تفاوت پرواز اکونومی و بیزینس چیست؟

شاید زمانی که می‌خواهید بلیط هواپیما بخرید به اصلاحاتی مثل اکونومی ( اقتصادی)، بیزینس (تجاری) مواجه شده باشید. البته مهم‌ترین تفاوت این کلاس‌ها قیمت‌های آنهاست. همین ابتدا باید بگوییم همیشه بلیط اکونومی ارزان‌ترین قیمت را دارند. سپس بلیط‌های بیزینس و در نهایت گران‌ترین بلیط فرست کلاس است. البته نوع خدمات و امکانات و موقعیت کلاس‌ها در هواپیماها ، متفاوت است. پس دقیقاً نمی‌توان گفت مثلاً تفاوت پرواز اکونومی و بیزینس در تمامی ایرلاین‌ها و هواپیام‌های متفاوت یکسان است. ولی می‌توان به صورت کلی کلاس‌ها را بررسی کرد.

کلاس‌های پروازی

تفاوت‌های کلاس‌های پروازی را می‌توان در دسته‌های: امکانات رفاهی، غذا و پذیرایی، فضای استراحت و موقعیت در هواپیما  بررسی کرد.

کلاس اکونومی یا اقتصادی
کلاس اکونومی یا اقتصادی

اکونومی (اقتصادی)

پر استفاده‌ترین کلاس پروازی ، کلاس اکونومی است که البته با نام‌های دیگری مثل اقتصادی یا استاندارد و… از آن یاد می‌شود. گذشته از قیمت بلیط اکونومی که ارزان‌ترین بلیط محسوب می‌شود. باید این را در نظر بگیریم که امکانات این کلاس در پایین‌ترین حد قرار دارند. البته اگر تنها هدفتان رسیدن سریع تر به مقصد باشد بلیط اکونومی بهترین انتخاب برای شماست. از طرف دیگر در مسافت‌ها طولانی مدت تحمل کلاس اکونومی کمی دشوار به نظر می‌رسد.

امکانات رفاهی

صندلی‌های کلاس اکونومی بسیار ساده هستند و حتی در بسیاری از ایرلاین‌ها به ویژه ایرلاین‌های ایرانی خبری از وسایل سرگرمی نیست. اگر خیلی خوش شانس باشید شاید چند مجله یا نشریه خاص برای خواندن داشته باشید. یک نمایشگر بزرگ هم برای کل کلاس که یک فیلم کوتاه پخش می‌کند شاید بتواند مدتی شما را سرگرم کند. در بیشتر کلاس‌های اکونومی امکان شارژ کردن وسایل الکترونیکی مثل گوشی موبایل یا لپتاپتان وجود ندارد. البته همه‌ی این امکانات بستگی به ایرلاین شما دارد در هواپیماهای جدید تمامی این تعاریف در مورد کلاس اکونومی را کاملاً زیر سوال می‌رود.

در این ویدئو می‌توانید صندلی‌های کلاس اکونومی قطر ایرلاین را ببینید صندلی‌ها مهمترین تفاوت پرواز اکونومی و بیزینس هستند.

غذا و پذیرایی

در پرواز‌های اکونومی وعده‌های صبحانه ناهار یا شام بستگی به طول مدت پرواز سرو می‌شوند. البته در معمول‌ترین حالت وعده غذایی از قبل سرو شده و به صورت بسته‌بندی شده در اختیار شما قرار می‌گیرد. البته در برخی از ایرلاین‌ها نیز شما حق انتخاب بین دو نوع غذا را دارید. سرو نوشیدنی نیز معمولاً یکبار در طول پرواز صورت می‌گیرد. البته در برخی پروازها به خاطر زمان پرواز این دفعات تغییر می‌کنند.

تفاوت پرواز بیزینس و اکونومی

فضای استراحت

فضای استراحت شما در نوع  و شکل قرار گیری صندلی‌ها خلاصه می شود. در کلاس اکونومی بستگی به نوع هواپیما صندلی‌ها در ردیف‌های دو سه دو، دو چهار دو یا سه سه قرار دارند. این بدان معناست که فضای شما محدود به همان صندلی است. البته این صندلی‌ها چند درجه‌ای به عقب خم می‌شوند. تا کمی راحت‌تر باشید. همچنین تعداد افراد در کلاس اکونومی بسیار زیاد است و گاهاً صدای این جمعیت آزاردهنده خواهد بود. در پروازهای طولانی و شبانه نیز پتو و بالشت در اختیارتان قرار می‌گیرد.

موقعیت در هواپیما

کلاس اکونومی معمولاً در انتهای هواپیما قرار دارد. و مسافران کلاس اکونومی حق ورود به بخش بیزینس را ندارند. نکته مهم دیگر این است که مسافران کلاس اکونومی دیرتر از مسافران بیزینس سوار هواپیما می‌شوند و پس از آنان از هواپیما پیاده می‌شوند.

تفاوت بیزینس و اکونومی
کلاس بیزینس

کلاس بیزینس

کلاس بیزینس یا همان کلاس تجاری، به خاطر امکانات و ویژگی‌های مطلوبی که دارد برای سفرهای طولانی مدت توصیه می‌شوند. البته قیمت بلیط بیزینس تفاوت خاصی با قیمت بلیط اکونومی دارد. که البته زمانی که وارد قسمت بیزینس می‌شوید تفاوت آن را به خوبی درک خواهید کرد. همچنین مسافران این کلاس حمل و نقل مجزا از ترمینال تا هواپیما و بالعکس نیز برخوردارند.

امکانات رفاهی

در این کلاس رفاهی امکانات بسیار بیشتر و دلپذیرتر است. برای صندلی یک نمایشگر برزگ تعبیه شده امکان شارژ کردن انواع وسایل الکترونیکی را دارید. شما به انواع مجلات و روزنامهها دسترسی دارید و میتوانید از بین طیف متنوعی از فیلمهای سینمایی و برنامههای خاص انتخاب کنید.

تفاوت اکونومی و بیزینس
پذیرای در هماکلاس

غذا و پذیرایی

غذا معمولاً در کلاس بیزینس به صورت گرم در ظروف چینی سرو میشود و شما انتخابهای زیادی برای نوع غذایتان دارید. البته برخی از ایرلاینها قبل از سفر باید غذای خود را انتخاب کنید. در تمام طول پرواز و دفعات متعدد میتوانید درخواست سرو نوشیدنی نمایید. همچنین کانتر مستقل تنها در اختیار مسافران کلاس بیزینس هستند.

فضای استراحت

کلاس بیزینس به صورت مبلمان شده است و هر کدام از صندلیها امکان خم شدن تا زاویه ۱۵۰  یا  ۱۶۰ درجه نسبت به سطح کف هواپیما دارند همانند تخت خواب. همچنین محیط کلاس بیزینس به خاطر تعداد کمتر مسافران در این کلاس بسیار آرامتر است.

موقعیت در هواپیما

کلاس بیزینس همیشه در ابتدای هواپیما قرار دارد. و بین کابین خلبان و درهای خروجی قرار دارند. این بدان معناست که خدمه پرواز بیشتر در اختیار مسافران کلاس بیزینس هستند. و البته ابتدا مسافران کلاس بیزینس سوار میشوند.

در آخر میتوانید درون هواپیمای  قطرایرلاین را به صورت ۳۶۰ درجه تماشا کنید و تفاوت کلاس های اکونومی و بیزینس را درک کنید. برای جابه جایی و رفتن به جلو از از فلشهای سفید استفاده نمایید. همچنین برای چرخش درتصویر در قسمتی از تصویر کلیک کنید و موس را به هر طرف که می خواهید بکشید. (کلاس بیزینس در ابتدای هواپیما قرار دارد.)

نظر شما چیست؟ به نظر شما مقاله کامل بود؟ نظرهای خودتان را برای ما بفرستید 🙂

منبع درنا تریپ
نمایش نظرات (5)