آبشار گردی در دل گرمای طاقت فرسای استان کرمان

کرمان از استان های تاریخی ایران، که با 11 درصد از وسعت، پهناورترین استان های ایران است. تصور ما همه در مورد استان کرمان همواره شهری با آب و هوای گرم و طاقت فرسا است و تصور آبشار برای ما به دور از انتظار است. این استان علاوه بر جاذبه های تاریخی و عمارت ها دارای جاذبه طبیعی بخصوصی است. این استان آبشارها و دره های پر آب ناشناخته زیادی دارد که از چشم ها بسیار دور مانده است. حال امروز سه آبشار بسیار زیبای این استان که محیطی متفاوت دارند به شما معرفی می کنم.

آبشار دره شنگستان

این دره در روستای وامق آباد واقع شده است و مسیر کوهنوردی بسیاری از کوهنوردان به قله سیمک و کوه گهر است. در واقع شنگ نام یک منطقه نیست بلکه نام محلی درخت زبان گنجشگ است و شنگستان نام روستای کوچک که در ابتدای این دره زیبا قرار دارد. مسیر دره تا آبشار را صخره هایی شکل داده است که آب از آن سرایز شده است. وجود درختان زیبا در این مسیر چشم هر فردی را به خود خیره می کند. پوشش گیاهی این منطقه شامل: بادام کوهی، انغوزه، بادرنج، آلاله و ریواس است. این منطقه دارای باغ میوه زیادی می باشد. زیست بوم این منطقه را روباه، میش، گرگ و قوچ شکل داده اند. پرندگانی همچون؛ شاهین، چکاوک و کبک نیز در این منطقه حیات خود را ادامه می دهند. بعد از طی کردن دوساعت در این نطقه به ده حسین سیف الله می رسید که این ده به نام پیرمردی است که این ده را آباد کرده است و بعد از عبور از ده، یک ساعت و نیم پیاده رویی شما را به اولین آبشار دره شنگستان می رساند. حال برای رفتن به آبشار اصلی باید از مسیر بسیار سختی عبور کرد چرا دره ها تنگ تر می شوند و عبور سخت تر می شود. فصل بهار زمان مناسبی برای سفر و بازدید از این آبشار است.
آدرس: کرمان- سی کیلومتری شمال کرمان

آبشار کشیت

از جاذبه های طبیعی بسیار خاص کرمان بی شک آبشار کشیت است که در روستایی از توابع بخش گلباف این شهر است. آبشاری در ناحیه بیابانی که آب از دیواره های دره آن می جوشد و گل سنگ و سرخس در اطراف این دره فضای خارق العاده ایی به آن داده است. طول این دره سه کیلومتر است و مسیر آن را درختان میوه و نخل مزین کرده است. این آبشار حوضچه ایی طبیعی و بزرگی را بوجود آورده است که محلی های ساکن به آن دریا می گویند. فضای بسیار متفاوت و خاطره انگیز است در دل کویر که یک روز از سال را برای شما بسیار متفاوت ثبت می کند. در این هیچگونه امکاناتی وجود ندارد و اگر قصد شب مانی دارید حتما چادر بر پا کنید و یا کمپ بزنید. وسایل ضروری و مواد غذایی حتما همواره خود داشته باشید. بهترین زمان برای رفتن به آبشار کشیت کرمان فصل بهار است.

مسیر دسترسی: کرمان- به گلباف بروید که مسیری حدود 80 کیلومتری دارد، به روستای کشیت بروید و فاصله روستا تا آبشار پنج کیلومتر است و ازجاده خاکی کاملا معلوم است.

 

آبشار آبسر

در جنوب شرقی روستای سید مرتضی از توابع بخش ساردوئیه و دهستان هنزا در استان کرمان، آبشاری به نام “آبسر” واقع شده است. ارتفاع این آبشار به 25متر می رسد. بر دیواره های سنگی و صخره ایی تیره رنگ آب جریان دارد که گوش هر فردی را نوازش می کند. مسافت این آبشار از روستا هفت کیلومتر است، در این روستا مقبره سید مرتضی که برادر امام رضا(ع) است واقع شده است. در طول آبشار وجود سرخس و گل سنگ جلوه بسیار زیبایی را به آن بخشیده است و در بستر رودخانه از لا به لای تخته سنگ های کوچک و بزرگ و حاشیه سبز آن آب جاری است. فصل بهار بهترین فصل برای دیدن این آبشار است.

مسیر دسترسی: به این آبشار از طریق جاده رابر-جیرفت و جاده فرعی امامزاده سید مرتضی می باشد.

پیام بگذارید