جاذبه‌های نیشابور؛ شهر جواهرات آبی

نیشابور شهری فرهنگی و تاریخی میباشد و بعد از مشهد، دومین شهر بزرگ خراسان رضوی است. این شهر منبع با کیفیت ترین سنگ فیروزه جهان است و به همین دلیل ما این شهر را شهر جواهرات آبی نامیده‌ایم. در این پست شما را با جاذبه‌های نیشابور آشنا خواهیم ساخت. با درناتریپ همراه باشید.

نیشابور

۱. آرامگاه خیام

مسلما کمتر کسی است که نام خیام را نشنیده باشد. این شاعر، منجم و ریاضی‌دان ایرانی از شخصیت‌ها برجسته ایران بوده که تقریبا در دوران تمدن اسلام و پیش از حمله مغول میزیسته است. در محوطه‌ای از ساختمان سازمان ملل نیز تندیسی از چهار شخصیت برجسته ایرانی نصب شده که خیام نیشابوری یکی از آنهاست. آرامگاه خیام نیز با نقشه مهندس سیون در سال ۱۳۴۱ ساخته شد.

نیشابور
آرامگاه خیام

۲. آرامگاه عطار نیشابوری

عطار از شاعران، عارفان و ادیبان ایران است که در جریان حمله مغول و کشتار شهر نیشابور، به دست مغول‌ها کشته شد. آرامگاه عطار در قرن ۱۳ میلادی توسط یحی ابن صاعد ساخته شده است. این بنا سالانه میزبان گردشگران بسیاری است.

نیشابور
آرامگاه عطار

۳. مقبره کمال الملک

کمال الملک یا محمد غفاری، از نقاشان برجسته ایران بود که در دوره قاجار و پهلوی اول میزیست. در دوره پهلوی اول، هنگامی که کمال الملک از کشیدن نقاشی رضا شاه سر باز زد، به نیشابور تبعید شد و در همین شهر نیز در گذشت. مقبره این نقاش بزرگ در نزدیکی آرامگاه عطار با طرح مشابه آن توسط هوشنگ سیحون طراحی شده است.

نیشابور
مقبره کمال الملک

۴. معدن فیروزه

این معدن در شمال غربی نیشابور و در نزدیکی شهرستان بزغان واقع شده و همانطور که گفتیم میزبان با کیفیت ترین فیروزه جهان است.

نیشابور
معدن فیروزه

۵. دهکده چوبین

دهکده چوبین، روستایی چوبی است که توسط حمید مجتهدی ساخته شده و از تفرجگاه‌های زیبای ننیشابور نیز محسوب میشود. مسجد چوبی که در این دهکده قرار دارد، از جاذبه‌های منحصر به فرد در جهان است و تحمل زمین‌ لرزه‌های قدرتمندی تا ۸ ریشتر را نیز داراست.

۶. باغ قدمگاه

باغ قدمگاه در ۳۰ کیلومتری نیشابور و در بخش جنوبی دامنه کوه‌های بینالود قرار دارد. این بنا سالانه پذیرای زائران زیادی است، زیرا در این باغ، سنگی وجود دارد که دو رد پا روی آن است و اکثرا بر این باورند که این رد پاها متعلق به امام رضا(ع) میباشد. این باغ در لیست آثار ملی ثبت گردیده است.

نیشابور
باغ قدمگاه

۷. آبشار گرینه

این آبشار در نزدیکی روستایی با همین نام قرار گرفته و از جاذبه‌های طبیعی بسیار زیباست. مناظر زیبا مانند باغ‌های سرسبز از این مکان بهشتی روی زمین ساختت‌اند.

نیشابور
آبشار گرینه

۸. روستای خرو

این روستا در نزدیکی قدمگاه و شهرک صنعتی قرار گرفته و دارای خانه‌هایی به شکل پلکان و باغات زیبایی است. این روستا با نام پایتخت لواشک ایران نیز شناخته میشود.

نیشابور
روستای خرو

۹. شهر کهن

این بنا با نام‌های کهن دژ، سبزپوشان، آلب ارسلان، شادیاخ و… شناخته میشود که به صورت تپه‌هایی باستانی هستند و در جنوب شرقی نیشابور قرار دارند.

نیشابور
شهر کهن

۱۰. شادیاخ

این محوطه باستانی شامل شهری است که بخش‌هایی چون کارگاه شیشه بری، کارگاه سفالگری، سیاه‌چال، اسکلت چندین انسان و… است. این شهر باستانی در نزدیکی آرامگاه عطار قرار دارد که ثبت ملی شده است. بازدید از این منطقه رایگان میباشد.

نیشابور
شادیاخ

۱۱. گنبد‌های آجری شهمیر

این گنبد‌ها با نام‌های شادمهر، شهمیر، مهرآباد نیز نامیده میشوند که بر اساس ادعاها، یکی از آنها مربوط به دوره سلجوقی بوده و دیگری مربوط به دوره ایلخانان است. البته هنوز اطلاعات کاملی در مورد صحت این ادعاها اثبات نشده است. برخی نیز بر این باورند که این دو گنبد قدمتی مربوط به دوره ساسانی دارند، چرا که مهر به معنای آیین مهر پرستی بوده و در دوره ساسانی رواج داشته است.

نیشابور
گنبدهای آجری شهمیر

۱۲. کاروانسرای شاه عباسی

کاروانسرای شاه عباسی در نزدیکی میدان خیام قرار دارد که در دوره صفویان ساخته شده و بخشهای مختلفی دارد. این کاروانسرا در دوران قاجار، محل نگهداری نیازمندان بود و در دوره پهلوی به ژاندارمری تبدیل شد. پس از انقلاب اسلامی، به میراث فرهنگی تحویل داده شده و بازسازی شد.

نیشابور
کاروانسرای شاه عباسی

۱۳. غار سرنی

بزرگترین غار آبی استان خراسان است که در ۵۰ کیلومتری شمال غرب نیشابور قرار دارد. گردشگران تنها از بخش ابتدایی آن میتوانند بازدید کنند، زیرا حوضچه‌های آبی ابتدای غار به آنها اجازه پیشروی نمیدهد.

نیشابور
غار سرنی

۱۴. روستای بوژان

خواندن این نوشته ها توصیه می شود

شاید بتوان روستای بوژان را مشهورترین جاذبه طبیعی نیشابور در کنار باغرود دانست. در این روستا، باغات زیادی وجود دارد که تماشای آنها بسیار لذتبخش است. همچنین این روستا دارای معماری سنتی بوده و جهت اقامت در آن میتوانید خانه یا ویلا اجاره کنید.

نیشابور
روستای بوژان

۱۵. افلاک‌نمای نیشابور

این بنا یک مجتمع پژوهشی در نیشابور محسوب میشود و بزرگترین افلاک‌نمای خاورمیانه نیز به حساب می‌آید. مانند این بنا در همه جای ایران یافت نمی شود.

نیشابور
افلاک نما

۱۶. آرامگاه بی‌بی شطیطه

بی‌بی شطیطه از زنان فاضل نیشابوری بود و مورد عنایت خاص امام موسی کاظم(ع) نیز بوده است. آرامگاه بی‌بی شطیطه در بخش غربی نیشابور و نزدیک بلوار شهید بهشتی قرار دارد.

bibishatiteh2 | نیشابور • درناتریپ ✈️

۱۷. آبشار بار

این آبشار در نزدیکی روستای بار قرار دارد و همانند آبشار گرینه نیز از جاذبه‌های طبیعی زییا محسوب شده که توسط باغات و رودهای فراوانی احاطه شده است.

نیشابور
آبشار بار

۱۸. هفت غار

هفت غار در نزدیکی روستای غار، قبل از باغرود قرار گرفته و بنا به نام آن باید از هفت غار عبور کرد. این جاذبه تنها سه غار آن قابلیت عبور کردن دارند و بقیه غارهای آن در دوره‌های مختلف بسته شده است.

نیشابور
هفت غار

۱۹. عمارت امین اسلامی

عمارت امین اسلامی در دوره پهلوی ساخته شده و شامل حوضی طولانی جلوی آن است. این باغ متعلق به مرحوم ابوالحسن امین‌ الاسلامی بوده و از هنرهای باغ‌سازی ایران به شمار می‌آید.

Amin Al Islami Mansion 4 | نیشابور • درناتریپ ✈️

۲۰. روستای دیزباد

این روستا دارای مردمانی اسماعیلی مذهب است که گردشگران زیادی جهت تماشای مراسم مذهبی آن، سالانه به این منطقه جذب میشوند.

4 130 | نیشابور • درناتریپ ✈️

۲۱. مسجد جامع نیشابور

از بناهای دوره تیموری میباشد که توسط پهلوان علی بن بایزید ساخته شده است. این مسجد گنبد و مناره نداشته و سه مدخل به همراه چهار ایوان دارد. محرابی بزرگ در بخش جنوبی آن قرار داشته و کتیبه‌هایی تاریخی بر روی دو پایه ایوان ورودی قرار دارند. این بنا در لیست آثار ملی نیز ثبت شده است.

3735bcdd b61b 4267 82cd f3b5dd73476c | نیشابور • درناتریپ ✈️

۲۲. باغرود

منطقه باغرود در ۱۲ کیلومتری شمال شرغی نیشابور است که شامل اردوگاه شهید رجایی، باغات مختلف، زمین چمن و سد باغرود است.

3333440 587 | نیشابور • درناتریپ ✈️

۲۳. قلعه لک لک آشیان

قلعه‌ای متعلق به دوره قاجاریه است که در بخش مرکزی نیشابور قرار دارد و در لیست آثار ملی نیز ثبت شده است.

1200px قلعه لک لک آشیان .نیشابور | نیشابور • درناتریپ ✈️

۲۴. باغ ملی

باغ ملی نیز از باغ‌های بزرگ نیشابور است که توسط استاد ابوالقاسم اخویان در اوایل سال‌های بین ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۰ ساخته شد. ستو‌ن‌ها و تندیس‌های شیر نیز به شکل استادانه‌ و زیبا طراحی شده‌اند که در جلوی باغ قرار دارند.

6210ff9a ea21 4acb aee2 a3e3bcad8c07 | نیشابور • درناتریپ ✈️

۲۵. آرامگاه امامزاده محمد محروق

محمد محروق از فرزندان امام موسی کاظم(ع) بود که توسط گروهی سوزانده شد. آرامگاه قبلی وی در دوران حمله مغول ویران گشت که بنای کنونی آن د دور تیموریان بنا شده است. این بنا در نزدیکی آرامگاه خیام قرار دارد.

imamzade mahrogh 2 | نیشابور • درناتریپ ✈️

۲۶. قله بینالود

قله بینالود بلندترین کوه در استان خراسان است که به آن بام خراسان نیز میگویند. این قله در ۱۱ کیلومتری شمال‌غربی نیشابور قرار دارد و اگر به کوهنوردی علاقه دارید، این منطقه میتواند انتخاب خوبی باشد.

نیشابور
قله بینالود

۲۷. بازار سرپوش

 

بازار تاریخی نیشابور از بازار های مهم این شهر می باشد که به جا مانده از بازاری بزرگ در قدیم است و پیشینه آن به دوره صفویان باز می گردد. سقف این بنا دارای سوراخ های کوچکی جهت تهویه هواست. از بخش های مختلف این بازار میتوان به تیمچه بازار، بازار زرگرها، فروش لوازم خانگی، فیروزه فروشی، حلاج ها، گرمابه و آب انبار های آن اشاره کرد.

12 2 26 11341813 3 | نیشابور • درناتریپ ✈️
بازار سرپوش نیشابور
برای آشنایی بیشتر با این کهن شهر می توانید مطلب سوغات نیشابور را بخوانید.
منبع سیتی پدیا ویکی پدیا
پیام بگذارید