سوغات و صنایع دستی لرستان

لرستان یکی از استان های کوهستانی ایران و یکی از پر آب ترین استان های ایران است. خوش آب و هوا بودن این استان در چهار فصل، سوغات و صنایع دستی آن به علاوه جاهای دیدنی این استان از عواملی است که گردشگران زیادی را به سمت خود جذب میکند. با درناتریپ جهت آشنایی با سوغات و صنایع دستی لرستان همراه باشید.

سوغات و صنایع دستی لرستان
سوغات و صنایع دستی لرستان

سوغات لرستان

۱. انواع حلوا

در استان لرستان، انواع مختلفی از حلواها تولید میشود که حلواها را به عنوان سوغات می توانید از کارگاه ها و فروشگاه های متعدد ارده پزی در بروجرد تهیه کنید.

سوغات و صنایع دستی لرستان
سوغات و صنایع دستی لرستان

۲. سمنوی بروجرد

سمنو یکی از عناصر هفت گانه سفره هفت سین محسوب میشود و سمنوی بروجردی به نوبه خود از خاص ترین سمنو های ایران است که میتوانید آنرا در اواخر سال تهیه کنید.

سوغات و صنایع دستی لرستان
سوغات و صنایع دستی لرستان

۳. کلوچه قندی

کلوچه قندی از شیرینی هایی است که به کلوچه بروجردی معروف شده و یکی از لذیذترین سوغاتی است که میتوانید در سفر به بروجرد بخرید. مواد لازم برای پخت این کلوچه آردگندم، رنگ های طبیعی، مغز بادام و روغن حیوانی است.

khorramabad | سوغات و صنایع دستی لرستان • درناتریپ ✈️

۴. نان ساجی

نان ساجی، نوعی نان پهن و نازک است که بر روی صفحه ای فلزی با نام ساج پخته میشود. این نان انواع گوناگونی با نام های نان تیری، نان تپ تپی، ته کله ای و فه دارد که در دیگر استان ها نیز تهیه میشود.

سوغات و صنایع دستی لرستان
سوغات و صنایع دستی لرستان

۵. شیرینی آردی

شیرینی آردی از خوشمزه ترین شیرینی های خرم آباد است و به علت ماندگاری بالا میتواند از گزینه های بسیار خوبی برای سوغات باشد.

7720682 611 | سوغات و صنایع دستی لرستان • درناتریپ ✈️

۶. کاک

کاک نوعی شیرینی است که از آرد، روغن حیوانی و زغفران پخته میشود. از ویزگی بارز این شییرینی، نداشتن مواد نگهدارنده در تهیه آن است.

سوغات و صنایع دستی لرستان
سوغات و صنایع دستی لرستان

۷. روغن حیوانی

از گذشته تا کنون، شهر دلفان در استان لرستان به تهیه روغن حیوانی مرغوب مشهور بوده که موقعیت مراتع سرسبز و پوشش گیاهی این منطقه به مرغوبیت روغن حیوانی آن افزوده است.

سوغات و صنایع دستی لرستان
سوغات و صنایع دستی لرستان

۸. عسل

موقعیت کوهستانی استان لرستان باعث شده که این استان از بهترین مناطق تولید عسل در ایران باشد. دارا بودن جنگل های انبوه و مراتع مختلف، منطقه مناسبی برای پرورش زنبور عسل و تولید عسل را در این استان فراهم آورده است.

139503031555068477755274 | سوغات و صنایع دستی لرستان • درناتریپ ✈️

صنایع دستی

صنایع دستی استان لرستان نشان از هنر مردمان این استان دارد. صنایع دستی این استان به سه دسته تقسیم میشوند که عبارت اند از: صنایع دستی عشایر لرستان، صنایع دستی ساخته شده توسط روستائیان و صنایع دستی ساخته شده توسط شهرنشینان که در بین این سه مورد، صنایعی که به دست عشایر این استان تولید میشوند، تنوع گسترده تری دارند.

۱. ورشو سازی

از هنرهایی با سابقه دو قرن که توانست نام شهرستان بروجرد را در خارج و داخل ایران مطرح کند، ساخت وسایلی از جنس فلز ورشو بوده که با استفاده از چکش و خم کاری فلز ورشو میتوان وسایلی چون دیس، سینی، بشقاب، چنگال ، قاشق ، سمار زغالی ، قوری، زیر سماوری، چای دان، قندان ، استکان، گلاب پاش، آفتابه لگن، سرمه دان و…. را ساخت.

2ee6f501a6569cf213987ad1c50a88aa L | سوغات و صنایع دستی لرستان • درناتریپ ✈️

۲. جاجیم بافی

جاجیم بافی از هنرهای عشایر استان لرستان است که در فصل تابستان و پاییز گستره بیشتری دارد. پشم گوسفند ماده اصلی در تهیه جاجیم میباشد. طرز بافت جاجیم بدین صورت است که در ابتدا نوارهای باریک بافته می شوند و سپس در کنار هم دوخته شده و سطحی مربعی شکل یا مستطیل مانند به دست می آید. جهت بافت جاجیم، دار بر روی زمین قرار گرفته می شود و کار چله کشی نیز روی زمین صورت می گیرد. از جمله نقش های به کاررفته در جاجیم بافی های لرستان شونه، دنو موشی، شیروز، گلی و هچه است.

j2 | سوغات و صنایع دستی لرستان • درناتریپ ✈️

۳. نمد مالی

نمد مالی از صنایع دستی قدیمی استان لرستان است که در شهرهای خرم آباد و بروجرد رواج بیشتری دارد. کلاه نمدی، تن پوش های نمدی و انواع مختلف زیراندازها از محصولات مختلف نمد مالی میباشد.

image 2 1 | سوغات و صنایع دستی لرستان • درناتریپ ✈️

۴. حصیر بافی

حصیر بافی از دیگر هنرهای مردم لرستان است. برای بافت بوریا( نوعی حصیر) آن را برای این که نرم شود، مرطوب می کنند تا به صورت تار و پود به هم وصل می کنند و سطحی یکپارچه ایجاد می شود. از نمونه های استفاده شده از حصی میتوان به سبد، ظروف حصیری و … اشاره داشت.

N83000422 72490512 | سوغات و صنایع دستی لرستان • درناتریپ ✈️

۵. گیوه

گیوه نوعی پاپوش سنتی تهیه شده از مواد طبیعی و سبک است و در سفر به استان لرستان می توانید آنرا تهیه کنید.

815407f1 c812 4fdf 9b93 27704da45983 | سوغات و صنایع دستی لرستان • درناتریپ ✈️

منبع باشگاه خبرنگاران جوان
پیام بگذارید