سرای عامری های کاشان

بنایی تاریخی اقامتی

خانه ی عامری ها در کاشان یکی از بزرگترین خانه های تاریخی شهر کاشان است .که قدمت آن به دوران زندیه برمی گردد که البته بعدها در دوران قاجار باز هم از آن بزرگتر شده و قسمت های دیگری به آن اضافه شد. با درناتریپ همراه باشید تا خانه عامری ها به شما معرفی کنیم.

images | خانه ی عامری ها • درناتریپ ✈️

موقعیت جغرافیایی سرای عامری

وسعت این خانه که در محله ی سلطان میر احمد کاشان قرار گرفته است، هفت هزار متر مربع با زیر بنایی گسترده است .و بطور کلی در آن ۸۵ اتاق وجود دارد. این خانه همچنین دارای چند حیاط است که قدیمی ترین آن حیاط بیرونی و درونی است.

همان طور که گفته شد این خانه هم مثل بیشتر خانه های تاریخی کاشان از ۲ بخش بیرونی و درونی تشکیل شده است.که در هر کدام از آنها بخشهای دیگری مثل حوضخانه، ایوان، اتاق هایی با ۳ در و شاهنشین های ۷ دری دیده می شود که دور تا دور حیاط با هماهنگی کامل قرار گرفته اند…

سرای عامری
سرای عامری

معماری خانه ی عامری ها

در مورد معماری خانه های تاریخی عامری ها در کاشان باید گفت که از معماری ایرانی کمک گرفته شده است. چه بخش های بیرونی و چه بخش های درونی مزین به گچبری های بسیار زیبا و منبت کاری های پر جزییات و دیگر تزیینات ایرانی است. خانه ی عامری ها دارای چندین حیاط است که در همهی  آن ها، اصل تقارن رعایت شده است .

0ee448eb cf3d 42b3 b85c 4d0dca5ea337 | خانه ی عامری ها • درناتریپ ✈️

زیبایی های سرای عامری 

 بادگیر به کار رفته در آن، بلندترین بادگیر در بین بقیه ی خانه های کاشان است.در خیاط ها، حوضخانه هایی به چشم می خورد که در فصل تابستان کاربری داشته اند.

خانه ی عامری ها
خانه ی عامری ها

حمام های سرای عامری 

 خانه ی تاریخی عامری ها دارای ۲ حمام زنانه و مردانه بصورت مجزا است. در دوران قدیم که خاندان سهام السلطنه در این خانه زندگی می کردند، به دلیل وسعت زیاد خانه، بخشی از حیاط های درونی و بیرونی آنبه فرزند او رسید.

 و در بقیه ی ساختمان ها هم افراد دیگر این خاندان مستقر شدند که همین مسئله باعث شد تا کم کم قسمت های خانه از هم تفکیک شود و بعضی از قسمت ها به افراد دیگر فروخته شود.

خانه ی عامری ها
خانه ی عامری ها
خواندن این نوشته ها توصیه می شود

محبوبیت سرای عامری ها در بین گردشگران

در حال حاضر این بنا مورد بازدید گردشگران داخلی و خارجی زیادی است و از محبوبیت بیش از اندازه ای در بین بقیه ی خانه های تاریخی برخوردار است .اما به دلیل گذشت زمان و فرسودگی هایی که در آن بوجود آمده است، بخش هایی از آن  در حال حاضر در دست تعمیر و بازسازی است. اداره ی میراث فرهنگی در این باره گفته است که بعد از تمام شدن این مرمت ها قرار است تا این خانه ی تاریخی تغییر کاربری دهد و به اقامتگاه گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شود.

خانه ی عامری ها
خانه ی عامری ها

جاذبه های اطراف:

خانه ی بروجردی ها، خانه ی طباطبایی ها، هتل منوچهری، حمام سلطان امیر احمد

چطور به سرای عامری ها برویم؟

ایران، کاشان، محله علوی، خیابان علوی، بن بست باستان هفتم، پلاک صفر، طبقه همکف

نمایش نظرات (2)