دره چاکرود گیلان؛ بهشت خطرناک ماجراجویان

اگر اهل ماجراجویی، شنا، صخره نوردی و البته ماجراجو و نترس هستید دره چاکرود جایست که عاشقش می شوید. تصاویر زیبای این دره در شهرستان رودسر گیلان آنقدر دلرباست که همین الان می خواهید کوله تان را ببندید و عازم دره چاکرود شوید.

دره چاک رود از آن مقاصدی است که تنهایی و بدون راهنما اصلاً نباید وارد آن شوید. حتماً باید با یک راهنما و آشنا به محیط و با یک تیم چند نفره و تجهیزات کافی صخره نوردی و البته آشنایی و تسلط خودتان به مهارت های صخره نوردی و کوه نوردی، پا به این دره بگذارید. این دره جان بسیاری را گرفته بسیاری را زخمی کرده برخی دچار ضربه های مغزی شده اند.

مقصدی برای ماجراچو های حرفه ای

البته که اگر با تجربه باشید و نکات ایمنی را راعایت کنید و با یک گروه مجرب وارد این دره بشوید تنها چیزی از این دره همراه خود می برید تصاویر دیوانه وار زیبا و یک خاطره خوش و بی نظیر است. و صد البته که باز هم دلتان پر می کشد که دوباره به دره چاکرود رودسر بازگردید.

دره چاکرود

چرا ماجراجویی در دره چاکرود را تجربه کنیم؟

این دره زیبا حاصل فرسایش چندین ساله آب با دیواره های دره است. در برخی از نقاط به خاطر عمق دره چاکرود حتی تاریکی مطلق را تجربه خواهید کرد. علاوه بر دیواره های زیبا با اشکال زیبا و رودخانه ی خروشان، آبشارهای 4 تا 5 متری، حوضچه های آب منحصر به فرد، انبوه درختان انجیر، فندق و تمشک و… دل هر کسی را می رباید. عکاسی در این دره زیبا حس خاصی دارد. لذتی که در ماجراجویی در چاکرود حس می کنید، در کمتر مکانی قابل تکرار است.

در کل اگر از ماجرایی لذت می برید عاشق بالا و پایین رفتن از صخره ها هستید. عاشق شیرجه زدن در حوضچه های آب هستید. و مهارت کافی را برای صخره نوردی دارید حتماً دره چاکرود را باید تجربه کنید.

صخره نوردی در چاکرود روستای بالا طویلا

چاکرود مقصد کمتر شناخته شده ای است که هنوز بکر و دست نخورده مانده است البته این بکر بودن به خاطر خطرها و مهارت های مورد نیاز سفر به آن نیز هست. این بهشت دست نخورده در حوالی منطقه طویلا واقع شده است. این دره دارای دو دره فرعی دیگر نیز هست که در یکی از این دره های فرعی آبشاری به ارتفاع 30 متر وجود دارد. برای پیمودن و بازگشت مسیر دره یک روز کامل زمان نیاز است پس خودتان را برای پیاده روی طولانی و بازگشت این مسیر آماده کنید.

دره چاک رود رحیم آباد

بهترین زمان برای سفر به دره چاکرود

دره چاکرود به خاطر خطرات بسیارش در بیشتر اوقات سال خطرناک و مرگ آفرین است. در بهار به خاطر بالا آمدن آب و بارش باران امکان طی کردن مسیر وجود ندارد و بیشتر از همیشه امکان غرق شدن شما را تهدید می کند. در فصول پاییز و زمستان علاوه بر خطر بارندگی دمای کم هوا و سردی بیش از حد آب امکان ورود به دره ورود به دره وجود ندارد.

بهترین فصل برای سفر به چاکرود فصل تابستان و ماه های گرمتر آن است. به خاطر گرمای هوا و سطح کم آب هم خطر کمتری شما را تهدید می کند. هم لذت بیشتری از شنا در آب خواهید برد. نکته مهم بررسی وضعیت هوا و بارش باران است. حتماً قبل از سفر به وضعیت هوا را بررسی نمایید و از شرایط جوی مساعد اطمینان حاصل کنید.

دره روستا طویلا بالا

وسایل ضروری در چاکرود

پیمایش این دره بدون راهنما و لوازم ضروری می توان گفت تقریبا غیرممکن است. وسایلی که در طول این سفر هیجان انگیز در کنار آشنایی و تخصص به اصول صخره نوردی و دره نوردی و کوه نوردی نیاز دارید شامل:
• دو حلقه طناب ۳۵ متری و یک حلقه ۵۰ متری و یک حلقه ۳۰ متری دره نوردی
• ابزار فرود، هارنس، کلاه، جلیقه نجات، چند کارابین پیچ اضافه برای کارگاه زدن
• پشتیبان الزامی است و حتما تسمه ی اضافه با خود همراه داشته باشید
• امکانات لازم را برای کارگاه جدید همراه خود داشته باشید
• کفش و لباس مناسب دره نوردی (جوراب بلند بپوشید تا پاهایتان از راه رفتن در بوته ها زخمی نشود)
• آب آشامیدنی و مواد غذایی کافی
• جلیقه نجات و وت سوئیت
• کیسه خواب، بیواک و پُلار
• یادتان باشد همه ی این وسایل را باید با خود حمل کنید پس ضروری است تا همه ی آن ها را آب بندی کنید
• داشتن لیدر و بلد راه

چاک رود گیلان

چطور به دره چاک رود برویم؟

برای رفتن به دره چاکرود از جاده رشت به سمت لنگرود بروید، سپس مسیر خود را به سمت اطاقور ادامه داده و از اطاقور به املش بروید. پس از گذشتن از املش وارد رحیم آباد می شویم.

از مسیر رحیم آباد وارد جاده زیاز می شویم. در این جاده از سفید آب، سجیران و گرماب دشت می گذریم تا به دوراهی برسیم، وارد مسیر سمت راست می شویم تا از پل زنده یاد تقوا و زیاز رد شویم. باز هم به دوراهی می رسیم و اینبار وارد مسیر دست چپ می شویم و شَوَک را رد می کنیم. باز یک دوراهی دیگر خواهد بود که باید به سمت چپ و بالای روستا، مسیر را ادامه دهیم . در نهایت به آخرین دو راهی می رسیم و وارد جاده ی خاکی طیولا می شویم.

پس از عبور از روستا حدود ۲۰ دقیقه پیاده روی می کنیم تا وارد مسیر فرعی دره چاکرود شویم. اینجا می توانیم پس از چند فرود به دره اصلی قدم بگذاریم.

آدرس: استان گیلان، شهرستان رودسر، شهر رحیم آباد، روستای بالا طیولا

منبع Aradmobile Mag Karnaval lastsecond
نمایش نظرات (3)