آبشار ترز سواد کوه ؛ شاهکار بی نظیر طبیعت

آبشار ترز در دهستان لفور (لپور) در شهرستان سواد کوه شمالی واقع شده است. این آبشار در میان جنگل های ترز قرار دارد که از مناطق مرتفع منطقه لفور به شمار می رود. در گذشته، منطقه ترز، محل تردد مردم لفور به شیرگاه از طریق راه مالرو بود. همچنین از این راه به عنوان مسیر زمستانی جاده ابریشم نیز یاد شده است. در دوره حکومت مازیار بر طبرستان در سلسله کارنوندیان، این منطقه از مناطق استراتژیک به شمار می رفت.آبشار ترز در مسیر یکی از شاخه های فرعی رودخانه بابل رود واقع شده و در نهایت نیز به این رودخانه می پیوندد. این آبشار آهکی از گونه دم اسبی (Horsetail) می باشد و ۱۸ متر ارتفاع دارد.

6 | • درناتریپ ✈️

ویژگی آبشار ترز

وجود آهک در آب رودخانه موجب رسوب گذاری و شکل گیری بستر عمودی آبشار در گذر زمان شده است. به دلیل شسته شدن بستر پایینی آبشار، غار آهکی کوچکی نیز در پای آبشار شکل گرفته است.این منطقه و آبشار ترز منطقه ای بکر بشمار میرود. در این جنگل پیاده ‌روی و طبیعت گردی بسیار دل انگیز و روحنواز است، عبور از میان درختانی که از دوره سوم زمین شناسی باقیمانده بسیار جالب و تماشایی است. دیدن درختان کهنسال راش، ممرز، لیلکی، انجیلی، ازگیل و… و آشنایی با گونه‌ های نادر گیاهی منطقه، حس زیبایی در انسان بوجود می آورد. نفس کشیدن در هوای پاک جنگل و عبور از مسیر رودخانه ها و گام برداشتن بر روی پل ها هیجان و لذت این سفر را دو چندان می کند.

| • درناتریپ ✈️

زیست بوم جانوری اطراف آبشار ترز

 اینجا خانه جوجه تیغی ها، گرازها، خرس، پلنگ، قرقاول و انبوه پرندگان خوش آوازی است که لحظه ای از خواندن باز نمی ایستند. روزگاری همین جنگل ترز که بالادست روستای بورخانی قرار گرفته و بروخانی و حتی نفتچال را کاملا در دسترس دارد تنها راه عبور و مرور اهالی لفور برای رسیدن به شیرگاه و کمی آنسوتر یعنی قائم شهر بوده است. اوبن، لرگه پل، کتو دره و ده ها نام دیگر اسامی معابر و گذرهایی است که تنها بومیان اصیل و قدیمی منطقه از آن ها خبر دارند. زمستان های نفس گیر و تابستان های پرسکوت این جنگل مرموز و بسیار زیبا را گاهی به جنگلی ترسناک مبدل می کرده است.

ترز هدر | • درناتریپ ✈️

پوشش گیاهی اطراف آبشار

در مسیر جنگلی ترز می توان از تماشای پوشش گیاهی بی نظیر منطقه بهره برد. ازگیل وحشی، گوجه سبز وحشی، ولیک، خرمالوی جنگلی و سبزی هایی چون پونه، ایه، اناریجه و اوتره سفرۀ پربرکت طبیعت برای رهگذران و بومیان محسوب می شوند.

5 | • درناتریپ ✈️

جاذبه های آبشار ترز

عبور از جنگل‌های هیرکانی، شنیدن آواز پرندگان در سکوت جنگل، صدای دلنواز و روح‌بخش آب رودخانه، کلبه‌های جنگلی، پوشش گیاهای بی‌نظیر منطقه که می‌توان به برخی از آن‌ها همچون ازگیل وحشی، گوجه سبز وحشی، ولیک، خرمالوی جنگلی و گیاهانی همچون پونه، اناریجه، اوتره و.. اشاره کرد. پرندگان بی‌نظیر و متنوعی که در این منطقه هستند. پرندگانی همچون قرقاول، تیکا، سار، جغد، کبوتر جنگلی و انواع پرندگان گنجشک‌سان.در اطراف این آبشار زیبایی های طبیعی زیادی وجود دارد که مسافران و گردشگران از این منطقه از آن لذت می برند.

خواندن این نوشته ها توصیه می شود

eshghesafar 20200521 0003 | • درناتریپ ✈️

چگونگی مسیرآبشار ترز

مسیرر شیب دار است و رو به پایین اما گاهی هم تپه هایی پیدا می شوند که شما را رو به بالا می برند. جنگل پیچیده است و بیشتر جاهایش شبیه یکدیگر، اینجاست که حضور یک بلدراه الزامی می شود اما اگر خوب گوش تیز کنید آب نیز راهنمای خوبی است. گوش هایتان را بسپارید به نوای پرندگان و سمفونی آب و مسیر را با احتیاط طی کنید.

کم کم که به پیش می روید نوایی دیگر از جنس آب به گوشتان می رسد. نوایی که نشان از سقوط آب از بلندی دارد و نوید ملاقات اولین آبشار ترز را می دهد. از میان درخت ها، قلوه سنگ های خزه گرفته و تنه های درخت خزیده بر روی زمین که عبور کنید چشمتان به جمال آبشار شکوهمند ترز روشن خواهد شد. آبشاری که از آن بالا سر می خورد و خودش را به زمین می رساند، بعد نرم نرمک از میان تخته سنگ ها راهش را گرفته و به پیش می رود تا به بابل رود برسد. یکی از شاخه های فرعی همان بابلرود سبب شده تا این آبشار شگفت انگیز متولد شود. آبشار در میان درخت های منتظر فرود می آید و دیوارهایش را خزه ها گرفته اند.

10 | • درناتریپ ✈️

تفریحات موجود در این منطقه

این آبشار به قدری زیبا و تماشایی است که هر یک از مسافران را محو خود می کند در این منطقه زیبا تفریحاتی همچون پیاده روی در جنگل، عکاسی، شنا، کمپینگ، بازید از حیوانات جنگلی و… وجود دارد.هرکدام از این تفریحات به نوبه خود بسیار جالب و هیجان انگیز هستند و  به شما توصیه می کنیم از هیجان آن لذت ببرید.

12 | • درناتریپ ✈️

راه هایی برای رسیدن به آبشار ترز

  • از مسیر جاده فیروزکوه: از جاده ی فیروزکوه به شهر زیبای شیرگاه بروید و جاده ای به اسم ” گنج افروز ” را پیدا کنید. این جاده شما را به سمت بابل می برد. فقط حواستان باشد تا سه راهی لفور را رد نکنید. بعد از رسیدن به سه راهی لفور مسیرتان مشخص خواهد شد.
  • از مسیر جاده هراز: باید از شهر آمل کرده و به سمت شهر بابل حرکت کنید و به لفور برسید. با پیداکردن لفور یک مسیر خاکی شما را به سمت ابتدای جاده آبشار خواهد برد.

زمان مناسب برای بازدید

بهترین زمان مناسب برای سفر به آبشار ترز، اردیبهشت و خرداد است. مسیر پوشیده از پونه کوهی و استشمام بوی لذت بخش آن در این زمان خود از جذابیت های سفر است.

11 | • درناتریپ ✈️

آدرس: استان مازندران ، شهرستان سوادکوه ، نزدیک روستای قرآن تالار.

پیام بگذارید