دریاچه حلیمه جان رودبار | دریاچه عروس!

دریاچه حلیمه جان: دریاچه مجموعه ای از آب است که توسط خشکی احاطه شده است. دریاچه ها از نظر اندازه بسیار متفاوت هستند. اندازه برخی از آنها فقط چند متر مربع است و به اندازه کافی کوچک هستند تا در حیاط خلوت شما جای بگیرند. از چنین دریاچه های کوچکی اغلب به عنوان حوضچه یاد می شود. دریاچه های دیگر آنقدر بزرگ هستند که به آنها دریا می گویند.

دریاچه حلیمه جان
دریاچه حلیمه جان

دریاچه ها شکل های زمینی هستند که اشکال مختلفی دارند، اما همه آنها فرورفتگی در زمینی هستند که پر از آب شده است. این فرورفتگی ها به روش های مختلفی ایجاد می شوند. یکی از رایج ترین راه های تشکیل دریاچه، فرسایش یخچالی است. در طی این فرآیند یک یخچال یک کاسه را می تراشد و سپس یخچال ذوب می شود و کاسه را پر از آب می کند. این دریاچه ها بیشتر در آخرین عصر یخبندان تشکیل شده اند، اما مقدار زیادی آب را فراهم می کنند که ما هنوز از آن بهره مندیم.

دریاچه حلیمه جان

دریاچه عروس حلیمه جان یکی از زیباترین دریاچه‌های شمال ایران و از دیدنی‌های رودبار است. این دریاچه در احاطه جنگلی زیبا، با چشم‌اندازی خیره‌کننده ، این دریاچه زمانی که هوا آرام است معمولا تا پیش از ظهر به رنگ سبز دیده می‌شود ولی بعداز ظهرها با کمترین وزش باد به رنگ آبی در می‌آید.

دریاچه حلیمه جان
دریاچه حلیمه جان

علت نامگذاری دریاچه عروس

تغییر رنگ دریاچه عروس به دلیل وجود جلبک‌های آن است که صبح سطح دریاچه را می‌پوشانند، دریاچه را با رنگ سبز نشان می‌دهند و بعد از ظهر با وزش باد کنار می‌روند رنگ آبی دریاچه نمایان می‌شود. دریاچه عروس قبلا به نام دریاچه حلیمه جان شناخته می‌شد ولی افراد محلی کنار رفتن جلبک‌ها از روی آب دریاچه را به بالا زدن تور عروس تشبیه کردند و نام دریاچه به دریاچه عروس تغییر نام پیدا کرد.

پوشش گیاهی اطراف دریاچه

گیاهان شناوری مانند سراتوفیلیوم و سریوفیلیوم و گیاهان حاشیه ای نظیر نی، هزارنی، بارهنگ آبی، نیلوفر آبی، علف هفت بند، پیچک ها، لویی و بزواش، جگن و نعناع پوشش گیاهی دریاچه حلیمه جان را تشکیل می دهند.

دریاچه حلیمه جان
دریاچه حلیمه جان

اکوسیستم جانوری دریاچه حلیمه جان

پوشش جانوری دریاچه عروس شامل انواع گونه های ماهی ، لاک پشت، مار آبی، قورباغه و چند آبزی دیگر دیده می شود. پوشش گیاهی این منطقه قسمتی از پوشش گیاهی خزری است و چون دارای بارش فراوان و خاک مساعد است چمن زارهای سرسبز گسترده و همیشگی، جنگل‌های انبوه و نیمه انبوه در آن دیده می شود.

تفریحات مهیج در کنار دریاچه عروس

 عکاسی

همان گونه که پیش از این گفتیم شگفتی ها و زیبایی های مسیر و دریاچه به اندازه ای ست که فرصت های بی شماری برای عکاسی و ثبت خاطره ها و زیبایی ها در اختیار شما قرار می دهد. به این نقطه تماشایی که می رسید دوربین ها و گوشی های تان را بیرون بیاورید و زیبایی ها را شکار کنید

ماهیگیری

دریاچه حلیمه جان
دریاچه حلیمه جان

از جمله تفریحاتی که بسیاری از محلی ها و حتا خیلی از گردشگران را به سمت دریاچه حلیمه جان می کشاند ماهیگیری ست. اگر شما هم از علاقه مندان به ماهیگیری هستید لوازم و تجهیزات تان را بردارید و راهی رودبار شوید تا هم از منظره زیبای آن لذت ببرید و هم به تفریح مورد علاقه تان بپردازید

پیاده روی در کنار دریاچه

برای دیدن تمام زیبایی دریاچه باید دور تا دور آن را در نظر بگذرانید.اگر کنجکاو باشید و دل تان بخواهد جلوه های تازه ای را کشف کنید، یک پیاده روی لذت بخش را به دور دریاچه امتحان کنید.در این پیاده روی با حیوانات اهلی روبه رو می شوید. و می توانید شاهد چرای آنها باشید. اگر تابستان و کم آبی باشد، در قسمتی از دریاچه تنه های بیرون زده از آب خواهید دید و منظره جالبی پیش رویتان است.

امکانات دریاچه

  • سرویس بهداشتی
  • نمازخانه
  • کافه رستوران با غذاهای محدود
  • امکانات قایق سواری
  • یک مغازه کوچک
  • پارکینگ
دریاچه حلیمه جان
دریاچه حلیمه جان

بهترین فصل بازدید از دریاچه چیست؟

دریاچه الیمالات تقریبا در تمام فصول سال دیدنی است. اما مانند هر نقطه دیگری از طبیعت، بهار برای مواجهه و دید و بازدید با طبیعت چیز دیگری است. به ویژه، زمانی که می‌خواهید با خانواده و گروهی از افراد در سنین مختلف به گردش بروید، بهتر است فصول خوش‌آب و هواتری مانند بهار و تابستان را انتخاب کنید.

دسترسی: آزاد راه قزوین_ رشت بعد از شهرستان رودبار در حوالی تنکابنوارد جاده حلیمه جان شوید.
پیام بگذارید