آبشار اوبن ؛ آبشاری در دل جنگلهای انبوه

اوبن که به زبان محلی به معنی زیرآب است درست در مرز استان های سمنان و مازندران قرار دارد. ارتفاع آبشار اوبن از سطح آبهای آزاد در حدود 1800 متر است. آب آبشار از چشمه های طبیعی در بالادست آبشار تامین می شود و بعد از جاری شدن بر روی زمین به شیرین رود و سپس به رودخانه تجن سرازیر میشود.

آبشار اوبن در استان مازندران و در مرز استان سمنان واقع است. در منطقه حفاظت شده دودانگه قرار گرفته است. از نظر راه هوایی به روستای سرخده که در دامنه‌ی جبهه جنوبی خط‌الرأس نرو-خیرو قرار دارد، نزدیک است و از لحاظ مسیری که عمدتا از طریق آن به آبشار می‌رسند به روستای میانا (در دامنه‌ی شمالی خط‌ الرأس) نزدیک است.

1. | • درناتریپ ✈️

خصوصیات آبشار اوبن

اوبن جزو آبشارهایست که در میان درختان تنومند و سر به فلک کشیده جنگلهای شمال ایران قرار دارد. برای رفتن به این آبشار کافی ست به روستای سنگده بروید. برای دسترسی به روستای سنگده باید از جاده فیروزکوه در قسمت پل سفید به سمت شرق خارج شوید و مسیر را ادامه دهید تا سنگده را ببینید. راه که ادامه بدهید تابلوی ابشار را خواهید دید. از روستای سنگده تا آبشار مسیر خاکی و از میان جنگل گذر می کند که بسیار جاده ای زیبایی است.

oben2 | • درناتریپ ✈️

خصوصیات آبشار اوبن

محل آبشار اوبن در ارتفاع ۱۸۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و قرارگیری آن در دل جنگل و میان درختان سربفلک کشیده و سرسبز منظره‌ای رویایی و حیرت‌انگیز را بوجود آورده است. برای رسیدن به آبشار باید به روستای سنگده برسیدو مسیر این روستا از جاده فیروزکوه قابل دسترسی است. کافی است تا در محدوده پل‌سفید وارد جاده‌ای فرعی به سمت شرق شوید و آن را تا روستای سنگده ادامه دهید. مسیر رسیدن به آبشار از این روستا خاکی و جنگلی است که پیمودن آن خود بسیار لذت‌بخش خواهد بود. از روستا تا آبشار نزدیک به ۳۷ کیلومتر مسیر در پیش دارید که طی کردن آن حدود دو ساعت زمان می‌برد. البته یک مسیر دیگر برای رسیدن به آبشار از روستای میانا در دامنه شمالی خط‌اراس نرو-خیرو نیز وجود دارد.

3 1 | • درناتریپ ✈️

تفریحات در محل آبشار اوبن

تفریحات به اوبن تنها به بازدید از آبشار خلاصه نمی‌شود و می‌توانید بنا به سلیقه خود آن را برنامه‌ریزی کنید. این منطقه به دلیل کوهستانی و جنگلی بودن امکان جنگل‌نوردی و کوهنوردی را به مسافران می‌دهد. پس از رسیدن به آبشار می‌توانید با طی کردن مسیر دسترسی به سرچشمه رودخانه که در بخش‌هایی دارای شیب نسبتا زیاد است، یک کوهنوردی کوتاه داشته باشید. بعلاوه نوشیدن از آب خنک این آبشار که از دل کوه خارج می‌شود تجربه‌ای تکرارنشدنی خواهد بود.

rash jungle5 | • درناتریپ ✈️

کمپین در کنار آبشار اوبن

پیشنهاد ما آن است که به شکل گروهی و همراه با دوستان خود و با تجهیزات مناسب برای کمپ زدن به این آبشار سفر کنید. مسیر دسترسی به آبشار و دیدن از آن برای برنامه یکروزه مناسب است، اما ممکن است خسته‌کننده باشد و نتوانید از زیبایی‌های منطقه به خوبی دیدن کنید. با خودروی مناسب خود را به آبشار برسانید و چادرهای خود را برپا کنید. اقامت در دل این منطقه بکر و جنگلی و شب‌نشینی دور آتش خارق‌العاده خواهد بود. دشت خرمن‌جینکا نیز که در میانه راه قرار دارد برای چادر زدن مکان مناسبی خواهد بود.

در اوبن2 | • درناتریپ ✈️

بهترین فصل برای بازدید از آبشار اوبن

بهترین فصل برای رفتن و بازدید از این منطقه بهار و اوایل تابستان است. البته فصل پاییز این منطقه یکی از زیباترین مناطق خطه شمال میشود اما به علت اقلیم سرد این منطقه، دسترسی به آبشار بسیار سخت تر است.

unnamed 2 | • درناتریپ ✈️

چگونگی مسیر آبشار اوبن

مسیر دسترسی به آبشار اوبن در دل جنگل است و مسیر خاکی دارد. هرچند که این مسیر زیبایی‌های زیادی دارد و بخش زیادی از زیبایی مربوط به بکر بودن آن است، مسیری طولانی است. اما اگر خیلی روی ماشینتان حساس نیستید و اندکی روحیه ادونچری دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما به اوبن بروید.

0 157 | • درناتریپ ✈️

روستای سنگده

روستای سنگده، روستای کوچکی‌ست که قبلا اسمش سیدده بوده. این روستا در بخشی به همین اسم و کنار روستای درزی کلا است. سنگده از توابع بخش دودانگه شهرستان ساری‌ست و کلیه ساکنانش به زبان مازندرانی حرف می‌زنند. زیبایی این منطقه به جنگل‌هایی‌ست که از جنوب و شمال، آن را محصور کرده‌اند.در فصل بهار و تابستان از یک طرف و چهره تزیین شده از طیف رنگ های زرد تا قرمز آتشین در پاییز، باعث شده تا هر فصل از سال گردشگران متعددی را با ذوق و سلیقه های گوناگون به سمت خود بکشاند. درخت های کمیاب راش ارزش خاصی به این جنگل ها بخشیدند و همچنین قدم زدن در میان جاده های خاکی و دالان های سرسبز، می تواند از خوشایند ترین لحاظات سفرتان محسوب شود.

sangdeh1 | • درناتریپ ✈️

جاذبه های اطراف آبشار اوبن

جنگل راش  مازندران ـ روستای سنگده ـ هتل جنگلی سالاردره ـ هتل اسرم ساری ـ عمارت بوم گردی باب حاجی ـ اقامتگاه بومگردی خانه رودبار

4 | • درناتریپ ✈️

مسیر دسترسی به آبشار اوبن

زمانی که از سمت تهران به قائمشهر می‌روید، بعد از عبور از جاده فیروزکوه زمانی که به شهرستان زیرآب می‌رسید، اول شهر سمت راسن پمپ بنزین هست، درست قبل از پمپ بنزین جاده باریکی هست که مسیر روستای سنگده است، حواستان باشد که حتما باک ماشین را اینجا پر کنید.بعد از رسیدن به سنگده، در مسیر سمت راست کارخانه چوب بری به مسیر خودتون ادامه بدید، همینطور در طی مسیر زیبای جنگلی حواستان باشد که در تمام دو راهی‌‌ها مسیر اصلی را انتخاب کنید. در مسیر تابلوهای کوچکی شما را راهنمایی می‌کند. اگر با ماشین شخصی(غیر آفرود)قصد سفر به این منطقه رو دارید، در شرایط عادی آب و هوای و رانندگی معمول از پمپ بنزین 4-5 ساعت راه تا دم آبشار دارید.

پیام بگذارید