آب انبار دهان شیر لار

آب انبار دهان شیر از بناهای تاریخی و زیبای شهرستان لار در استان فارس است. در این شهرستان ۴ دهان شیر بزرگ وجود دارد که در حال حاظر دو تای پابرجاست و نام‌های آن دهان شیر غلامرظا معتمد و دهان شیر بازار میباشد.

2 0 | آب انبار • درناتریپ ✈️
دهان شیر

قدمت این بنا مربوط به دوره صفویه است و نامگذاری دهان شیر برای آن به این علت میباشد که که در زبان لاری به لوله کشی و شیر نصب شده، شیر میگویند و لوله کشی سنگی این آب انبار شبیه به سر شیر بوده و از دهان آن آب خارج میشود.

خواندن این نوشته ها توصیه می شود

دهان شیر 1377105489 | آب انبار • درناتریپ ✈️

این بنا در سمت شرقی ورودی بازار و د مجاورت پیر پنهان ساخته شده و مشخصات آن به اینگونه میباشد: دارای پیش اتاقکی کوچک که پله‌های سراشیبی، آنرا با عرض ۳/۲ متر به پایین کشانده است. راه پله ۱۲/۸۰ متر طول داشته و رو به بالاست. دهن شیر به جایی اطلاق می شود که در زمان های گذشته در کنار بعضی از برکه های بزرگ به صورت زیر زمینی با پله های زیاد به ته برکه نزدیک می شد و معمولا آب قسمت پایین برکه خنکتر بود و مردم در تابستان از این آب استفاده می کردند.

دهان شیر قنبر بیگی از بین تمامی دهان شیرها بزرگتر بود، همچنین دیگر آب انبارهایی با سبک‌های معماری مشابه با این سبک وجود داشتند که ویران شدند. این اثر در سال ۱۳۸۴ نیز ثبت ملی شد.

منبع سیری در ایران
پیام بگذارید