مکان های دیدنی کاشان

کاشان از شهرهای استان اصفهان است که قدمتی تاریخی داشته و برخی از مکان‌های دیدنی آنها همچون خانه بروجردی، زیبایی خاصی را منعکس میکند، اما بسیاری از بازدید کنندگان تنها با تعداد اندکی از این جاذبه‌ها آشنایی دارند. با درناتریپ همراه باشید تا نگاهی به مکان‌های دیدنی کاشان داشته باشیم.

 

۱. مسجد و مدرسه آقا بزرگ کاشان

این بنا یکی از زیباترین بناهای یاز مانده از دوره قاجاریه به شمار میرود که در خیابان فاضل نراقی واقع شده است. بنای آن با سرمایه حاج محمد تقی خانبان ساخته شده و جهت استفاده نماز جماعت و درس و بحث داماد خود، ملا مهدی نراقی دوم، برادر ملا احمد نراقی، ملقب به آقابزرگ بنا شده و به این نام معروف شده است.

تمامی بخش‌های آن از آجر ساخته شده و شامل تزییناتی چون آجرکاری، کاشی‌کاری، خطاطی نستعلیق، کتیبه‌های گچی و کاشی و نقاشی میباشد. این بنا سردر زیبایی دارد که سقف آن با مقرنس‌ای معلق گچی و نقاشی تزیین شده و دیوارهای جلوخان از کتیبه بالای سردر تا کف تختگاه های طرفین درگاه با کاش های خشتی الوان پوشیده شده است.

مکان های دیدنی کاشان

۲. تپه سیلک

محوطه‌ای باستانی نزدیک روستای دیزچه با نام سیلک قرار دارد که دو تپه در این محوطه با فاصله ۶۰۰ متر از یکدیگر قرار گرفته‌اند. در نزدیکی تپه جنوبی، دو گورستان قرار دارد و تپه شمالی نیز در دو دوره فرهنگی مشخص شد که قدیمی‌ترین آثار آن متعلق به ۷۵۰۰ سال پیش است. دو گورستان نیز در این منطقه کشف شده که مربوط به دوره مادها میباشند. در درون قبرها نیز سفال‌هایی تزیینی قرار میداده‌اند. تپه سیلک جزء تاریخی ترین مکان های دیدنی کاشان و ایران است و بازدید از آن را  توصیه میکنیم.

مکان های دیدنی کاشان

۳. شهر زیرزمینی نوش‌آباد

ابن شهر با نام شهر زیرزمینی اویی نیز شناخته میشود که در سه طبقه در زیر زمین با عمق بین چهار تا هجده متر به شکل دست‌کن ایجاد شده و دارای فضاهای متعددی مانند اتاق، راهرو، چاه‌ها و کانال‌های زیادی میباشد. هر طبقه به وسیله چاه‌های عمودی به هم ارتباط دارند. ارتفاع تمام بخش‌های اویی به غیر از ورودی اصلی، به اندازه قد طبیعی انسان میباشد. در برخی قسمت‌ها مانند درون دیوار، سکوهای کوتاهی جهت نشستن ایجاد شده که در برخی از اتاق‌‌ها به طاقچه جهت قرار دادن اشیا بدل میشود.

این شهر هزاران متر مساحت دارد که برای حفظ جان مردم و ارتباط میان محلات ایجاد شده است. معماری این شهر منحصر به فرد بوده و ب دوره قبل از اسلام برمیگردد.

مکان های دیدنی کاشان

۴. حمام سلطان امیر احمد

حمام تاریخی سلطان امیر امد یکی از بناهای ایران با معماری منحصر به فرد است و تزیینات بسیار زیبایی دارد که درمنطقه‌ای با همین نام و در خیابان علوی کاشان واقع شده است. قدمت آن به دوران سلجوقی و بنای فعلی آن ب دوران قاجار باز میگردد.

این بنا دارای دو حمام است که یکی کوچک بوده و دیگری بزرگ و در روزهایی از هفته مورد استفاده عموم بوده است. از شاهکارهای زیبای آن میتوان به سقف بنا اشاره کرد که شیشه‌های محدبی دارد که جهت رساندن نور به داخل حمام مورد استفاده قرار گرفته است. فضای اول حمام، بینه یا سربینه، رختکن و جای آماده شدن برای استحمام یا خروج از حمام بوده است. در اطراف فضای میانی بینه، سکوهایی برای استراحت مراجعان وجود دارد. این حمام نیز دارای تزیینات دیگری چون حوض با فواره‌ای در وسط آن میباشد.

۵. روستای ابیانه

این روستا دارای خانه‌هایی قرمز رنک به شکل پلکانی و مردمانی خونگرم و مهربان میباشد. در مورد روستای ابیانه قبلا توضیح داده‌ایم که با کلیک بر روی نام آن در این تیتر نیز میتوانید در مورد این روستا اطلاعات بیشتری کسب کنید.

9525 | مکان های دیدنی کاشان • درناتریپ ✈️

۶. قمصر کاشان

این مکان از زیباترین مکان‌ های دیدنی کاشان است که بیشتر آنرا به خاطر گلابش میشناسند. این مکان در فصل بهار شاهد زیبایی شگفت‌انگیزی چون طبیعتی از گل‌های محمدی و شاهد آداب و رسومی محلی چون گلاب‌گیری میباشد.

qamsar | مکان های دیدنی کاشان • درناتریپ ✈️

۷. بازار سنتی کاشان

این بازار معماری زیبایی دارد و از بهترین بازارهای ایران در گذشته بود، بطوریکه بسیاری از مورخان در وصف آن سخنان زیادی نقل کرده‌اند. این بازار قدمتی مربوط به دوران صفوی داشته و از بازارهای مهم شهر به حساب می‌آید.

خواندن این نوشته ها توصیه می شود

ef917e64 5e87 4905 9143 94312f2e0b72 | مکان های دیدنی کاشان • درناتریپ ✈️

۸. خانه بروجردی

خانه بروجردی از بناهای بسیار زیبای ایران با معماری شگفت‌انگیز است که قدمتی مربوط به دوره قاجاریه دارد. این بنای تاریخی از بهترین مکان های دیدنی کاشان است که دارای بادگیرهای هلالی شکل میباشد.

56bb9099 c5ef 40f5 8443 aa96ced48196 | مکان های دیدنی کاشان • درناتریپ ✈️

۹. غار نیاسر

این غار از جاذبه‌های طبیعی و زیبای کاشان است که در نزدیکی روستای نیاسر قرار دارد. این غار با قدمتی ۲۰۰۰ سال با نام غار سوراخ رئیس نیز شناخته میشود که به دست بشر ساخته شده است.

1396033011331166511195584 | مکان های دیدنی کاشان • درناتریپ ✈️

۱۰. باغ فین

مسلما کسی نیست که نام این بنا را نشنیده باشد. این بنا را میتوان به صورت عمارتی در میان بهشت تصور کرد که درختانی اطراف آن به همراه حوضی در وسطش قرار دارد وقدمتش به دوره صفوی بازمیگردد.

7c1b11bb 603e 4fa4 bc70 e9b1f0aa3bba | مکان های دیدنی کاشان • درناتریپ ✈️

۱۱. حمام فین

این حمام در بخش جنوبی باغ فین قرار دارد و شامل دو حمام کوچک و بزرگ است که حمام کوچک آن در دور صفوی ساخته شد و همان جایی است که میرزا تقی خان امیر کبیر به قتل رسید و حمام بزرگتر نیز در زمان فتحعلی شاه قاجار ساخته سد که توسط بزرگان درباری مورد استفاده قرار میگرفت.

4ed3983c 549b 4705 8422 8fae4855b846 | مکان های دیدنی کاشان • درناتریپ ✈️

۱۲. خانه طباطبایی‌ها

این خانه در محلی سلطان امیر محمد قرار دارد که دارای معماری با شکوهی بوده و سه بخش درونی، بیرونی و مخصوص خدمه دارد. این بنا در طول زمان آسیب‌هایی دیده بود که در سال‌های ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۶ مورد مرمت قرار گرفت.

مکان های دیدنی کاشان

۱۳. مسجد جامع کاشان

قدمت آن به دوره سلجوقیان باز میگردد و توسط دختر مالک اشته، صفیه خاتون ساخته شده است. از زیبایی‌های قابل توجه این مسجد می‌توان به هنر خطاطی استادانی چون «عبدالکریم» و «ابن محمد حسین محمد کاظم اصفهانی» اشاره کرد که بر دیواره‌های آن وجود دارد.

مکان های دیدنی کاشان

۱۴. آتشکده نیاسر

آتشکده نیاسر را میتوان آتشکده چهارطاقی دانست که در ارتفاعات نیاسر قرار داشته و محل برگذاری مراسم مختلف دین زرتشت بوده است. این اثر تاریخی که به نام‌های «چهار قاپو» و «چهار دروازه» نیز شهرت دارد، توسط باستان‌شناسان در گروه قدیمی‌ترین و عظیم‌ترین نمونه‌های بنای چهارطاقی ایرانی قرار گرفته است که اتفاقا در بین دیگر آثار مشابه، سالم‌تر بوده و خسارات و خرابی‌های کم‌تری را به خود دیده است.

مکان های دیدنی کاشان

۱۵. خانه عباسیان

این خانه نیز همانند بسیاری از بناهای دیگر نیز جزو بناهای دوره قاجار به حساب می‌آید که حتی میتوان آنرا از زیباترین خانه‌های ایران نامید. این خانه تزیینات بسیار زیبایی دارد و با داشتن رستورانی سنتی و فضایی بسیار دلنشین میتواند حس یک سفر رویایی را برای بازدیدکنندگان رقم بزند.

مکان های دیدنی کاشان

منبع سیری در ایران ویکی پدیا
پیام بگذارید