کاشی کاری و آجرکاری زیبای در آن بکار رفته است.

دوم | • درناتریپ ✈️

رختشوی خانه زنجان نیز از دیگر مکان های زیبا و دیدنی شهر زنجان است که در زمان قاجار، حاکم زنجان آن را برای راحتی زنان ساخت. محیط بخصوصی که در ایام سرد و گرم سال زنان در آنجا رخت بشویند. این رختشوی خانه امروز در خیابان سعدی شهر زنجان قرار دارد.

2d47bf5eafe5a9809bc43c7be10ba0ed | • درناتریپ ✈️

بازار زنجان نیز از دیگر مکان های تاریخی – دیدنی این شهر است که در خورد آثار دیگری چون، مسجد جامع – مسجد چهلستون – مسجد آقا سیدفتح الله و… را در خود جای داده است. این بازار بلندترین بازار ایران است که با سقف آجری و قدیمی خود از جالب ترین بازارهای قدیمی است.

1280px مسجد جامع سید زنجان | • درناتریپ ✈️

البته این شهر را منحصرا مکان های تاریخی تشکیل نمی دهد این شهر نیز مکان های طبیعی و گردشگری را نیز در خود دارد همانند آبشار شارشار زنجان که از بی نظیر ترین مکان های تفریحی و طبیعی این شهر است. این آبشار که در شمال باختری زنجان منطقه تهم قرار دارد، بواسطه موقعیت مکانی این آبشار مکانی محبوب و پرطرفدار میان کوهنوردان این شهر است. خالی از لطف نیست که بعد از دیدن این مکان های تاریخی، از آبشار شارشار هم دیدن کرد.

| • درناتریپ ✈️

بیشک همه ما برای یکبار هم که شده نام رودخانه قزل اوزن را شنیده ایم، رودخانه قزل اوزن در ماهنشان زنجان قرار دارد. رودخانه پر جوش و خروشی که از ارتفاعات زیبای زاگرس سرچشمه می گیرد و در نهایت به رودخانه شاهرود و از آن به رودخانه بزرگ سفید رود ادغام می شود. این رودخانه زیبا را می توان یکی از طولانی ترین و زیبا ترین رودهای ایران دانست.

پیام بگذارید