روستای فیلبند ؛ اقیانوس ابرها | بام شرقی مازندران

3

قدم زدن روی ابرها رویایی است که به فکر خیلی ها رسیده و با خود گفته اند کاش می توان روی ابرها قدم زد. اما ما جایی را به شما معرفی می کنیم که به رویایتان برسید. ییلاق یا روستا فیلبند همان جایی است که می توانید روی ابرها قدم بزنید. فیلند روستایی است که به اقیانوس ابرها معروف است.

این ییلاق زیبا در در دل جنگل چلاو شما را به ضیافت قدم زدن در میان اقیانوسی از ابرها  دعوت می کند. روستای فیلند به قدری منحصر به فرد است که سالانه هزاران گردشگر را از سر تا سر ایران را در دامان خود پذیرایی می کند.

روستا فیلبند در ارتفاعات چلاو و در شهرستان بابل و از توابع دهستان خوشرود است. روستا در ارتفاع دو هزار و سیصد متری دارد که بلند ترین روستای بخش شرقی مازندران محسوب می شود. فیلبند به خاطر همین ارتفاع لقب بام شرقی مازندران را به نام خود کرده است.

این روستا به خاطر موقعیت نزدیکی که نسبت به تهران دارد میزبان هزاران تور یک روزه طبیعت گردی است. و از این نظر جزء مقاصد محبوب سفر برای پایتخت نشین ها محسوب می شود. ییلاق فیلند در میان خود اهالی روستا های اطراف هم ییلاق محبوبی است و در فصول گرم سال از روستا های اطراف به این روستا می آیند. البته در فصول سرد سال این روستا به خاطر سرمای طاقت فرسایش خالی از سکنه می شود.

feature image | روستای فیلبند • درناتریپ ✈️

چرا به روستا فیلبند برویم؟

  • مهمترین و زیباترین جاذبه فیلبند پدیده ی اقیانوس ابرهاست. لذت احاطه شدن و  قدم زدن در میان ابرها چیزی است که توصیه می کنیم به هر قیمتی که شده یک بار آن را تجربه کنید.
  • تماشای طلوع و غروب خورشید در ارتفاعات فیلبند به قدری جذاب است که توصیه می کنیم رنج بیدار شدن قبل از طلوع آفتاب را تحمل کنید ولی بدون دیدن این منظره این منطقه را ترک نکنید.
  • فیلبند جزء زیباترین روستا ها و ییلاق های مرتفع مازندران است که چشم انداز زیبایی به مراتع و روستاهای اطراف دارد.
  • فیلبند و طبیعت سر سبزش دل هر طبیعت دوستی را می رباید. اگر به دنبال زمانی برای دوری از شلوغی و آلودگی هستید. آب و هوای پاکیزه فیلبند همان چیزی است که می خواهید.
  • به خاطر نزدیک بودن فیلبند به تهران این روستا جز مقاصد توصیه شده برای سفر پایتخت نشین ها است.
  • عکاسی در روستا فیلند و مخصوصاً برای کسانی که به دنبال فیلمبرداری هوایی با هلی شات و پهپاد هستند بسیار جذاب و عالی است.
  • جاذبه هایی مثل چشمه لار، امام زاده قاسم، امام زاده یحیی و جنگل سنگ چال در اطراف روستای فیلبند می توانید یک تفریح کامل را برای شما به ارمغان آورد.

فیلبند یا ِفل بَن به چه معناست؟

نام روستای فیلبند در گویش مازندرانی به صورت (فِل بنَ) تلفظ می شود. که هر کدام از این بخش ها معنای خاص خورد را دارد. فِل در گویش مازندرانی به معنای خستگی و بَن به معنای بند آمدن است که در ترکیب با هم به شرایط و دشواری راه رسیدن به روستا فیلند را حکایت می کند. البته تعبیر دیگری در مورد وجه تسمیه فیل بند هم وجود دارد. در تعبیر دیگر به زمستان های دشوار روستا اشاره می کنند و می گویند منظور از فیلبند این است که فیل هم توانایی زمستان گذرانی در فیلبند را ندارد.

نمایی از اقیانوس ابر در ییلاق فیلبند

دیدنی های اطراف روستا فیلبند

علاوه بر پدیده اقیانوس ابرها بازدید از چند جاذبه طبیعی و دو امام زاده در اطراف روستای فلیبند می تواند سفر تان را تکمیل کند.

چشمه لار

فیلبند دارای چشمه های متعدد است که منبع اصلی تأمین آب روستا هم هستند. چشمه لار هم از این چشمه ها است که می توانید از آن بازدید کنید. چشمه لار هم مثل همه چشمه ها دارای مواد و املاح معدنی است که می توانید از خواصش استفاده کنید.

روستا و جنگل سنگ چال

مسیر رسیدن به فیلبند از روستا و جنگل سنگ چال می گذرد. ارتفاع و هوای خنک و مطبوع به علاوه طبیعت سرسبزش  جایی عالی برای طبیعت گردی است. شنیدن صدای زنگوله گوسفندان در این منطقه، خانه‌های سنگی و گلی، طبیعت و آب و هوای روستا به زیبایی های سنگ چال می افزاید.

قله حصین بن فیلبند

قله حصین بن

قله حصین بن از روستا فیلبند 980 متر بالاتر است و جایی مناسب برای کوهنوردان است. علاقه مندان به کوهنوردی تمام مسیر تا قله را با پای پیاده طی می کنند که جذابیت ویژه ای برای آن ها دارد. معنای اسم قله حصین بن را جایگاه رفیع و بلند ذکر کرده اند.

امام زاده قاسم

در راه قله حصین بن امام زاده قاسم قرار دارد که با بقعه سفیدش خود نمایی می کند. برای دیدن و رسیدن به امام زاده قاسم باید توانایی بدنی بالایی داشته باشید.

امام زاده یحیی

این امام زاده در ورودی روستا فیلبند واقع شده است. این امام زاده بسیار کوچک است و دارای بقعه سبز رنگ است. در کنار امام زاده کلبه های کوچکی وجود دارد که بعضی برای اقامت در فیلبند اجاره داده می شوند.

روستای فیلبند بابل

بهترین زمان برای سفر به روستا فیلبند

به خاطر شرایط و امکانات کم در روستا برای رفتن به فیلبند باید به دو عامل توجه کنید. اول تشکیل پدیده اقیانوس ابر و دوم دمای هوا.

"زمستان

  • پدیده تشکیل دریای ابر در بیشتر اوقات سال رخ می دهد. در طول هر روز زمان طلوع و غروب خورشید شانس بیشتری برای دیدن این پدیده دارید. نزدیک به زمان بارندگی هم شانس فرصت دیگری است که می توانید شانس خود را برای دیدن این پدیده امتحان کنید.
  • عامل دوم که بسیار مهم تر و تأثیرگذارتر است دما هواست. همانطور که گفته شده پدیده ابرها در بیشتر فصول وجود دارد و حتی در فصل زمستان تراکم توده های ابر بسیار بیشتر است امّا در فصول سرد سال امکان حضور در فیلبند اصلاً وجود ندارد. حتی ساکنان محلی در پاییز و زمستان کاملاً روستا را ترک می کنند و روستا کاملاً خالی از سکنه می شود.

بهترین فصل برای بازدید از فیلبند فصل بهار و تابستان است.  در فصل بهار به خاطر بارندگی بیشتر تعداد دفعاتی که می توانید در یک روز پدیده اقیانوس ابر را ببینید بیشتر است. ویژگی مثبت دیگر فصل بهار در فیلبند دیدن چندین پدیده آب هوای مثل باران، برف، تگرگ، رنگین کمان در فواصل کوتاه در یک روز است.

در تابستان هم اگر سحر خیز باشید می توانید اقیانوس ابر را همراه با طلوع خورشید ببینید. در این دو فصل تعداد گردشگران و تورها در روستا بسیار زیاد می شود.

اقامت و شب گذرانی در روستا فیلبند

در ییلاق فیلبند هتلی نیست. اما خانه ها و ویلاهای بسیاری وجود دارد که می توانید حتی قبل از رفتن به روستا و به صورت آنلاین رزرو کنید کافیست از دکمه رزرو اقامتگاه در فیلبند استفاده کنید. 😉

فقط قبل از اجاره به صورت آنلاین به دو نکته توجه کنید

  • به موقعیت ویلا دقت کنید. برخی از اقامتگاه ها در روستاهای اطراف فیلبند واقع شده اند.
  • هزینه اجاره ویلا نسبت به امکاناتی که در این اقامتگاه ها دریافت می کنید بسیار زیاد است.

اگر قصد دارید کم ماجرا جویی کنید و شب را در طبیعت فیلند کمپ بزنید. باید آماده هر شرایطی مثل باران تگرگ و سرمای شدید باشید. پس حتما وسایل مطمئن مثل چادر های زد آب و کیسه خواب گرم و وسایل کمپینگ همراه خود داشته باشید.

فروشگاه و رستوران در فیلبند کم است پس قبل از سفر حتما مواد غذایی کافی همراه خود داشته باشید. وگرنه مجبور می شود ساده ترین اجناس را با قیمت گزاف بخرید.

نمایی از روستای فیلبند مازندران

وسایل مورد نیاز برای سفر به فیلبند

بسته به اینکه چه مقدار در فیلبند می مانید یا اینکه شب را در فیلبند سپری خواهید کرد و اینکه می خواهید کمپ بزنید یا از اقامتگاه های محلی استفاده کنید وسایل مورد نیازتان متفاوت است.

اولین توصیه ما این است که هر چیزی که می توانید با خود ببرید زیرا در فیلبند هزینه زیاد ولی بار خود را هم سنگین نکنید مسیر رسیدن به فیلند طولانی و طاقت فرسا است.

اسب ها در فیلند

  • حتماً همراه خود لباس گرم و کفش مخصوص برای گشت و گذار و کوه نوردی داشته باشید.
  • به خاطر وضعیت نا مساعد جوی آمادگی هر گونه بارش باران و برف را داشته باشید پس بادگیر و بارانی را فراموش نکنید.
  • اگر می خواهید شب را در فضای باز کمپ بزنید به چادر ضد آب و کیسه خواب گرم و وسایل کمپ صد در صد نیاز پیدا خواهید کرد.
  • تا جای ممکن مواد غذایی همراه خود ببرید.
  • پاور بانک برای شارژ نگه داشتن وسایل حتماً همراه خود ببرید.
  • توصیه می کنیم دوربین عکاسی حتماً همراه خود ببرید.
  • سعی کنید کیسه زباله همراه خود داشته باشید.

فیبلند

توصیه های درناتریپ قبل از رفتن به فیلبند

 

  • آنتن دهی تلفن همراه در فیلبند بسیار ضعیف است پس قبل از رفتن تماس های ضروری خود را بگیرید.
  • اگر می خواهید بدون راهنما محلی یا تور لیدر به این روستا بروید حتماً از قبل نقشه منطقه را دانلود نمایید و به صورت آفلاین داشته باشید.

نمایی از جاده روستای فیلند

  • اینترنت در فیلبند در دسترس نیست پس روی شبکه تلفن همراه روستا حساب نکنید.
  • سعی کنید با تور یا گروهی به فیلند بروید. تنها رفتن به این ییلاق خطرناک است.
  • سعی کنید از قبل محل اقامت خود را مشخص و رزور صد در صد نمایید.
  • پیش بینی آب هوایی مخصوصاً در بهار فیلبند معنایی ندارد پس برای هر شرایط آب هوایی آماده باشید.
  • در روستا برق و کپسول گاز و آب هست. اما به خاطر شلوغی و ازدیاد جمعیت ممکن است با نبود تمام این امکانات مواجهه شوید.
  • در روستا فیلبند سوپر مارکت و رستوران محلی هست ولی انتظار امکانات خاصی را نباید داشته باشید.
  • هزینه ها در فیلبند زیاد است پس حواستان به میزان خرج و هزینه ی راه برگشت باشد.
  • در راه رفتن به در ورودی دو روستا مبالغی گرفته می شود که مشخص نیست برای چه هزینه می شود!

طبیعت فیلند

موقعیت روستا فیلبند

روستای فیلبند در 57 کیلومتری جنوب شهر آمل و شرق رودخانه هراز واقع شده است. روستا فیلند زیبا از شمال غربی به روستای سنگ چال، از جنوب به ییلاق ونه بن و نشل و از جنوب غربی به روستاهای شیخ موسی و نیراسم و گلیران هم جوار است.

 

رزرو اقامتگاه در فیلبند

مسیر دسترسی فیلبند

مسیر ییلاق از جاده هراز امکانپذیر بوده که کوهستانی و آسفالت است. مسیر دسترسی به روستا سخت، خسته کننده ولی زیباست. در مسیر این جاده می توانید به چشمه‌های کوچک و بزرگ و درخت‌ها نگاهی بیندازید.

آدرس روستای فیلبند: استان مازندران، شهرستان بابل، جاده هراز،بین جنگل الیمستان و روستای رزکه، فرعی روستای فیلبند
منبع درنا تریپ
از طريق گوینده : مهدی سید صالحی
نمایش نظرات (3)