کوچه‌های آشتی‌ کنان | قهر ممنوع

یزد نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان است. ریشه و خمیرمایه بافت قدیمی استان یزد با توجه به شرایط طبیعی و موقعیت جغرافیایی که در کویر قرار گرفته با خشت، گل و کاهگل عجین شده و در این بین کوچه های کاهگلی باریک با نام آشتی کنان حکایتی جذاب دارد.

کوچه‌ های آشتی‌ کنان
کوچه‌ های آشتی‌ کنان

کوچه‌ های آشتی‌ کنان، کوچه‌ های پیچ در پیچ و باریکی هستند که در شهر یزد قرار دارند و به هم متصل میباشند. این کوچه‌ها شهرت خاصی در بین اهالی یزد دارند که به آنها اشاره میکنیم. با درناتریپ همراه باشید.

کوچه‌ های آشتی‌ کنان
کوچه‌ های آشتی‌ کنان

توضیحات

خواندن این نوشته ها توصیه می شود

این کوچه‌ها در محله فهادان یزد قرار دارند و به صورتی پیچ در پیچ و متصل به هم ساخته شده‌اند. از این کوچه‌ها به سختی میتوان عبور کرد و دلیل آن این است که آنها را اینقدر تنگ ساخته‌اند تا مردم در هنگام عبور به م برخورد کنند و این عمر باعث صمیمیت آنها شود. میتوان این را برای دو نفر که قهر هستند به کار برد، به طوری که از کنار هم عبور کنند و اینقدر به همدیگر برخورد کنند تا این وضعیت باعث خنده و آشتی آنها شود. یزد به دارالعباده نیز مشهور است و شاید بتوان یکی از دلایل ساخت کوچه های آشتی کنان در این شهر را مسائل اعتقادی و تاکید دین بر دوستی و صمیمیت و پرهیز از قهر دانست. در این محله، دیوارهای کاهگلی بلندی وجود دارد که نمادی از تاریخ یزد هستند. درب‌های منازل نیز دارای دق‌الباب‌هایی هستند که هر یک از آنها جهت تشخیص میهمانان مرد و زن نصب شده‌اند و اشکالی چون حیوانات و آیات قرآن نیز بر روی آنها قرار دارد. خانه‌های نیز دارای پنجره‌هایی مشبک هستند که نر معماری ایرانی را نشان میدهد.

آدرس: ایران، شهر یزد، منطقه فهادان، کوچه‌های آشتی‌کنان.

تصاویر کوچه های آشتی کنان

منبع خبرگذاری ایرنا
پیام بگذارید