کاخ گلستان | اثری از عهد قاجار

کاخ گلستان یکی از مهم ترین مکان های تاریخی در ایران است زیرا از جنبه‌های مختلف هنری، تاریخی و توریستی اهمیت دارد. ساخت این کاخ از زمان شاه عباس صفوی آغاز و با افزودن دادسرا تکمیل و پایان یافت. آقا محمدخان، فتحعلی‌شاه، و ناصرالدین شاه پادشاهانی بوده اند که در این کاخ سلطنت می کردند. در سال ۲۰۱۳، یونسکو این مکان را به عنوان میراثی جهانی ثبت کرد.

2e111daca01d2a2ca893d1d5bcf89331 | کاخ گلستان ؛ اثری از عهد قاجار • درناتریپ ✈️

ناصرالدین شاه از جمله پادشاهانی بود که تحت تاثیر معماری اروپایی کاخ گلستان قرار گرفته بود. همچنین پادشاهان پهلوی نیز در این کاخ پادشاهی می کردند و از این کاخ برای استقبال از میهمانان خارجی و همچنین زندگی استفاده می کردند. کاخ گلستان به دو بخش اصلی داخلی و خارجی تقسیم می شود.

رضا شاه پهلوی بخش داخلی این کاخ را نابود کرد زیرا از شاهان قاجار تنفر داشت. در کاخ گلستان می توانید بخش های مختلف و زیبایی را مانند: تالار آینه ها، تالار اسلامی، خلوتخانه کریمخانی، تخت مرمر، چادر خانه، سالن رستوران، تالار بریلیان، عمارت بادگیر، تالار الماس، خوابگاه ناصری، شمس العماره و موزه علمی مشاهده کنید.

تخت مرمر یا سنگ مرمر یکی از زیباترین قسمت های این کاخ است زیرا از ۶۵ قطعه سنگ مرمر ساخته شده و حکاکی این سنگ ها را نیز محمد ابراهیم اصفهانی انجام داده است.

The introduction of flat marble porch in Golestan Palace 2 | کاخ گلستان ؛ اثری از عهد قاجار • درناتریپ ✈️

عمارت شمس العماره در قسمت شرقی کاخ قرار دارد که از بخش های ویژه به حساب می آید. این عمارت به دستور ناصرالدین شاه قاجار در ۵ طبقه ساخته شده که ترکیبی از هنر معماری ایرانی و اروپایی است. شمس العماره توسط معماری به نام علی محمد کاشی ساخته شده است.

عمارت بادگیر نیز در بخش جنوبی کاخ قرار گرفته که به دستور فتحعلیشاه قاجار ساخته شده است. سالن این عمارت دارای نقش های زیبا و آینه کاری های چشم نواز است. دلیل نامگذاری این عمارت به بادگیر این است که دارای ۴ برج بادگیر می‌باشد.

Introducing the wind mansion in Golestan Palace 1 | کاخ گلستان ؛ اثری از عهد قاجار • درناتریپ ✈️

اگر به تهران سفر کردید درنا تریپ به شما پیشنهاد می کند از دیدن این کاخ و عمارات بسیار زیبایش غافل نشوید!

چگونه می توانم کاخ گلستان بروم؟

شما می توانید با هر وسیله نقلیه ای به این کاخ بروید. ابتدا به میدان پانزده خرداد رفته و سپس با پیدا کردن میدان ارگ می توانید به این کاخ بروید زیرا این کاخ در نزدیکی این میدان قرار دارد.

آدرس: تهران، خیابان پانزده خرداد، میدان ارگ، کاخ گلستان

پیام بگذارید