روستای ازمیغان | بهشت گردشگری طبس

کویرها همیشه خشک و به شکل شالیزار نیستند و ویژگی های بارزی در برخی از کویرها باعث شده است تا از بسیاری مناطق کویری متمایز شوند. یکی از این وجه تمایزها در کویر، روستای ازمیغان است که پیوند بین کویر، شالیزار، رودخانه، نخلستان و…. باعث شده است منظره ای بهشتی در میان کویر پدید آید. با درناتریپ جهت آشنایی با روستای ازمیغان همراه باشید.

روستای ازمیغان
روستای ازمیغان

توضیحات

روستای ازمیغان در ۴۰ کیلومتری شرق بخش مرکزی شهرستان طبس در استان خراسان جنوبی قرار دارد و ساکنان آن به کشاورزی و دامپروری اشتغال دارند و به عنوان یکی از زیباترین مناطق گردشگری طبس به شمار می‌رود. ازمیغان از معدود روستاهایی است که رودخانه‌های دائمی دارد و آب آن بیشتر برای مصرف کشاورزی و باغداری استفاده می‌شود. این روستا از لحاظ تنوع گیاهی نیز در سطح استان و کشور نمونه است و در این روستا علاوه بر محصولات جالیزی، نخل و مرکبات و سایر میوه‌های هر فصل، برنج نیز تولید می‌شود. خانه‌های روستا شبیه دیگر معماری‌ های کویری با خشت، گل، خاک و چوب ساخته شده است.

روستای ازمیغان
روستای ازمیغان

از دیگر جاذبه‌های ازمیغان، آبشار قدمگاه و گونه‌های گیاهی وحشی چون درخت انجیر کوهی با ارتفاع ۲۰ متر و قدمتی ۳۰۰ ساله می باشد که از عوامل جذب طبیعت دوستان به این روستا است. در فاصله‌ی ۵ یا ۶ کیلومتری بالا دست و پایین دست روستا نیز، دو قلعه‌ی قدیمی وجود دارد که اهالی، آن‌ها را قلعه دختر می‌نامند.

روستای ازمیغان
روستای ازمیغان

در آخر نیز به جاذبه گردشگری دیگری که تخت عروس نامیده می شود اشاره می کنیم.

تخت عروس سنگ بزرگ سفیدی است که در کف دره و در وسط رودخانه قرار گرفته و علت نامگذاری این سنگ به تخت عروس هم به سبب آن است که آب از دو طرف آن جاری بوده و به همین خاطر به شکل تخت به نظر می رسد.

آدرس: ایران، استان خراسان جنوبی، شهرستان طبس، روستای ازمیغان

منبع خبر آنلاین
پیام بگذارید