هگمتانه ثبت جهانی شد

محوطه باستانی هگمتانه همدان در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

چهل و ششمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در شهر دهلی هند، بر پرونده هگمتانه مهر ثبت جهانی زد.

 

ثبت جاهنی هگمتانه در یونسکو

این پرونده پیش از این توسط ایکوموس جهانی بررسی شده بود و آن‌ها درخواست بازگشت و اصلاح پرونده را مطرح کرده بودند. پرونده اولیه ایران شامل دو بخش محوطه باستانی هگمتانه و بخش مرکزی بافت تاریخی شهر همدان بود. پس از اعلام نظرات ایکوموس جهانی، وزارت میراث فرهنگی برای جلوگیری از برگشت این پرونده اعلام کرده بود که بخش بافت تاریخی همدان را از این پرونده حذف خواهد کرد.

با حذف بخش مرکز تاریخی همدان از این پرونده و با پیشنهاد کشورهای عضو کمیته میراث جهانی یونسکو، محوطه باستانی هگمتانه به بیست و هشتمین اثر جهانی ایران تبدیل شد.

هگمتانه که یکی از آثار ارزشمند و مهم ایران به شمار می‌آید، قدمتی بالغ بر ۳۰۰۰ سال دارد. این مجموعه‌ عظیم و باشکوه به‌عنوان یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران شناخته می‌شود و در تاریخ ۲۴ شهریور سال ۱۳۱۰ با شماره‌ ۲۸ به ثبت ملی رسیده است. قدمت هگمتانه به روایت هرودت، مورخ یونانی، به زمان مادها برمی‌گردد که آن را به‌عنوان اولین پایتخت ایران‌زمین و مرکز حکومت خود انتخاب کردند و بعدها به پایتخت تابستانی هخامنشیان و نیز اشکانیان و ساسانیان تبدیل شد. اشیای زرین و سیمین متعلق به دوره هخامنشی، الواح زرین منتسب به آریارمنه و ارشام (اجداد داریوش) و جام‌های زرین و سیمین از جمله ریتون مشهور طلایی در این منطقه باستانی کشف شده‌اند.

پیام بگذارید