روستای خرانق در یزد

روستای خرانق در یزد

روستای خرانق در یزد

شاید شهر یزد را بتوانیم یکی از تاریخی‌ترین شهرستان‌های ایران بدانیم ولی نباید از روستاهای حومه آن که بعضاً بیش از هزاران سال قدمت دارند نیز غافل شویم. یکی از این روستاها، خرانق نام دارد که در نزدیکی شهرستان اردکان واقع شده است.

بخش قدیمی این روستا تقریباً خالی از سکنه است بنابراین مردم محلی آن در بخش جدید روستای خرانق زندگی می‌کنند. جمعیت خرانق ۴۳۵ نفر است که به خاطر وجود آثار باستانی تاریخی در نزدیکی آن و سفر گردشگران، سالانه تعداد افراد موجود در آن بیشتر هم می‌شود.

باید به قلعه تاریخی نزدیک این روستا به عنوان یک اثر ارزشمند نگاه کنیم زیرا بیشتر افرادی که این مکان را مقصد گردشگری خود انتخاب می‌کنند، قلعه خرانق را هدف اصلی بازدید تعیین کرده‌اند.

با درناتریپ همراه باشید تا با دیگر آثار تاریخی روستای خرانق آشنا شوید:

  1. قلعه خرانق

مشهورترین اثر تاریخی روستای خرانق، این قلعه است که گفته می‌شود قدمت آن به بیش از ۴۵۰۰ سال می‌رسد. در گذشته، خرانق هدف بسیاری از سارقان قرار می‌گرفت بنابراین مردم محلی برای در امان ماندن از حملات، این قلعه را بنا کردند.

  1. کاروانسرای خرانق

به سبب استراتژیک بودن این منطقه، مسافران زیادی در گذشته از این محل عبور می‌کردند که برای استراحت آنها کاروانسرای خرانق ساخته شد.

  1. مشهدک

بر اساس باور مردم این روستا، مکانی مقدس در نزدیکی روستای خرانق وجود دارد که گفته می‌شود محل عبور امام رضا بوده است.

  1. مرقد بابا خادم

مرقد یکی از خادمان امام رضا (ع) در این روستا قرار دارد. گفته می‌شود بابا خادم در همین مکان مریض شد و پس از سال‌ها از دنیا رفت. این مقبره دارای یک گنبد است که ۵ سال پیش ساخته شد.

  1. پل خرانق

  1. حمام خرانق

  2. انبار خرانق

این خزانه در زمان شاه عباس اول ساخته شده است.

  1. مسجد و حسینیه

چگونه به آنجا بروم؟

روستای خرانق در ۵۰ کیلومتری جنوب یزد و در راه شهر اردکان به طبس واقع شده است. امکان مسافرت به این مکان تاریخی به وسیله خودرو شخصی یا تاکسی فراهم است.

آدرس: ایران، استان یزد، شهر اردکان، روستای خرانق

پیام بگذارید