روستای گره بان کرمانشاه؛ بازمانده روسی

روستای گره بان کرمانشاه،  در شهرستان هرسین در 64 کیلومتری کرمانشاه است. این روستا دارای سبک معماری خاص و آداب و رسوم خاصی است و به دلیل معماری روسی بناهای آن، آن را در بین گردشگران بسیار جذاب و مشهور کرده است که می توان گفت در ایران کمتر مکان با این ویژگی ها وجود دارد و همین ویژگی ها این مکان را منحصر به فرد برای گردشگران ساخته است .

gareban village 9 1024x768 1 | روستای گره بان کرمانشاه • درناتریپ ✈️

این روستا یکی از آثار باستانی و جاذبه های گردشگری استان کرمانشاه است و مدفن بسیاری از بزرگان اهل حق بوده است. روستای گرهبان کرمانشاه مکان بسیار مقدسی برای صوفیان است و دلیل آن وجود مکانی مانند «اوجاقه حضرت آقا بخش» و دیگر بزرگان این فرقه از جمله والدین و نزدیکان این فرقه است.

تاریخچه روستای گره بان کرمانشاه

یکی از قدیمی ترین نشانه های حضور انسان در این روستا مربوط به دوره پارینه سنگی است که با کشف چندین تبر سنگی در منطقه هرسین فعلی که قدمت حداقل دویست هزار سال تخمین زده می شود به اثبات رسیده است.

استان کرمانشاه در زمان ساسانیان به عنوان پایتخت تابستانی مورد استفاده قرار گرفت و پس از ظهور اسلام و ورود اعراب به ایران و از قرن یازدهم به بعد فرقه اهل حق تشکیل شد و طایفه ای ساکن در گرهبان یکی از این فرقه ها بود.

یکی از مهمترین کارهایی که باید در روستای گرهبان انجام داد، نظم و معماری منحصر به فرد آن است. این روستا دارای باغ ها و آب نماهای بسیار جذابی است و برای رسیدن به ساختمان اصلی باید از بلوار بزرگی عبور کرد که به زیبایی با گل آرایی هنرمندانه تزئین شده است.

gareban village 8 1024x768 1 | روستای گره بان کرمانشاه • درناتریپ ✈️

وقتی در حال گشت و گذار در این روستا هستید ابتدا مسیری توسط نگهبان بسته می شود که برای ورود به عمارت اصلی در نظر گرفته شده است و دلیل این امر این است که این عمارت در روزهای جمعه واقع شده است و حتی برخی از ماه های سال خارج است. از دسترس گردشگران است و دلیل آن رسیدگی به امور داخلی و امور خاص و برداشت محصولات روستا و انجام مراسم مذهبی خاص برای اهالی این روستا می باشد. همچنین گردشگران باید قبل از حرکت به این روستا و بازدید از آن از پذیرش مطلع شوند.

سوغات روستای گره بان کرمانشاه

grow ornamental herbs | روستای گره بان کرمانشاه • درناتریپ ✈️

اهالی روستای گره بان کرمانشاه در زمینه های ساختمانی از جمله کشاورزی، باغداری، دامداری و دامپروری، کشت و تولید نهال، گل و گل رز و گیاهان دارویی فعالیت می کنند.

برند شیرینی نوشیدنی این روستا در دنیا معروف است و عرق نوشیدنی این منطقه نیز برای صنعت عطرسازی به کشورهای سراسر دنیا مانند فرانسوی صادر می‌شود و نحوه تولید آن‌ها را مشاهده می‌کنید.

شریف گربان یکی از معروف ترین برندهای آن است. با توجه به خاک حاصلخیز این منطقه، گردشگران می توانند سوغاتی های اصیل و با کیفیت را از این منطقه خریداری کنند و غذاهای محلی بی نظیر این منطقه را تجربه کنند.

محل اقامت در نزدیکی روستای گره بان کرمانشاه

Garah Ban Village | روستای گره بان کرمانشاه • درناتریپ ✈️

در گره‌بان مکانی برای اقامت وجود دارد که می‌تواند پذیرای گردشگران باشد، اما گاهی اوقات این مکان‌ها برای افراد وابسته به این مذهب اشغال می‌شود و مسافران باید از هتل‌های کرمانشاه استفاده کنند یا در منزل خود مهمان مردم روستا باشند.

بهترین زمان برای سفر به گره بان

آب و هوای شهرستان هرسین و روستای گرهبان نیمه خشک است و بهترین زمان برای سفر به گرهبان در فصل بهار است زیرا گل های رنگارنگ روستا زیبا هستند و فضای زیبا برای عکاسی نیز دارد. فصل پاییز خوب

گاهی در اردیبهشت، مرداد، آبان و اسفند زمان تعمیر ساختمان ها، کاشت و برداشت مزارع و باغ ها و استراحت کارکنان و … می رسد.

روستای گره بان کرمانشاه

توجه: همچنین گردشگران باید قبل از حرکت به این روستا و بازدید از آن از پذیرش مطلع شوند. بازدید از روستا تنها در چند ماه از سال امکان پذیر است.

جاذبه های گردشگری نزدیک روستای گره بان کرمانشاه

هرسین خانه برخی از تمدن‌های باستانی جهان است و قدمت سکونتگاه نوسنگی گنج دره به حدوداً می‌رسد. 10000 سال پیش همچنین آرامگاه صخره‌ای سرخه ده، آرامگاه صخره‌ای اسحقوند، سکوی تخت شیرین، استخر سنگی (سنگ دیده‌بان)، رودخانه گاماسیاب، رودخانه دیناور آب، قلعه سرمج، روستای نوجی‌واران، پارک هرسین، پل قهر، قلعه هرسین قرار دارند. هرسین.

روستای گره بان کرمانشاه
روستای گره بان کرمانشاه
منبع آپاچی
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

لطفاً با کلمات فارسی تجربه سفر خود را بنویسید.