آبشار کبودوال گلستان | تنها آبشار خزه ای ایران

آبشار کبودوال یکی از این دو هزار جاذبه استان گلستان است که به تنها آبشار خزه ای داخل ایران نیز بشمار می آید. در ادامه مطلب به معرفی این آبشار و راه دسترسی به آن را مفصل توضیح خواهم داد.

طبیعت شمال همواره ما را یاد خالقی هنرمند می اندازد، در چهار فصل سال جاده های شمال، استان ها، شهرهای شمالی و حتی روستاهای آن طبیعتی متناسب با هر رنگ فصل را دارند. شمال از هر جاذبه ای نظیر: رودخانه، جنگل، آبشار، کوهستان، فلات، دریا و ابنیه تاریخی را در خود دارد.

در درناتریپ ما بارها از جاذبه های استان گلستان نام برده ایم، استان زیبا و سرسبزی که چیزی حدود دو هزار جاذبه طبیعی و توریستی برای آن ثبت شده است. برای دیدن استان گلستان ماه ها باید وقت گذاشت و تمامی جذابه های آن را دید و زیبایی هرچه بیشتر این استان و شهرها و روستاهایش پی برد.آبشار کبودوال گلستان

آبشار کبودال، آبشار زیبا و خزه ای ایران

در پنج کیلومتری علی آباد کتول واقع در استان سرسبز گلستان، آبشاری در میان محیط جنگلی جریان دارد که زیبایی آن نشان از خالق تمامی زیبایی ها، خدای مهربان را دارد. آبشار کبودوال، که به تنها آبشار خزه ای ایران شناخته می شود، از چشمه های جنوبی سرچشمه می گیرد و در عمق دره ای انبوه از جنگل جاری می باشد.

آب این آبشار زیبا و خزه ای قابل شرب است و بسیار زلال و شفاف است. این آبشار یکی از بهترین جاذبه های توریستی در قلب استان گلستان است که همانند سایر مکان های گردشگری، مسافران و گردشگران زیادی از این آبشار دیدن می کنند.

آبشارهای کوچک و بزرگ زیادی در امتداد رودخانه کبودوال وجود دارد که منظر زیبایی را به وجود آورده اند، که زیر هر آبشار حوضچه هایی پر آب که فرصت آب تنی و شنا را فراهم کرده است. صدای زیبا و آرامش بخش آب تسکین دهنده روح آدمی است. آنچه که زیبایی این آبشار را دو چندان کرده است این است که، زمانی آب رودخانه کبودوال به این آبشار می رسد و به آرامی از لایه سنگ هایی که خزه روی آن را پوشانده پایین آمده و منظره ای تماشایی را به نمایش گذاشته است.

طبیعت اطراف آبشار کبودوال

امکانات رفاهی و خدماتی آبشار خزه ای کبودوال

در مسیر آبشار سکوهای استراحتی و آلاچیق هایی طراحی شده است که امکان استراحت و چادر زدن را برای مسافران و گردشگران به وجود آورده است. در محیط و منطقه ی آبشار کبودوال امکانات خدماتی و رفاهی نظیر رستوران و سوپرمارکت وجود ندارد، بنابراین لازم است همراه خود مواد غذایی و میان وعده کافی و لازم را همراه خود داشته باشید. در مسیر آبشار نیز سرویس های بهداشتی نیز تعبیه شده است و مهمتر مسیر سنگفرش شده تا به آبشار باعث شده شما مسیر آبشار را گم کنید و به راحتی به آبشار برسید.

تصویر آبشار کبودوال آبشار خزه ای ایران
عکس از محمد رحیمی

آبشار کبودوال در چهار فصل سال

منطقه کبودوال آب و هوایی معتدلی را برخوردار است و در تمامی فصول سال زیبایی خاص خود را دارد. شما اگر در دو فصل بهار و تابستان به این منطقه سفر کنید، اطراف آبشار سر سبزی بسیار منحصر بفرد و مناظر تماشایی می بینید.

در فصل پاییز که عروس فصل های سال است شما جنگلی رنگارنگ از رنگ های زرد، نارنجی، قرمز و قهوه ای را خواهید دید، جنگلی که لباسی پاییزی و رنگارنگ به تن کرده است و زیبایی خود را بیش از پیش به نمایش می گذارد.

البته فصل پاییز هوای این منطقه همانند دو فصل بهار و تابستان معتدل نیست و کمی سرد می باشد. زمستان نیز فصل باشکوه است فصلی که منطقه کبودوال رنگی سپید به خود می گیرد و آبشار و حوضچه های آن یخ می بندد، البته این فصل نیز گردشگران خود را دارد اما هوا در این فصل سرد و لازم است با وسایل مناسب فصل به این منطقه سفر کنند.

خواندن این نوشته ها توصیه می شود

وسایل نکات لازم گردشگری

کبودوال بخاطر محیط جنگلی و مهمتر آب و هوای شمالی که در این منطقه حاکم است اکثر اوقات بارانی و ابری است پس بنابراین لازم است که همراه خود لباس بارانی همراه داشته باشید و حتما علاوه بر لباس، کفش مناسب و یکدست لباس اضافه داشته باشید.

همانطور که گفته شد این منطقه فاقد سوپرمارکت و رستوران است، همراه خود تنقلات و میان وعده فراموش نشود. نکاتی همانند آسیب نزدن به درختان و محیط طبیعی، نریختن زباله در محیط را فراموش نکنید.

آبشار کبودوال

مسیر دسترسی به این آبشار زیبای شمالی

به استان گلستان و شهر علی آباد کتول سفر کنید و به به سمت پارک جنگلی کبودوال حرکت کنید تا تابلو این پارک را ببینید. سپس ماشین خود را در پارکینگ این منطقه پارک کنید و مسیر سنگفرش را در پیش بگیرید تا به آبشار برسید.

پیام بگذارید