تنگ براق اقلید ؛ طبیعت بکر و استوایی

تنگ براق، نام دره زیبایی در نزدیکی روستای تنگ براق در 20 کیلومتری شهر سده در شهرستان اقلید، شمال غربی شیراز است.در این تنگه شاهد رویش گیاهان و تشکیل پاسیو خای طبیعی در دیواره ها و شکاف ها هستیم. رودخانه پر آبی که در این دره جریان دارد به رود کر می ریزد. این رودخانه دیواره کوه را بریده و شکافی با دیواره های عمودی به پهنای چهل متر و در حدود صد متر بلندی در کوه به وجود آورده است.در دیواره صخره سمت چپ تنگ غاری زیبا وجود دارد که منشا آهکی دارد و آب از سقف آن به صورت قطرات باران به کف غار می ریزد. گردشگران از میان دره ها می توانند اغلب این مواهب طبیعی را یکجا داشته باشند که همین باعث کشش آنها می شود.

iranguide1 20200427 0002 1 | • درناتریپ ✈️

مسیر تنگ براق

اگر از استان فارس قصد عزیمت و سفر به این تنگ زیبا را داشته باشید با طی مسیر هشتاد کیلومتری از اقلید به سده و نهایتا با طی بیست کیلومتر از سده خودتان را به روستایی به نام تنگه براق برسانید. روستا کوهستانی است و در شیب ملایم کوه خانه هایی قد کشیده اند. خانه هایی از جنس سنگ وگل و چوب که حالا چند سالی است که آهن و مصالح نوین هم در برخی خانه ها رخ می نماید. بعد از عب.ر از روستا به تنگ زیبایی می رسید که همان تنگ براق است مسیر این تنگ اندکی شیب دار و دارای صخره های کوچک است که با عبور از این مراحل به بهشت براق می رسید.

19932531 151743018718401 2249787965104455680 n | • درناتریپ ✈️

آبشار و چشمه های تنگ براق

در کنار روستای تنگ براق، تنگه ای در میان انبوه درختان سه به فلک کشیده با چشمه های متعدد و رودخانه ای خروشان، غارهای زیبا،آبشارها، آبچک ها و ستون های آهکی معلق مناظری بدیع و چشم نوازی را به وجود آورده است. ارتفاع این آبشارها حدودا 4 متر است که در کنار این آبشار چشمه های خروشان و زلالی وجود دارد که آب آن بسیار گوارا و نشاط بخش است هر گردشگری را به وجد می آورد. به دلیل وجود آبشار در این ناحیه اطراف صخره ها را پوششی از خزه فرا گرفته است و در کنار سایر پوشش گیاهی این ناحیه حس دل چسبی را به ارمغان می آورد.

bragh | • درناتریپ ✈️

حوضچه ی تنگ براق

یکی دیگر از بخش های این تنگ زیبا حوضچه ای است که در پایین آبشار قرار دارد عمق این حوضچه در بعضی جاها زیاد و در برخی جاها کم تر است.آب این حوضچه بسیار زلال و شفاف است.در برخی از تنگه، آب درون حوضچه جمع می شود که اغلب گردشگران در همین نقطه تجمع می کنند. رودخانه ی پالنگان سرچشمه اصلی روخانه تنگ براق محسوب می شود. براثر عبور رودخانه که مقصد نهایی آن رود کر است، صخره های این ناحیه شکافته شده و زیبابی های طبیعی زیادی از جمله غار، چندین آبشار،هیولای فیل مانند و حوضچه های طبیعی به وجود آمده اند. در این حوضچه اکثر گردشگران به ماهیگیری می پردازند.

mahdi hamdami 20200427 0001 | • درناتریپ ✈️

تفریحات رایج در تنگ براق

در این تنگ بسیار جذاب اکثر گردشگران به تفریحاتی هم چون “شنا”، “آب تنی”، “ماهیگیری”، “عکاسی”، “کمپینگ”و… می پردازند.در فصل های بهار و تابستان آب حوضچه بسیار خنک و دلچسب است و برای این گونه تفریحات آبی بسیار مناسب است ولی در فصل پاییز و زمستان به دلیل سرما و برودت هوا امکان آب تنی و شنا در این ناحیه وجود ندارد. در حوضچه این تنگ انواعی از ماهی از جمله قزل آلا و جود دارد که گردشگران به ماهیگیری می پردازند همچنین زیبایی های طبیعی موجود در این تنگ از نظر درختان و پوشش گیاهی قالب زیبایی رابرای عکاسی در این محل به وجود آورده است.

iranguide1 20200427 0006 | • درناتریپ ✈️

سبک زندگی مردم در روستای تنگ براق

فعالیت اکثر مردم روستای تنگ براق کشاورزی و دامداری است. از جمله محصولات کشاورزی این روستا می توان به گندم، حبوبات، سیب، هلو والبته برنج چمپای خضردشتی اشاره کرد. همچنین از محصولات دامداری این روستا نیز می توان از ماست،کره،کشک محلی نام برد البته مردم روستا علاوه بر کشاورزی و دامداری به تولید “صنایع دستی” نیز مشغولند.گلیم بافی و قالی بافی از تولیدات مردم این روستا است.جالب است بدانید که مردم این روستا به زبان ترکی و لری صحبت می کنند.و لباسا های آنها نیز ترکیبی از لباسهای آذری و لری است.

iranguide1 20200427 0001 | • درناتریپ ✈️

یک نکته جذاب!

شاید بتوان گفت مهم ترین جاذبه گردشگری روستای تنگ براق علاوه بر تنگه زیبا آن کتبیه ای است که در وسط روستا قرار گرفته است. این کتیبه نبشته به دو زبان پهلوی و پارتی است و گفته می شود قدمت آن به دوران ساسانی باز می گردد. در این کتیبه به طور خلاصه شاپور اول، نام و عنوان خود و اجدادش را و همچنین قدرت خود در شکار را ذکر کرده است در انتهای متن این کتیبه نیز جمله دعایی نگاشته شده است. این کتیبه ها در سال76 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

0b02c7d42e9f3dcc792e85fcf53069b5 | • درناتریپ ✈️

جاذبه های اطراف تنگ براق

از جمله جاذبه های اطراف این تنگ زیبا می توان به کتیبه ساسانی، روستای شیرین و فرهاد، روسای محمدآباد، رودخانه کر، چشمه های پالنگان، امام زاده سید محمد، امام زاده عبدالرحمن و… اشاره کرد. که هر کدام از این جاذبه ها به نوبه خود دیدنی و تماشایی هستند و می توانند مقصد خوبی برای گردشگری و سفر باشند.

65915681 2054064371568431 5621349991599661378 n | • درناتریپ ✈️

دسترسی به تنگ براق

استان فارس ـ شهرستان اقلید ـ روستای تنگ براق

پیام بگذارید