لباس محلی خراسان شمالی

در استان خراسان شمالی قومیت‌های مختلفی زندگی میکنند که همنشینی فرهنگی البسه در این استان باعث ایجاد تنوع فرهنگی و همچنین کنار هم قرار گرفتن این پوشس‌ها شده است.  این لباس‌ها علاوه بر اینکه پوششی اسلامی هستند، با داشتن رنگ‌هایی شاد نیز آرامش بخش روح و روان به حساب می‌آیند.

1259 | لباس‌ • درناتریپ ✈️

لباس محلی زنان و دختران کرمانج این استان شامل ۵ قسمت یاشار یا چارقد، کراس، شیلوار، جلیق و شیلته مبشود.

یاشار یا چارقد، شال حریر مخصوصی است که به عنوان پوشش سر استفاده میشود و برخی اوقات نیز جلو صورت به غیر از چشم‌ها را میپوشاند.

سربند نیز دستمال یزدی است که غالبا ترکیبی از رنگ‌های قرمز و مشکی بوده و برای محکم‌ کردن یاشار بر روی آن بسته میشوند.

کراس به پیراهن بلند ساده‌ای میگویند که یقه خاصی ندارد و پایین آن نیز چیندار میباشد.

شیلوار نیز دامن پرچینی است که در دوشش دخترها نارنجی و یا زرد بوده و در خانم‌ها نیز به رنگ قرمز و از پارچه مخملی با متراژ حدود متر تهیه میشد و حاصل آن نیز دوختن لباسی با چین بسیار بود.

شیلوار با استفاده از نخ‌های رنگی و سکه‌های قدیمی دارودوزی یا قیطان دوزی میشده و در پایین آن نیز با نوارهای رنگارنگ که ماخل نامیده میشدند دور دوزی‌های زیبایی ایجاد میشد.

شیلته دامنی بلند تا محدوده زانو و از جنس مخمل بوده که با رنگ‌ها متنوع حاشیه دوزی میشود.

جلیقه معمولا جنسی مخملی داشته و سکه‌های قدیمی که در قدیم به عنوان پس انداز خانم‌ها به آن دوخته میشد و به جزئی از لباس تبدیل میشده است، زیبایی خاصی به آن میبخشد و غالبا نیز کراس، جلیقه و شیلته همرنگ هم نتخاب میشدند.
البته باید گار یا گوشواره‌های بلندی که به دو طرف عرقچین متصل و روی آن یاشار و سربند بسته میشده، یکله یا پوششی از جنس پارچه مخمل که بر روی آن کراس پوشیده میشده، جوراب و…  را اضافه کرد که بنا بر شرایط و فصول خاص پوشیده میشدند.

2507 2 | لباس‌ • درناتریپ ✈️

مردان کرمانج این استان پوششی شامل عرقدچین، که لاو، لچک و…  دارند که همانند لباس بانوان نیز رنگ‌های شادی دارد. پوشاک بانوان و مردان ترکمن این استان نیز با استفاده از ابریشم و پشم گوسفندان تهیه میشده و غالبا شامل چاوک، کولته، چیلی و یلک میشد.

چاوک شبیه به مانتوهای امروزی است که پارچه آن از ابریشم قرمز و آستر زیر پارچه د حاشیه‌ها و سرآستین‌ها سوزن دوزی دارد.

کولته شبیه کت است و به صورت آویز بر دوش در مجالس استفاده میشود.

چلپی زیباترین سوزن دوزی ترکمن بوده و جنسی ابریشمی دارد و با دارا بودن تنوع و ظرافت خاص درمراسم ازدواج به عروس میپوشانند.

یلک تنها لباسی است که با زیورآلات و سکه تزیین شده و بر سر می‌اندازند. جنس آن نیز ابریشمی است. دون یا قرمز دون،لباس محلی مردان ترکمنی است که جنسی از ابریشم قرمز تیره داشته و راه راه مشکی دارد. نوع سوزن دوزی آن قیطان دوزی است که با عرض دو سانتی متر به رنگدمشکی و قرنز در کناره‌ها و سرآستین لباس دوخته میشود.

اچمک نوعی لباس دارای دو بخش بیرونی و داخلی است که بخش بیرونی آن شامل پارچه‌های مشکی است که روی آن طرح‌های لوزی شکل به رنگ‌های متفاوت بوده و از جنس ابریشم تشکیل شد است و درون آن از پوست بره مشکی تهیه شده و آن را معمولا مردان در فصول پاییز و زمستان میپوشند.

 لباس‌ محلی خراسان شمالی
لباس‌ محلی خراسان شمالی

مردان ترک و تات نیز پوشش مختلفی دارند. پوشش سنتی بین اقوام مختلف استان خراسان شمالی چاروق بوده که جنسی از چرم طبیعی دارد.

کفش چاروق با نخ‌ها و اشکال مختلفی تزیین میشد و دارای بند‌ها و تسمه‌های بلندی بود که بند‌های آنرا به ساق پا میپیچیده و برای زیباتر شدن چاروق، در نوک برگشته آن از منگوله‌ای تهیه شده از نخ‌های ابریشم رنگی استفاده میشده است.

 لباس‌ محلی خراسان شمالی
لباس‌ محلی خراسان شمالی
ارسال یک پاسخ

لطفاً با کلمات فارسی تجربه سفر خود را بنویسید.