جاهای دیدنی استان گلستان

استان گلستان از استان های شمالی ایران است که با کشور ترکمنستان مرز مشترک داشته و جزو استان های سرسبز ایران میباشد. این استان دارای هفت شهر است و هر یک به نوبه خود دارای جاذبه های مختلفی میباشند. با درناتریپ جهت آشنایی با جاذبه های استان گلستان همراه باشید.

جاهای دیدنی استان گلستان
جاهای دیدنی استان گلستان

۱. مدرسه عمادیه

مدرسه عمادیه مربوط به دوره صفوی بوده و در گرگان، محله درب نو واقع شده است. قبل از اینکه از سردر بزرگ ورودی وارد این بنای تاریخی شوید گل دسته‌ای کهن نظرتان را جلب می‌کند، بنایی که هنوز هم بعد از این همه سال به مدرسه ظاهری باشکوه بخشیده است. همین که پا به این حیاط می‌گذارید اول از همه حیاطی بزرگ به طول حدود ۱۰۰۰ متر مربع را می‌بینید که کف آن در هماهنگی کامل با طبیعت شمال ایران با سنگ‌های رودخانه‌ای پوشیده شده و جلوه‌ای منحصربفرد و دیدنی پیدا کرده که در حیاط، وجود حوضی به علاوه حجره های مختلف در اطراف آن به جذابیت مدرسه افزوده است. این مدرسه به عنوان قدیمی ترین مدرسه ایران نیز شناخته میشود.

جاهای دیدنی استان گلستان
جاهای دیدنی استان گلستان

۲. بازار نعلبندان

بازار نعلبندان در مرکز شهر گرگان قرار دارد و یکی از اماکن تاریخی شهر به حساب می‌آید که از جنوب به خیابان امام خمینی و از غرب به محله سرچشمه متصل است. ترکیب بافت این بازار به صورت خطی است و به میدان بازارچه متصل می‌شود. بازار نعلبندان در قدیم خلاف بازار شهرهای بزرگ مانند اصفهان، تبریز و … سر پوشیده نبوده و دکان‌ها در دو ردیف راسته با درهای تخته‌ای و تاشو بودند. هر راسته به‌طور عمده متعلق به یک صنف نظیر راسته نجاران، زرگران، دباغان و کفش‌دوزان بوده‌است. بازار نعلبندان یکی از بازارهای فعال شهر گرگان به‌شمار می‌رود که از مراکز مهم عرضه انواع محصولات بومی و غیربومی است و محصولات مهم صنایع دستی آن، به ویژه دستبافت‌های ترکمنی معروفیت خاصی دارد.

جاهای دیدنی استان گلستان
جاهای دیدنی استان گلستان

۳. پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق

حیات وحش خوش یـیلاق به مساحت ۱۵۰۰۵۷ هکتار در جنوب آزادشهر در استان گلستان واقع گردیده است. این پناهگاه از گونه های جانوری و گیاهی مختلفی برخوردار است، بطوریکه در قسمت شمالی و جنگلی آن‌ میتوان جانورانی همچون مرال، شوکا و خرس قهوه‌ای را مشاهده کرد و در قسمت جنوبی تر آن، گونه‌هایی همچون یوزپلنگ، پلنگ، کل و بز، قوچ و میش، آهو و … را رؤیت نمود.

از گونه‌های مهم دیگر این منطقه از رده پستانداران، میتوان به‌ گراز، گرگ، روباه معمولی، شغال، کفتار، گربه پالاس، تشی، خرگوش و از رده پرندگان می‌توان به انواع پرندگان شکاری (نظیر بالابان، شاهین، بحری)، هوبره، چاق لق، بلدرچین، کبک، تیهــو، هـدهــد، شاه بوف، جغد، سیـنه سرخ و از خزندگان میتوان به افعی، کفچـه مار، مار جعفری، انواع آگاما، بزمـجه، لاک‌پشت و از دوزیستان می‌توان به انواع وزغ‌ها اشاره نمود.

جاهای دیدنی استان گلستان
جاهای دیدنی استان گلستان

۴. روستای زیارت

این روستا یکی از روستاهای دیدنی استان گلستان است و طبیعتی بسیار منحصر به فرد دارد. وجود آبشاری در این روستا با همین نام از جاذبه های این روستاست که ۱۶ متر ارتفاع داشته و از جاذبه های دیدنی است که مورد توجه طبیعت گردان قرار دارد.

جاهای دیدنی استان گلستان
جاهای دیدنی استان گلستان

۵. آبشار رنگو

آبشار رنگو در ۱۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان گرگان واقع شده و از مسیر پارک جنگلی و روستای توشن در ۵ کیلومتری جنوب گرگان قابل دسترسی است. راه دسترسی به این آبشار پر درخت و گمراه کننده است و حتما برای اینکه در مسیر آبشار گم نشوید باید یک راهنمای کاربلد داشته باشید. این آبشار که بستری نیم دایره‌ای شکل دارد، شامل یک محل ریزش اصلی و چند محل ریزش فرعی است و حدود ۷ متر ارتفاع دارد. با توجه به وضعیت و نمای زیبای آبشار و وجود تنوع پوشش گیاهی در پیرامون آن و برخورداری از هوای خنک و لطیف، یکی از جاذبه‌های طبیعی استان محسوب می‌شود.

40534 | جاهای دیدنی استان گلستان • درناتریپ ✈️

۶. خانه امیر لطیفی

خانه امیر لطیفی یا موزه صنایع دستی گرگان در بافت قدیم گرگان، خیابان امام خمینی جنب مسجدجامع و بازارچه سنتی نعلبندان قرار گرفته است. این بنا به مساحت ۹۵۶ متر مربع بنایی است دو طبقه که در اواخر دوره قاجار توسط مرحوم مهدی خان ملک به عنوان منزل مسکونی ساخته شده بود و دارای دوبخش هسته اصلی بنا و بخشهای خدماتی است. رعایت تناسبات، اصل قرینگی، استفاده از مصالح همگون با اقلیم آب و هوایی که بنا در آن قرار گرفته است، از ویژگیهای معماری این خانه میباشد که در نوع خود بسیار جذاب بوده و دل هر گردشگری را میرباید.

جاهای دیدنی استان گلستان
جاهای دیدنی استان گلستان

۷. آبشار کبودوال

کبودوال آبشاری واقع در ۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر علی‌آباد کتول از توابع استان گلستان بوده که آب آن از چشمه های جنوبی تشکیل شده و بسیار زلال میباشد. این آبشار با توجه به قرارگیری در منطقه ای جنگلی، دل عاشقان طبیعت را به تسخیر خود در می آورد.

جاهای دیدنی استان گلستان
جاهای دیدنی استان گلستان

۸. پارک ملی گلستان

پارک ملی گلستان یا جنگل گلستان، منطقهٔ حفاظت شده‌ای در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی است. این منطقه قدیمی ترین پارک ملی ثبت شده در کشور ایران میباشد. این بنا زیستگاه بسیاری از گونه های گیاهی و بسیاری از گونه های جانوری مانند پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ، وشق، مرال، شوکا، گوسفند وحشی و بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز است و به ویژه به خاطر جمعیت فراوان قوچ و میش اوریال معروف است.

جاهای دیدنی استان گلستان
جاهای دیدنی استان گلستان

۹. پارک جنگلی ناهارخوران

ناهارخوران یک منطقه و پارک جنگلی در ۴ کیلومتری جنوب شهر گرگان است. این منطقه از قدیم، بر سر راه کاروان‌های حجاج یا زائران قرار داشته‌ است. این کاروان‌ها غالبا در دامنه‌های کوه‌های جنوب گرگان، اتراق کرده و چاشت ناهار می‌خوردند، به همین سبب این منطقه ناهارخوران شده‌است و البته هنوز هم مردم به آنجا می‌آیند و ناهار می‌خورند.

جاهای دیدنی استان گلستان
جاهای دیدنی استان گلستان

۱۰. آبشارهای دره تل انبار

آبشارهای دره تل انبار در نزدیکی روستای زیارت واقع شده اند. این دره متشکل از ۵۳ آبشار ۲ الی ۴۰ متری است که ۲۰ آبشار آن بیش از ۱۰ متر ارتفاع دارند. برای بازدید از این آبشارها نیاز به مهارت های فنی و تجهیزات فرود دارید. ۲۵ آبشار در این دره نیازمند فرود با طناب است. فصل مناسب برای عبور از این دره از اول تیرماه تا نیمه اول شهریور ماه میباشد. همچنین ابزار کارگاه زدن، دو حلقه طناب ۵۰ متری و یک طناب ۲۰ متری، اطلاع از وضعیت جوی منطقه، آشنایی کامل نفرات به فرود از ملزومات حرکت در این دره است.

1b83aac2 ace2 487e 86fb 9f806811a4e3 | جاهای دیدنی استان گلستان • درناتریپ ✈️

۱۱. کاخ آقا محمد خان قاجار

کاخ آقا محمدخان قاجار مربوط به اوایل دوره قاجار است و نخستین کاخ این دوره قلمداد می‌شود. این عمارت تاریخی یکی از با ارزشترین آثار تاریخی شهرستان گرگان است که از آن به عنوان تنها عنصر باقی‌مانده معماری دارالحکومه آقامحمدخان یاد می‌شود.

این کاخ در شهر گرگان، خیابان کاخ، روبروی دبیرستان ایرانشهر واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ بهمن ۱۳۸۳ با شمارهٔ ثبت ۱۱۲۸۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

27e7facc 60fa 49ad a057 d4a7ffc92e1c | جاهای دیدنی استان گلستان • درناتریپ ✈️

۱۲. کاخ موزه گرگان

کاخ شهر گرگان یکی از ۱۲ کاخ پهلوی در کشور و محل اقامت ایشان در منطقه بوده است که پس از مرمت به موزه گرگان تبدیل شد. این بنا در دو طبقه به سبک اروپایی و به دستور رضاخان در سال ۱۳۱۷ در کنار مجموعه‌ای از ساختمان‌های اداری ساخته شد. این کاخ موزه با پیشینه ۷۰ ساله، به عنوان بیست و چهارمین موزه کشور و نخستین موزه شمال کشور مطرح می‌باشد که به ثبت ملی رسیده و با مرمت و بازسازی در اردیبهشت سال ۸۸، مجدداً افتتاح شد. در طبقه همکف ۳۰ تن از مشاهیر استان گلستان از قرن سوم تا دوره پهلوی معرفی شده‌اند و در طبقه بالا ۱۰۰ قلم از لوازم و اشیای دوره پهلوی، استراحتگاه خانواده پهلوی به نمایش گذاشته شده‌اند. در حیاط موزه سنگ قبرهایی از قرن ۸ تا ۱۴ قمری به تماشا گذاشته شده است. در سالن باستان‌شناسی آن نیز زوایایی از تاریخ سرزمین باستانی گرگان از ۵۰۰۰ سال پیش تا اواخر دوره قاجاریه به نمایش در آمده است.

bdb755c4 0f19 470e ae6b 52d6145df689 | جاهای دیدنی استان گلستان • درناتریپ ✈️

۱۳. جزیره آشوراده

آشوراده دهی در مرکز شبه جزیره میان‌کاله در شهرستان بندرترکمن، استان گلستان است و تنها جزیره ایرانی دریای خزر میباشد. اگر میخواهید در مورد این جزیره بیشتر بدانید، با کلیک بر نام جزیره آشوراده که به رنگ آبی نوشته شده است، به صفحه اصلی این مطلب مراجعه کنید.

N83118678 72691083 | جاهای دیدنی استان گلستان • درناتریپ ✈️

۱۴. پارک جنگلی النگدره

النگدره پارکی جنگلی در استان گلستان، شهرستان گرگان واقع در بلوار ناهارخوران و در میان مناطق مسکونی است. پارک جنگلی النگدره، دارای وسعتی به مساحت ۱۸۵ کیلومتر و چشم‌اندازی منحصر به فرد است و به عنوان یکی از ۷ منطقه نمونه گردشگری کشور و همچنین پارک جنگلی شاخص شمال کشور انتخاب و معرفی شده است. هوای جنگل حداقل ۱۰ درجه خنک‌تر از نقاط شهری است. در دامنه جنگل پوشش گیاهی ویژه و همچنین رودخانه و چشمه‌هایی وجود دارد.

رودخانه قلاشی از قسمت جنوب پارک تا شمال امتداد دارد و تقریباً از وسط آن می‌گذرد. در نزدیکی این رودخانه، ۳ چشمه آب وجود داردو پوشش گیاهی ابن جنگل را درختان انجیلی و ممرز، توسکا، لرگ، افرا، بلوط، بید، شیردار و خردمندی تشکیل می‌دهد.

947 | جاهای دیدنی استان گلستان • درناتریپ ✈️

۱۵. آبشار لاملیچ

آبشار لاملیچ، آبشاری است در جنوب روستای سر کلاته که به خراب شهر شهرت دارد. آبشار به ارتفاع ۸۱ متر از یک مکان رفیع و بلند به کف دره میریزد و چون در محل ریزش از بین درختان ملیچ که گاهی ملیج و ملچ هم گفته می شود می گذرد به لاملیچ شهرت یافته است. برای عبور از این مسیر نیاز به راهنمایی کاربلد خواهید داشت.

ed4505b7 222d 4649 a2a1 de8e17dfb3c6 | جاهای دیدنی استان گلستان • درناتریپ ✈️

۱۶. تالاب آلاگل

تالاب آلاگل بزرگترین دریاچه استان گلستان و یک تالاب آب شور است که در شهرستان گنبد کاووس، بخش داشلی برون و در کنار شهر اینچه برون واقع است. فاصله این تالاب تا شهر گنبد کاووس حدود ۷۵ کیلومتر است.

آلاگل ۲۵ کیلومتر مربع مساحت و حداکثر ۲٫۵ متر عمق دارد. شوری آب این تالاب باعث شده که این تالاب محل خوبی برای پرورش ماهیان آب شور زی دریای خزر به‌ویژه ماهی سفید و کپور باشد.

7 | جاهای دیدنی استان گلستان • درناتریپ ✈️

۱۷. دیوار بزرگ گرگان

دیوار بزرگ گرگان یا دیوار بزرگ اسکندر یا دیوار سرخ که در متون قدیمی با نام مار سرخ نیز نامیده شده‌است، دیواری تاریخی است که از کنار دریای خزر در ناحیه گمیشان آغاز شده و تا کوه‌های گلیداغ در شمال شرق کلاله ادامه می‌یافته‌ است. هم‌اکنون تقریبا تمام این دیوار از میان رفته‌است و تنها بخش‌های کوچکی از آن که در زیر خاک مدفون مانده، باقی است. دیوار تاریخی گرگان پس از دیوار چین (به طول شش هزار کیلومتر)، بزرگترین دیوار دفاعی جهان است. این دیوار عظیم تاریخی که ۲۰۰ کیلومتر طول دارد در ۲۹ تیرماه سال ۱۳۷۸ به ثبت ملی رسیده‌ است.

981331b1 7e57 4228 9fb2 1f788c696abb | جاهای دیدنی استان گلستان • درناتریپ ✈️

۱۸. کوه تاورنراب

کوه تاورنراب (Tavarnarab) در جنوب شهر گرگان و در بالای سر روستایی به نام «زیارت» قرار دارد. فاصله این روستا از شهر در حدود ۱۰ کیلومتر است. دامنه شمالی این کوه که مشرف بر شهر گرگان است پوشیده از جنگل بوده و جاده گرگان شاهرود که رشته کوه البرز را قطع می کند، از خط الرأس این کوه عبور می کند.

BLVA88 R 220 | جاهای دیدنی استان گلستان • درناتریپ ✈️

۱۹. آبشار شصت کلاته

آبشار شصت کلانه در انتهای جنگل شصت کلا، در بیست و دو کیلومتری جنوب غرب گرگان واقع گشته و مسیر دسترسی به آن از میان این جنگل زیبا می گذرد. در کف تاریک جنگل و در کنار درختان، می توان انواع و اقسام قارچ های رنگارنگ و البته خطرناک را یافت که بسیاری از آنها خواص دارویی و صنعتی مهمی دارند. رودخانه شصت کلا به طول تقریبی ۴۳ کیلومتر از دامنه های شمالی کوه قل بلاغ سرچشمه گرفته و با عبور از دره ها و جنگل های زیبای کوه جوزبندو سیراب نمودن روستای سیدمیران به دشت گرگان و مازاد آن به رودخانه قره سو می ریزد. این رود زیبا در مسیر خود آبشارهایی چون باران کوه و شصت کلاته را آفریده است.

9684c61d c242 408e af15 5e6e362debd5 | جاهای دیدنی استان گلستان • درناتریپ ✈️

۲۰. اسکله بندر ترکمن

جالب ترین نقطه شهر بندرترکمن ، اسکله آن است. دریای مازندران، و اسکله توریستی بندر ترکمن در غرب شهر واقع شده، جایی که می‏توان سوار قایق‏های پدالی یا موتوری شد و بازارهای ساحلی و رنگارنگ صنایع دستی در آن قرار دارند.

بندرترکمن هادی کریمی | جاهای دیدنی استان گلستان • درناتریپ ✈️

۲۱. دریاچه توشن

این دریاچه در حاشیه جنوبی روستای توشن در النگدره واقع در ۵ کیلومتری جنوب شهرستان گرگان قرار دارد و طول دریاچه در حدود ۳۰۰ متر و عرض آن ۱۳۰ متر و ارتفاع دریاچه از سطح دریا ۲۵۰ متر است. وجود مناطق جنگلی النگدره در کنار دریاچه سد و وجود ماهیان مختلف در آب دریاچه فضایی زیبا به این محیط بخشیده است. این منطقه در فصول مختلف مورد استفاده ماهیگیری و کمپینگ قرار می‌گیرد.

392 | جاهای دیدنی استان گلستان • درناتریپ ✈️

۲۲. تالاب آلماگل

تالاب آلماگل، تالاب آب شوری در شهرستان گنبد کاووس، بخش داشلی برون با ۲٬۰۷ کیلومتر مربع مساحت و حداکثر ۲ متر عمق است. مجموعه سه تالاب تالاب آلماگل، آلاگل و آجی‌گل به عنوان تالاب بین‌المللی از سال ۱۹۷۵ در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده و با مساحت ۱۴۰۰ هکتار تحت حفاظت سازمان محیط زیست است.

آلاگل | جاهای دیدنی استان گلستان • درناتریپ ✈️

۲۳. روستای جهان نما

این روستا و نواحی اطراف آن ، یکی از مناطق مهم حیات وحش طبیعی ایران به شمار می روند و در فاصله ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر کردکوی و ۸۵ کیلومتری گرگان قرار گرفته است همچنین با احداث جاده ای در این دهکده علاقمندان زیادی از شهرستان کردکوی، گرگان و حتی سایر مناطق کشور از آن دیدن می‌کنند. . گورستان قدیمی کمرسرک ، ” امامزاده رضی و مرضیه ” و برج رادکان غربی نیز از جمله آثار قدیمی و تاریخی مردم منطقه جهان نما محسوب می شوند . روستای جهان نما ، دارای زمستان های سرد و تابستان های معتدل است . با توجه به کاهش دما و بارش برف در فصل های پاییز و زمستان ، روستا خالی از سکنه می شود. چشم انداز ارتفاعات ، چشمه ها ، رودخانه ها و جنگل ها به ویژه در فصل های بهار و تابستان و پائیز ، طراوت و زیبایی شگفت انگیزی به این منطقه می بخشد.

425304fe 13b3 4644 99a1 df293320b435 | جاهای دیدنی استان گلستان • درناتریپ ✈️

۲۴. تورنگ تپه

اهمیت این تپه با کشف اتفاقی مجموعه اشیایی معروف به گنج استرآباد در سال ۱۲۵۷ آشکار شد. برخی از اشیای این مجموعه را که امروزه از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست، به دربار محمد شاه قاجار فرستادند. سکوی خشتی تپه دو طبقه بوده که طبقه فوقانی آن از بین رفته است. در تورنگ تپه گرگان آثاری از دوره برنز، آهن همچنین از دوره های هخامنشی، اشکانی، ساسانی و اسلامی به دست آمده اند.

تاریخی تورنگ تپه2 | جاهای دیدنی استان گلستان • درناتریپ ✈️

۲۵. مسجد جامع گرگان

مسجد جامع گرگان از بناهای تاریخی شهر گرگان است. این مسجد در کنار بازار اصلی نعلبندان این شهر قرار دارد. این مسجد در عصر سلجوقیان ساخته شده و دارای مناره‌های کروی است که روی آن کتیبه‌ای به خط کوفی قرار دارد.

مسجد جامع گرگان با مناره‌ای گرد و آجری، منبر منبت کاری شده دوره تیموری و دو لنگه درب چوبی با معرق‌کاری کم نظیر موزه‌ای از ادوار گوناگون تاریخ استرآباد از دوره سلجوقی تا امروز است که همچنان در میان محله کهن نعلبندان و ورودی بازار قدیمی این شهر جای گرفته است.

IMG 851022232 | جاهای دیدنی استان گلستان • درناتریپ ✈️

۲۶. تالاب گمیشان

این تالاب زیبا در شمال غرب بخش گُمیشان از توابع شهرستان بندر ترکمن واقع شده است. ضلع جنوبی تالاب به رودخانه گرگان‌رود، ضلع شمالی آن به مرز ایران و ترکمنستان، ضلع غربی آن به دریای خزر و شرق آن به دشت گمیشان متصل است و حدود ۷ کیلومتر نیز در خاک کشور ترکمنستان امتداد دارد. بخش شمالی تالاب گمیشان به علت دارا بودن شرایط مطلوب به‌ عنوان منطقه حفاظت شده معرفی و در فهرست تالاب‌های بین‌المللی در کنوانسیون رامسر قرار گرفته است.

1528543255 باکس2 | جاهای دیدنی استان گلستان • درناتریپ ✈️

۲۷. آبشار لوه

آبشار لوه در فاصله ۱۴ کیلومتری غرب پارک ملی گلستان و در جنوب روستای لوه در شهر گالیکش شهرستان مینودشت واقع شده‌ است. مجموعه آبشارهای لوه از چندین آبشار کوچک و بزرگ به‌ صورت پلکانی تشکیل شده که هر کدام آن‌ها، حوضچه‌هایی را تشکیل داده‌اند. همجواری آبشار لوه با پارک ملی گلستان و شاهراه تهران- مشهد، در کنار طبیعت زیبا و هوای لطیف آن، ارزش جهانگردی ویژه‌ای به آن بخشیده است.

Lowe Waterfall | جاهای دیدنی استان گلستان • درناتریپ ✈️

۲۸. جنگل شصت کلا

جنگل شصت کلا در ۶ کیلومتری جنوب غربی شهر گرگان واقع است و در نقاط بکر و دور از دسترس آن جانوران وحشی و درنده دیده می‌شود. در کف تاریک جنگل و در کنار درختان می‌توان انواع قارچ‌های رنگارنگ و بعضاً سمی را یافت که بسیاری از آن‌ها خواص دارویی و صنعتی مهمی دارند. رودخانه شصت کلا به طول تقریبی ۴۳ کیلومتر از دامنه‌های شمالی کوه قل بلاغ سرچشمه گرفته و با عبور از دره‌ها و جنگل‌های زیبای کوه جوزبند و سیراب نمودن روستای سیدمیران، به دشت گرگان و مازاد آن به رودخانه قره‌سو می‌ریزد.

9fe6de09599c4c524e71db9bdbd138f4 | جاهای دیدنی استان گلستان • درناتریپ ✈️

۲۹. تالاب آجی گل

تالاب آجی گل در شمال شهرستان گنبد کاووس و در جنوب روستای تنگلی واقع شده و مساحت آن حدود ۳۶۰ هکتار می‌باشد. عمق این تالاب از ۱ تا ۵ متر در نقاط مختلف متغیر است. تالاب بین المللی آجی گل با مساحت ۳۲۰ هکتار و حجم آب ۷/۲ میلیون متر مکعب ، در حدفاصل دو تالاب آلماگل و آلاگل قرار دارد.
مسیر دسترسی به این تالاب ها از شهر گرگان به سمت آق قلا و اینچه برون است. برای رسیدن به این تالاب ها باید مسیر ۸۰ کیلومتری را از شهر گنبد کاووس تا بخش مرزی داشلی برون طی کرد.

جاهای دیدنی استان گلستان
جاهای دیدنی استان گلستان

۳۰. خانه تقوی ها

این خانه از جاذبه های تاریخی دوره قاجار محسوب میشود. این مجموعه تاریخی شامل بیش از ده حیاط اصلی و فرعی بوده که تا کنون ۱۰ حیاط اصلی آن توسط سازمان میراث فرهنگی خریداری و بازسازی شده که در نوبه خود بسیار جذاب به نظر میرسد.

جاهای دیدنی استان گلستان
جاهای دیدنی استان گلستان

۳۱. دریاچه گل رامیان

دریاچه گل در ۵ کیلومتری جنوب شهر رامیان واقع شده و یک استخر طبیعی بیضی شکل است که طول آن ۹۰ متر، عرض آن ۸۰ متر و عمق آن بین ۴۴ تا ۸۰ متر می‌باشد. آب این استخر از منابع آب زیرزمینی که در کف آن وجود دارد، تأمین می‌شود. دریاچه گل رامیان توسط درختان پهن برگ احاطه شده و از این لحاظ دارای چشم‌انداز زیبایی می‌باشد.

جاهای دیدنی استان گلستان
جاهای دیدنی استان گلستان

۳۲. غار کیارام

غار کیارام که در محل به نام «غار وسط دل دل» معروف است، در ۶ کیلومتری روستای فرنگ از توابع فارسیان (در ۱۳ کیلومتری گالیکش) شهرستان مینودشت قرار دارد. غار کیارام به لحاظ قدمت، قدیمی‌ترین غار مسکونی شناخته شده در استان گلستان محسوب می‌شود. بر اساس آثار به دست آمده از حفاری، قدمت این مکان به دوره پارینه سنگی میانه (حدوداً صدهزار سال قبل از میلاد) می‌رسد و این غار در این دوران محل سکونت گروه‌های شکارچی و جمع‌آوردگان غذا بوده است.

جاهای دیدنی استان گلستان
جاهای دیدنی استان گلستان

۳۳. آق تپه گنبد کاووس

آق تپه کهن ترین روستای پیش از تاریخ دشت گرگان است که تا کنون توسط باستان شناسان مطالعه شده است و پیشینه آن را به بیش از ۷۵۰۰سال قبل رقم زده اند.کاووش های علمی بیانگر این است که تا ۶۰۰۰ سال پیش از میلاد این تپه خاکی محل سکونت بوده است و افزون بر آثاری که از دوران پیش از تاریخ در خود دارد از دوران عصربرنز، عصر آهن، از دوران اشکانیان، ساسانیان و اسلامی هم آثاری از این محل کشف شده است.

۳۴. شهر دشت حلقه

شهر دشت حلقه (دشت قلعه) مربوط به دوره اشکانیان – دوره ساسانیان است و در شهرستان مینو دشت، روستای دشت حلقه واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۹ دی ۱۳۵۳ با شماره ثبت ۱۰۱۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

جاهای دیدنی استان گلستان
جاهای دیدنی استان گلستان

۳۵. برج گنبد قابوس

برج گنبد قابوس بنایی تاریخی از سده چهارم هجری است که در شهر گنبد کاووس، شمال ایران در استان گلستان قرار دارد. سبک معماری بنا شیوه رازی است.

این بنا که بلندترین برج تمام آجری جهان به‌شمار می‌آید بر فراز تپه‌ ای خاکی که نزدیک به پانزده متر از زمین بلندتر است قرار دارد. بلندای بنا به همراه پی آن ۷۲ متر می‌باشد. این بنا در سال ۳۷۵ هجری خورشیدی و در زمان پادشاهی کاووس بن وشمگیر و در شهر گنبدکاووس که پایتخت پادشاهان آل زیار آن دیار بوده، بنا گردیده‌ است.

جاهای دیدنی استان گلستان
جاهای دیدنی استان گلستان

۳۶. آرامگاه مخدوم قلی

آرامگاه مخدوم‌ قلی مربوط به اواخر دوره قاجاریه – دوره پهلوی است و در شمال استان گلستان، شهرستان مراوه‌تپه، روستای آق‌تقه قدیم واقع شده‌است. این اثر در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۲۲۵۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

این آرامگاه شامل مقبره مخدوم‌قلی فراغی شاعر ملی ترکمن‌ها (مرگ در ۱۱۶۹ یا ۱۱۷۶ ه‍. ش) و پدرش دولت محمد آزادی می‌شود.

d4e2cf4a 2d80 471a b19c 4f7624e683bc | جاهای دیدنی استان گلستان • درناتریپ ✈️

منبع سیری در ایران ویکی پدیا پارسینه
پیام بگذارید