لباس محلی مردان لر

لباس محلی مردان لر یکی از اصیل ترین لباس های محلی و سنتی ایران است که طرح و رنگ آن بسیار متفاوت و دارای مفهوم خاصی است. لباس محلی مردان لرستان کاملاً منطبق به آب هوای منطقه و نوع فعالیت های این قوم لر ساخته شده که در نوع خود نشان دهنده ی نحوه و زندگی و فرهنگ مردمان لر بوده است.

نقوش روی لباس محلی بختیاری و لباس محلی مردان لر
خطوط و نقوش متفاوت در لباس مردان لر که هیچ نمونه دیگری در لباس های دیگر ندارد.

اجزاء لباس محلی مردان لر

لباس محلی مردان لرستان از اجزاء مختلفی تشکیل می شود که تعداد از آن ها متناسب با شغل مردان پوشیده می شود. در واقع مردان که به شغل هایی مثل چوپانی و کار های سخت و شرایط آب هوایی مختلفی که در آن حضور داشته اند لباس های بیشتر یا کمتری می پوشیدند. لباس محلی مردان لر  شامل ۱-کلاه نمدی با سربند ۲-پیراهن ۳-شلوار ۴- سُتِره ۵-شال ۶- گیوه ۷- شولا (برای چوپانان) است.

کلاه در لباس محلی مردان لر و لباس محلی بختیاری
کلاه در لباس محلی مردان لر و عکسی علیمردان خان سردار مبارز با رضاخان در حالی که کلاه مردان لر را بر سر دارد.

کلاه نمدی با سربند

کلاه لرها از جنس نمد و بلندی آن حدودی ۲۵ تا ۲۸ سانتیمتر است. این نوع کلاه اغلب به رنگ مشکی انتخاب می شود و پایین کلاه را دستمال کلاغی ریشه دار می بندند و ریشه های آن را در اطراف سر و صورت می آویزند.

لباس مردان لر و بختیاری

پیراهن

تمبر لباس محلی مردان لرستان
لباس محلی مردان لر نقش بسته بر روی تمبر سال 1360

پیراهن مردان لُر برشی ساده دارد. آستینش راسته و گاه با سردست است. یقه ی این نوع پیراهن در پهلوی گردن و گاه در جلوی آن قرار دارد. چاک این پیراهن (چه در جلو و چه در کنار سینه باشد.) معمولاً تا حدود زیر سینه باز است. لازم است. لازم به ذکر است که رنگ پیراهن اغلب سفید و گاهی رنگین است.

 

شلوار

شلوار مردان لر دارای دمپای تنگتر از قسمت بالای آن ( به ویژه بخش ران ) بوده ولی عموماً شلواری گشائ است که کمر آن لیفه دارد و اغلب به رنگ مشکی انتخاب می شود.

سُتِره

ستره زیر پوش مردان لر است. ستره دارای طرحی ساده و بلند تا به وسط ساق پا است. جلوی آن باز و دارای دو جیب در پهلو است. ستره بدون یقه ی برگردان و بی دکمه است و فقط به وسیله ی شال کمر نگهداری می شود و دامن های آن به این طریق است که بر روی هم می آید.

شال در لباس محلی مردان لر
شال در لباس محلی مردان لر

شال کمر

مردان لر، شالی گلدار، کم عرض ولی طویل بر روی ستره به دور کمر می پیچند.

گیوه پای پوش در لباس مردانه لری

پای پوش (گیوه)

پای پوش مردان لر، گیوه ی دست بافت و دست دوز کرمانشاهی است. این گیوه ها کاملا به دست بافته می شوند و دارای مقاومت زیادی هستند در واقع گیوه یکی از پای پوش های مخصوص و کاملا ایرانی است که در لباس محلی مردمان کرد نیز دیده می شود و گویا خواستگاه گیوه کردستان است.

شولا

چوپانان لر، شولایی از جنس پارچه ی ضخیم بافت و کلفت که بدون آستین و بلند است، بر روی لباس بر تن می کنند.

لباس مردانه لری

پیام بگذارید