کوه های مریخی | مریخ در ایران

همان طور که مشخص است هر کسی نمی تواند به سادگی به مریخ، ماه، مشتری و . . . سفر کند. همچنین اگر می خواهید به فضا سفر کنید شرکت ها و سازمان هایی وجود دارند که در قبال دریافت هزینه های بسیار زیاد این کار را برای شما انجام می دهند. بنابراین درنا تریپ به شما پیشنهاد می کنید تا از کوه های مریخی در استان سیستان و بلوچستان دیدن کنید تا با نه تنها با جذابیت این منطقه آشنا شوید، بلکه بتوانید تصویری از مریخ را در ذهن خود ایجاد کنید.

کوه های مریخی
کوه های مریخی

درباره کوه های مریخ

این کوه ها همچنین به کوه های مینیاتوری نیز معروف هستند و چون شبیه به سطح مریخ هستند مردم این نام را برای آنها انتخاب کرده اند. از ویژگی های منحصر به فرد این کوه این است که از سمت راست آنها می توانید به دریا برسید. همچنین بیشترین چیزی که باعث فرسایش سنگ ها شده است باد و آب می‌باشد.

در کوه‌های مریخی هیچ گونه گیاهی وجود ندارد زیرا در مریخ هیچ گیاهی نمی تواند رشد کند! ارتفاع کوه ها متفاوت است مثلا در برخی نقاط ۵ متر است و در قسمتهای دیگر حتی به ۱۰۰ متر نیز می رسد.

کوه های مریخی
کوه های مریخی

کوه های مریخی با ساختار و شکل ویژه در فاصله ۴۰ تا ۵۰ کیلومتری بعد از شهر چابهار، در مسیر گواتِر در سمت چپ جاده است که به دلیل نوع و وضعیت فرسایش و گونهٔ رسوبی خاص، اشکالی شبیه به ناهمواری‌های سطح مریخ دارد. رسوبات آهکی بقایای بدن جانداران دریایی (سخت‌پوستان و ماهی‌ها) به همراه ماسه و خاک رس، مواد اصلی تشکیل‌ دهنده رسوبات این کوه‌ها است. از این شکل کوه ها کمتر در جهان یافت میشود و به همین دلیل است که این کوه ها به جاذبه ای منحصر به فرد برای گردشگران تبدیل شده است.

kohmerikhi02 | کوه های مریخی • درناتریپ ✈️

ویژگی مشترک این مناطق عدم وجود پوشش گیاهی و نداشتن ارزش چراگاهی است. فرآیندهای تکتونیکی به دلیل فرورانش پوسته عمان به زیر مکران و فرسایش آبی و بادی از جمله مهم‌ترین دلایل شکل‌گیری این کوه‌ها بوده است. شیارهای ریز و یکدستی که روی این کوه‌ها وجود دارد سبب شده است تا نام مینیاتوری به خود بگیرند و جلوه‌ای به واقع فرازمینی داشته باشند.  ایجاد شیار‌ها و تراش‌های زیبایی در بین این کوه‌ها وجود دارد که برای هر بیننده‌ای جالب توجه بوده و انواع فسیل‌های حیوانات دریایی در این کوه‌ها قابل مشاهده است که نشان از زیر آب بودن این منطقه در سال‌های دور دارد.  از آنجایی که این منطقه مکانی منحصر به فرد و خاص است، ستاره شناسان می توانند در شب از تماشای آسمان زیبا لذت ببرند. از دیگر جاذبه های این منطقه میتوان به تالاب صورتی رنگ لیپار اشاره داشت. این رنگ چشم نواز عکاسان بسیاری را وادار به عکاسی می کند.

6b19fca7f92989e78e171cdefe117457 | کوه های مریخی • درناتریپ ✈️

چگونه می توانم آنجا بروم؟

پس از رفتن به استان سیستان و بلوچستان، باید مسیر خود را از جاده چابهار تا جزیره گواتر ادامه دهید. پس از عبور ۴۰ یا ۵۰ کیلومتر از شهر چابهار، می توانید کوه های مریخی را ببینید.

 آدرس: استان سیستان و بلوچستان، شهر چابهار، کوه های مریخی

منبع سیری در ایران ویکی پدیا باشگاه خبرنگاران جوان
پیام بگذارید