تالاب سوستان لاهیجان ؛ لذت تماشای نیلوفر های آبی

تالاب سوستان در نزدیکی شهر لاهیجان یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی در استان گیلان است. تالاب سوستان که در نزدیکی روستایی با همین نام است زیستگاه گونه گیاهی نیلوفر آبی یا لاله تالابی است که در نوع خود جاذبه ای زیبا و متفاوت است.

تالاب سوستان از تالاب های آب شیرین در استان گیلان است که سالانه هزاران گردشگر را به خود جذب می کند. این تالاب یک تالاب طبیعی نیست و حدود صد سال قبل توسط اهالی برای تامین آبی موردنیاز مزارع و شالیزار ها حفر شده.

اما امروز تبدیل به یک تالاب زیبا و مامنی برای نیلوفر های آبی و پرندگان و حتی آبزیان بسیاری شده است. و در روز های تعطیل افراد بسیاری برای لذت بردن از طبیعت و مناظر بکر راهی تالاب سوستان می شوند.

تالاب سوستان لاهیجان در غروب آفتاب

آب تالاب سوستان از بارندگی و رودی که کته شال سرچشمه می گیرد تامین می گردد. در فصول پاییز سطح آب تالاب بالا می رود و در فصل تابستان به مرور از سطح آن کاسته می شود.

کنار های تالاب را گیاهان مردابی پوشانده است و نیزاری سرسبز قسمت پایینی تالاب را فراگرفته است. اطراف تالاب را نیز درختان جنگلی بسیار پوشانده است.

روستای سوستان

روستای سوستان در واقع روستایی در نزدیکی این تالاب است که نامش را به روی تالاب گذاشته اند. این روستا از روستا های دهستان لیل در بخش مرکزی محسوب می شود.

تالاب سوستان گیلان

چرا به تالاب سوستان برویم؟

  • از اوائل خرداد ماه تا اواخر شهریور ماه؛ تالاب سوستان یکی از بهترین مکان ها برای تماشای نیلوفری های آبی در ایران است.
  • در پاییز و زمستان این تالاب تبدیل به مکانی برای پرنده نگری می شود.
  • به همت شیلات تالاب سوستان حالا دارای آبزیان متنوعی است که برای شما امکان ماهیگیری در این تالاب فراهم کرده است.
  • تالاب سوستان محل خوبی برای پیک نیک و دوری از آب هوای آلوده و شلوغی شهر هاست.
  • این تالاب یکی از مهمترین تفرجگاه های مردم لاهیجان در بیرون از شهر است.

بهترین زمان برای سفر به تالاب سوستان

تالاب سوستان در تمام فصول زیبایی و مشتاقان خاص خود را دارد و بسته به اینکه می خواهید برای چه دلیلی به این تالاب بروید باید فصل خاصی را انتخاب کنید.

بهترین زمان و فصل برای دیدن نیلوفر های آبی سوستان

گیاه نیلوفر آبی از اویل خرداد ماه شکوفا می شوند و تا اواخر شهریور ماه همچنان می توانید آن ها را ببینید. در این فصل به خاطر تبخیر بالا سطح آب تالاب کم می شود.

  ولی آزار دهند ترین چیز در این فصول گرما هوا و شرجی بسیار زیاد در این مناطق استان گیلان است. معمولاً از اویل شهریور ماه دمای هوا کاهش یافت و شرایط مطبوع تری به وجود می آید.

بهترین زمان برای دیدن پرنده های مهاجر و پرنده نگری

در پاییز و زمستان حجم آب تالاب بسیار افزایش پیدا می کند و می توان کم و بیش شاهد حضور پرندگان مهاجر در این تالاب بود. در ضمن در فصل پاییز با تغییر رنگ درختان شاهد مناظر رنگارنگ زیبایی در تالاب سوستان باشید.

توصیه های درناتریپ قبل از رفتن به تالاب سوستان

  • نیلوفرهای آبی گیاهان آبزیی هستند که در هر مکانی امکان رشد ندارند. در واقع نیلوفر های آبی در کمتر ناقطی در جهان امکان رشد دارند. این مورد یعنی نباید هرگز اقدام به چیدن این گیاهان حساس و زیبا بکند.
  • در صورتی که برای پیک نیک به این تالاب می روید حتماً همراه خود کیسه زباله ببرید. و تمام زباله های خودتان را برگردانید.
  • روزهای جمعه و تعطیل تعداد مسافران و بازدیدکنندگان این مکان افزایش پیدا می کند.
  • این تالاب هیچ گونه امکانات رفاهی ندارد پس قبل از رفتن به تالاب وسایل مورد نیاز خود همراه داشته باشید

تالاب | • درناتریپ ✈️

موقعیت تالاب سوستان لاهیجان

در نزدیکی روستای سوستان، در پنج کیلومتری جنوب شرقی لاهیجان و ۴۹ کیلومتری جنوب شرقی رشت قرار دارد. فاصله زمانی این تالاب با شهر لاهیجان از نزدیک‌ترین مسیر ۱۳ دقیقه و با رشت ۵۸ دقیقه است.
سوستان از سمت شمال به روستای کوه بیجار و از سمت جنوب و غرب به شالیزارهای متراکم لاهیجان ختم می‌شود و در شرق آن نیز روستای کتشال و تپه‌ماهورها قرار دارند.

آدرس به تالاب سوستان

آدرس: ایران، استان گیلان، پنج کیلومتری جنوب شرقی لاهیجان، نزدیکی روستای سوستان
پیام بگذارید