تبلیغات بی‌حاصل از گردشگری ایران

یکی از کارشناسان گردشگری، سیر پیشرفت گردشگری در ایران را به شکلی بسیار کند توصیف کرد و تصریح کرد که ایران نیاز به جهشی سریع جهت پیشرفت صنعت گردشگری دارد.

محمد‌رضا اورمزدی برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی کشور را یک شو‌آف بیحاصل توصیف کرد و گفت: رویکرد این نمایشگاه‌ها صرفا اجرای هرساله یک نمایش تبلیغاتی است و برگذاری سالانه این نمایشگاه‌ها با تکرار صحنه‌های گذشته توام شده و اتفاق نوینی در غرفه‌ها پس از اتمام آن در جهت بهبود صنعت گردشگری نمی‌افتد.

وی با بیان اینکه نمایشگاه‌ها باید علاوه بر تبلیغات و اطلاع‌رسانی با ظرفیت بالا انجام شده و محصولات ارائه شده، طراحی به روزتر و جذاب‌تری نسبت سال  گذشته داشته باشند افزود: حضور نیافتن کشورهای مطرح و صاحب‌ نام این صنعت در نمایشگاهی که نام بین‌المللی را یدک میکشد چیزی بیش از یک نمایش تبلیغاتی نبوده و مشخصا خروجی مطلوبی ندارد.

این کارشناس گردشگری با انتقاد از برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی، خروجی آنرا نامشود و بی‌تاثیر توصیف کرد و گفت: در واقع پس از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی باید اتفاقات مناسبی برای کشور در زمینه گردشری رخ دهد که در واقع اینگونه نیست. وی همچنین با توجه به سند توسعه چشم‌انداز افق ۱۴۰۴ و جایگاه مشخص گردشگری در آن اظهار کرد: باید با اتکا به روابط بین‌المللی در سیاست خارجی از طریق سفرا و نمایندگان سایر کشورها حوزه فعالیت را گسترش داد، در غیر این صورت، تکرار صحنه‌های قبل به معنای درجا زدن است.

وی از نمایشگاه فیتور اسپانیا به عنوان یک نمایشگاه بین‌المللی مناسب یاد کرد و افزود: نمایشگاهی موفق خواهد بود که بتواند در سطح بین‌المللی بازتاب مطلوبی باشد.

این کارشناس با توجه به اینکه سفارتخانه‌ها نقش رایزنان فرهنگی در جذب گردشگری را دارند گفت: چنانچه سفارتخانه‌ها در سایر کشورها نقش خود را ایفا کنند، میتوان شاهد افزایش گردشگری در کشور بود.

منبع ایسنا
پیام بگذارید