پوشاک محلی بانوان کرد کرمانشاه

در ادامه بررسی لباس محلی اقوام ایرانی، در این مطلب با لباس محلی بانوان کرد کرمانشاه آشنا می شویم. لباس محلی بانوان کرد کرمانشاه شامل ۹ تکه است.

سربند

سر بند بانوان کرد استان کرمانشاه، از چندین دستمال بزرگ معروف به کلاغه ای ریشه دار تشکیل شده است. که به دور کلاه کوچکی پیچیده می شود.

زیرپوش

زیر پوش یا زیر پیراهن بانوان کرد کرمانشاه ساده و بلند است و تا پشت پا می رسد. معمولاً جنس زیرپوش از پارچه ی چلوار تهیه می شود.

پیراهن

پیراهن ها معمولاً بلند و گشاد هستند. و از پارچه های گلدار تهیه می شود و دارای آستین راسته و بی سر آستین است.

جلیقه

جلیقه ها حالتی بسیار زیبا و تزئینی دارد. همیشه از مخمل های الوان تهیه می شود. این تن پوش همیشه کوتاه است و تا حدود کمر می رسد. این جلیقه ها با سکه ها و زیور آلات فراوان آراسته می شوند و در کناره ها یراق دوزی و نوار دوزی می شود.

نیم تنه (یَل)

یل در لباس محلی بانوان کرد کرمانشاه از لحاظ شکلی تفاوتی با یل های بانوان دیگر ندارد. جز اینکه کناره های آن با یراق و نوار دوزی تزئین شده. پارچه ی های آن همیشه از جنس مرغوب مخمل یا پارچه های زری انتخاب می شود.

قبا

قبای بانوان کرد کرمانشاه، مانند پیراهنشان تمام قد و بلند است. و تا پشت پایشان می رسد. رویه ی قبا معمولاً از مخمل های الوان و آستری آن از جنس پارچه های گلدار است. بر روی لبه های قبا سکه و زیور های مختلفی دوخته می شود.

روپوش

در واقع چادری است از پارچه ی ابریشمی مشکی به درازای دو متر و پهنای کمتر که روی همه لباس ها پوشیده می شود.

شلوار

شلوار بانوان کرد کرمانشاهی، همان شلوار معمول زنان کرد است.

کفش

کفش سنتی و پای پوش بومی بانوان کرد کرمانشاهی، گیوه است که به صورت بسیار زیبا با رویه ای تزئینی دوخته می شود.

منبع کتاب آشنایی با لباس ها و پوشاک سنتی مردم مناطق مختلف ایران
پیام بگذارید