پیر نارکی مهریز | زیارتگاه زرتشتیان

زیارتگاه پیر نارکی بین دره زنجیر و دره گیگون در استان یزد قرار گرفته است. این زیارتگاه بسیار قدیمی بوده و چشمه آب نیز از آن جاری میباشد. گردشگران زیادی سالانه برای بازدید این مکان به اینجا می‌آیند و به همین دلیل است که زرتشتیان اتاق‌هایی به نام خیله جهت اسکان زائران ساخته‌اند.

53759558 131543094642615 263500910903976575 n | پیر نارکی • درناتریپ ✈️

تاریخچه و روایات

دو روایت در مورد این بنا وجود دارد. روایت اول اینکه بعد از سقوط سلسله ساسانیان، ناز بانو که دختر یزگرد سوم بود و یکی از شاهدخت‌های ایرانی، برای در امان ماندن از حمله اعراب ابتدا به دره گیگون رفته ولی چون در امان نبودند، به کوه تیجنگ رفته و از خداوند طلب بخشش میکنند و خداوند آنها را در دل کوه مخفی ساخته و چشمه‌ای از آنجا روان میسازد.

چندی بعد، مسافری در آنجا به خواب میرود، ناز بانو در رویای او نمایان گشته و سفارش ساخت زیارتگاهی را به او میکند.

آرامگاه پیر نارکی

روایت دوم به این گونه است که یکی از پادشاهان یزد، درخت کهنسالی را در نزدیکی پیر نارکی به زمین میزند و آن را قطع میکند که با این کار نابینا میشود. پس از نابینا گشتن، وی از اعمال خود پشیمان شده و در همان منطقه تصمیم میگیرد زیارتگاهی درست کند و هدایایی به آن اهدا کند که رفته رفته با انجام این کارها، او بینایی خود را دوباره بدست می‌آورد.

بیشتر زرتشتیان روایت اول را قبول دارند و بر اساس آن برای ناز بانو احترام خاصی قائل هستند.

آرامگاه پیر نارکی
زیارتگاه پیر نارکی

بنای زیارتگاه پیر نارکی

ساختمان زیارتگاه به شکل اتاقی بزرگ است که دور تا دور آن را صفه‌هایی نیمکت مانند فرا گرفته تا محل نشیمنی برای زیارت کنندگان باشند. بر روی دیوارهای این اتاق نیز قاب عکس‌هایی از زرتشت خودنمایی میکند و وسط اتاق میزگردی قرار دارد که آتش اهورایی را در دل خود حفظ کرده است.

خواندن این نوشته ها توصیه می شود

آرامگاه پیر نارکی

در بیرون اتاق، سبدی از سرپوش‌های سفید قرار داده شده که که زیارت کنندگان به رسم احترام و قبل از ورود به زیارتگاه، بر سر میگذارند و قسمتی نیز جهت شستن دست و صورت کاربرد دارد.

گردهمایی زرتشتیان در آرامگاه پیر نارکی

شهر یزد، مهد شکل‌گیری آیین زرتشت بوده و بناهای زیادی برای پیروان این دین دارد. سالهای زیادیست که زرتشتیان از دیگر نقاط ایران در روزهای سروش ایزد و روز پناه دادن نازبانو در کوه، در این مکان گرد هم آمده و به مدت پنج روز، به برگزاری آیین مذهبی میپردازند.

آشنایی با مراسم زرتشتیان

علاوه بر نیایش، در این مکان آیین‌های دیگری نیز مانند سنگباران کوه گیگون، اجرای موسیقی، آواز و شادمانی همگانی، اهدا جوایز به دانش‌آموختان برتر زرتشتی، معرفی زوج‌های جوان به زائران، پخش شیرینی، تجلیل از شهدای زرتشتی و جشنواره‌های ورزشی، هنری و… انجام میشود.

آرامگاه پیر نارکی
آرامگاه پیر نارکی

اقامت در نزدیکی زیارتگاه

اگر قصد اقامت دارید، اقامتگاه بوم‌گردی سرای مهرگرد مهریز گزینه مناسبی به شمار می‌آید.

آدرس: ایران، استان یزد، شهرستان مهریز، زیارتگاه پیر نارکی
پیام بگذارید