نذری های شهرهای ایران در محرم

در ایران ماه محرم حال و هوای خاص خود را دارد به گونه ای که هر لحظه از آن می تواند تجربه خاصی برای ما باشد در این میان نذری های متنوع از دیگر جذابیت های این ماه است ما در این مطلب قصد داریم شما را با نذری های شهرهای ایران در محرم آشنا کنیم.

لیست غذاهای نذری در شهرهای ایران

اردبیل

نذری های شهرهای ایران در محرم
نذری های شهرهای ایران در محرم

پیچاق قیمه که از مشهورترین غذاهای اردبیل است، به‌عنوان نذری ماه محرم توزیع می‌شود. این غذا به‌لطف وجود گوشت، خلال بادام و تخم‌مرغ، طعم فوق‌العاده‌ای دارد.

اصفهان

تهیه حلیم گندم 2 | نذری های شهرهای ایران در محرم • درناتریپ ✈️

حلیم نذری از جمله نذری‌های متداول در شهرستان آران و بیدگل در ماه محرم است که مانند سایر نذری‌ها به‌صورت جمعی در بخش‌های مختلف شهرستان به‌ویژه شهر تاریخی نوش‌آباد تهیه می‌شود. مقدار حلیمی که بین مهمانان مراسم عزاداری توزیع می‌شود، معمولا از یک‌ تن تا بیش از ۱۰ تن است.

تبریز، نذری های شهرهای ایران در محرم

گوشت مجلسی دستور اصلی عکس 1 | نذری های شهرهای ایران در محرم • درناتریپ ✈️

چلوگوشت هویج از دیگر غذاهای مرسوم در میان نذری‌های تبریز است که به چلوگوشت شباهت دارد. این غذای مجلسی با گوشت گوساله، پیاز، هویج، برنج و ادویه‌های مخصوص درست می‌شود.

یزد

نذری های شهرهای ایران در محرم
نذری های شهرهای ایران در محرم

آش امام حسین (ع) یا آش گندم از معروف‌ترین نذری‌های یزد است که پخت آن حدود ۱۷ ساعت طول می‌کشد. تهیه این آش از اذان ظهر روز قبل از اربعین آغاز و هنگام اذان صبح روز اربعین توزیع می‌شود. این آش را مشابه حلیم برای ساعات طولانی هم می‌زنند تا گندم و گوشت و حبوبات آن له شود.

قم

| نذری های شهرهای ایران در محرم • درناتریپ ✈️

مراسم آیینی شامی پزان در اربعین حسینی در قم برگزار می‌شود. ماجرا از این قرار است که کودکی سه ساله به نام سید مجتبی بر اثر یک اتفاق بینایی خود را از دست می‌دهد و پس از عمل جراحی، پزشکان از او قطع امید می‌کنند. پدرش سید حسین نذر حضرت رقیه (س) می‌کند که در صورت شفای پسرش، شام یک شب مسجد را بدهد و به‌اندازه توان خود شامی کباب به مسجد می‌برد.

همدان

| نذری های شهرهای ایران در محرم • درناتریپ ✈️

مردم همدان در روز عاشورا مهمان سفره اباعبدالله (ع) هستند و خودشان غذایی درست نمی‌کنند. غذاهای نذری محرم در همدان شامل خورش قیمه و آبگوشت می‌شود که خورش قورمه سبزی در سال‌های اخیر به آن اضافه شده است

لرستان، نذری های شهرهای ایران در محرم

پخت و پخش نذورات در شهرهای مختلف لرستان، حال‌وهوای خاصی به شهر می‌بخشد. اکثر نذری‌های مردم لرستان شامل خورش قیمه، عدس پلو، قورمه سبزی و زرشک پلو و چلو گوشت هستند که بین هیئت‌های عزاداری پخش می‌شوند. پخت حلیم نیز به روزهای تاسوعا و عاشورا اختصاص دارد.

نذری های شهرهای ایران در محرم
نذری های شهرهای ایران در محرم

مازندران

مردم نوشهر و روستاهای اطراف آن، سال‌ها است که در شب عاشورا آش پنج تن آل عبا را در دیگ‌های مسی و روی هیزم می‌پزند. حیاط برخی خانه‌ها در محله‌های قدیمی شهر برای هم‌زدن آش و روشن‌کردن شمع بسیار شلوغ می‌شود

هرمزگان

تهیه حلیم | نذری های شهرهای ایران در محرم • درناتریپ ✈️

طبخ حلیم در خمره‌های گلی (جُم) از ابتدای محرم در حسینیه‌های شهرستان فین هرمزگان آغاز می‌شود؛ مراسمی که قدمت ۴۰۰ ساله دارد و در فهرست معنوی میراث فرهنگی کشور ثبت ‌شده است. بدنه بیرونی این خمره‌های مخصوص را با موی بز و گل‌ می‌پوشانند و در چاله‌هایی قرار می‌دهند و آن را گل می‌گیرند تا تکان نخورند.

گیلان، نذری های شهرهای ایران در محرم

نذری های شهرهای ایران در محرم
نذری های شهرهای ایران در محرم

مردم بسیاری از روستاهای گیلان، خورش فسنجان را به‌عنوان نذری می‌پزند که گاهی اوقات در کنار آن کوکو سیب‌زمینی قرار می‌دهند. آلو مسما و مرغ ترش نیز در این ایام به‌وفور طبخ می‌شود. نذر هفت کاسه بشقاب در شب عاشورا نیز از جمله آیین‌های جالب در مناطق کوهستانی گیلان به حساب می‌آید.

مرکزی

یکی از نذری‌های قدیمی استان مرکزی به منطقه کرهرود تعلق دارد؛ جایی که زنان برای بیش از ۶۰ سال است، از روز دوم تا دهم محرم، نان نذری می‌پزند. در روز عاشورا آبگوشت نذری پخش می‌شود که زنان با پخت نان، سهم خود را در این نذری ایفا می‌کنند

کرمان،نذری های شهرهای ایران در محرم

نذری های محرم
نذری های محرم

امروزه پخت آبگوشت متنجنه در مساجد و هیئت‌های بسیاری رواج دارد که به‌دلیل هم‌زمانی با ایام عزای امام حسین (ع) به آن آبگوشت امام حسینی می‌گویند. این آبگوشت با آداب خاصی همچون قرائت دعا و زیارت عاشورا همراه است و در دیگ‌های بزرگ مسی پخته می‌شود.

منبع کجارو
پیام بگذارید