باغ موزه هنر ایرانی

باغ موزه هنر ایرانی با متراژی کمتر از یک هکتار در شمیران ، منطقه الهیه واقع شده است و از لحاظ معماری مربوط به دوره ی پهلوی اول است، این بنا متعلق به توران مهاجر اسلامی است که در سال 1310 هجری شمسی ساخته شده است.

باغ ـ موزه به محلی اطلاق می شود که آثار هنری در کنار درختانی همچون چنار های کهنسال ، کاج ، سرو  و… به همراه آب نما ها و آبراه ها و حوضچه های آب، نمایش داده شوند و همه اینها باعث آرامش و انبساط خاطر بازدیدکنندگان می شود و این ویژگی محیط در انتقال مفاهیم و پیام ، نقش بسزایی را ایفا می کند. در این باغ علاوه بر تفریح و گذران اوقات فراغت، کمک شده تا هویت ایرانی نیز تعلیم داده شود. این بنا نیز که نام باغ موزه هنر ایرانی را به خود گرفته است با دلگشا بودن خود احساس همدلی و تعادل عناصر موجود باغ از قبیل نگارخانه (کوشک) ، درختان ، گلها و گونه های گیاهی و معابر پیاده رو که آبراه ها ، در تمامی مسیر مخاطبان را همراهی می کند.

1130225 | باغ موزه هنر ایرانی • درناتریپ ✈️

تاریخچه مختصری از باغ موزه هنر ایرانی

عمارت و باغ پیشینه ای مربوط به دوره رضا شاه حدود سال 1310 شمسی دارد. در آن زمان این مجموعه متعلق به همسر یکی از نظامیان وقت به نام سپهبد ابراهیمی بوده و ملکی شخصی به حساب می آمده . پس از انقلاب این عمارت و باغ سرسبز آن در اختیار خانه سینما بوده و در حدود سال 1385 با تغییر کاربری به باغ موزه فعلی تغییر یافت. البته در آن سال بسیاری از قسمت های آن مرمت و ترمیم شد.

IMG 20200409 183552 | باغ موزه هنر ایرانی • درناتریپ ✈️

معماری بنا و باغ

سازنده اصلی این باغ یک فرد بروجردی بوده است. این مکان که به عنوان باغ موزه است علاوه بر فضای سرسبز باغ طراحی عمارت آن نیز بسیار زیبا و جذاب است معماری قسمت نگارخانه با سبکی که تلفیقی از معماری قجری و نو است بسیار زیباست به کار بردن پنجره ها و شیشه های رنگی از زیبایی های معماری این بنا است . همچنین معماری قسمت بیرونی آن نیز از جمله سر در ورودی و سر در نگارخانه متفاوت و چشم گیر است. طراحی قسمت آبراه ها و حیاط پشت نیز از دیگر هنرهای معمار این بنا به شمار می رود. در این بنا طراح سعی کرده است تا با انتخاب عناصر باغ سازی ایرانی حس گذر از لایه های مختلف تاریخی در بازدیدکنندگان به وجود آورد.

موزه هنر ایرانی

 آثار هنری موجود در باغ موزه

بخش اول)

ماکت های بسیار زیبایی از آثار باستانی و جاذبه های گردشگری کشور هستند که برای بازدید در باغ قرار گرفته اند. گویا بسیاری از این آثار را در دوران پیش از انقلاب ، برای شرکت در جشن های 2500 ساله شاهنشاهی ساخته بودند. در کنار این آثار ارزشمند بتونی ، آثار حجمی بسیار زیبایی از برخی هنرمندان معاصر ایران در باغ موزه هنر ایرانی وجود دارند که علاقه مندان به مجسمه سازی و کار با چوب و فلز ، می توانند از آن بازدید کنند. ماکت هایی که در این مجموعه نمایش داده شده اند عبارتند از : ماکت های گنبد قابوس ، هشت بهشت ، عمارت چهل ستون ، شمس العماره ، سی و سه پل ، کاروانسرای مهیار ، باغ فین کاشان ، نقش رستم ، برج آزادی ، برج میلاد ، قره کلیسا و مقبره دانیال نبی.

moze4 | باغ موزه هنر ایرانی • درناتریپ ✈️

IMG 20200409 185930 | باغ موزه هنر ایرانی • درناتریپ ✈️

بخش دوم)

دسته دوم آثار موجود در این باغ موزه ، آثار و دست سازه های هنری هنرمندان است که در نگارخانه آن نگه داری می شود. بازدید از این آثار در زمان های محدودی در روز امکان پذیر است. در کنار ماکت های حیرت انگیز این مجموعه و البته آثار زیبای هنری موجود در نگارخانه و برخی دیوار از دیوار های پارک ، کارگاه های آموزش تخصصی هنر های معاصر و صنایع دستی  و همچنین نمایشگاه های عرضه و فروش صنایع دستی کشور هم برگزار می شود که گردشگران می توانند از شرکت در این دوره ها و نمایشگاه ها لذت ببرند.

66688321 893251994366695 3425464521413198657 n | باغ موزه هنر ایرانی • درناتریپ ✈️

IMG 20200409 190034 | باغ موزه هنر ایرانی • درناتریپ ✈️

بخش های مختلف بنا

آبراه ها و حوضچه ها: طراح سعی کرده است تا با انتخاب عناصر باغ سازی ایرانی هم چون کشیدن آبراه ها و ساخت حوضچه ها و جدول بندی ها در طول یک مسیر پیچ و خم دار حس گذر از لایه های مختلف تاریخی در بازدیدکننده به وجود آورد و باعث شود بازدیدکنندگان با صرف کمترین وقت و هزینه دور ایران را بگردند و حضور در حال و هوای شهر های مختلف را حس کنند.

باغ هنر ایرانی

موزه هنر ایرانی

نگارخانه: در این قسمت از بنا که به نگارخانه معروف است ساختمانی با نمایی بسیار زیبا قرار دارد که از داخل آن به عنوان مکانی برای نگه داری از آثار هنرمندان معاصر ایرانی استفاده می شود این ساختمان که زیبایی خاص خود را دارد یکی از چشم انگیز ترین قسمت های این باغ موزه به شمار می رود.

باغ موزه هنر ایرانی

کافی شاپ : کافی شاپ این مجموعه نیز در دو فضای باز و بسته در ضلع شمالی و در مجاورت عمارت قدیمی باغ پذیرای گردشگران است انتقال این بخش به محور اصلی کوشک و همچنین مبلمان موجود در فضا از اهمیت این بنا کاسته است و آن را در قالبی مدرن با هویت و سنت ایرانی مغایرت دارد.

باغ هنر ایرانی

آثار طراحی شده با درختان و گلکاری ها: به دلیل استفاده از درختان و گیاهان همیشه سبز چشم انداز این باغ همواره مملو از رنگهای گرم و طراوت است که با توجه به حرکت مراجعان در فضای باز ، وجود درختان سایه دار در مسیرهای حرکتی از نقاط مثبت دیگر الگوی کاشت در پروژه است.

موزه هنر ایرانی

امکانات باغ موزه هنر ایرانی

این مجموعه دارای امکاناتی از قبیل کافی شاپ ، رستوران ، سرویس بهداشتی ، سالادبار ، امکان برگزاری مراسم و جشن ، کلاسهای آموزش هنرهای معاصر و صنایع دستی ، نمایشگاه های عرضه و فروش صنایع دستی ، پوشش شبکه و… است.

باغ موزه هنر ایرانی

مسیر دسترسی به باغ موزه هنر ایرانی

تهران ـ میدان تجریش ـ خیابان شهید دربندی ـ خیابان دکتر حسابی ـ باغ موزه هنر ایرانی .

ایام بازدید : همه روزه به جز ایام سوگواری از ساعت 9 صبح تا 21:30

نمایش نظرات (2)