آبشار و تنگه دم اسبی شیراز

شهر شیراز از معروف ترین شهرهای توریستی در ایران است، که سالانه گردشگران داخلی و خارجی زیادی را شاهد می باشد. سفر به شهر شیراز منحصرا به بناهای تاریخی مانند تخت جمشید، و یا مقبره های زیبا از شاعران معروف ایران زمین مانند حافظیه نیست، بلکه در سفر به شیراز علاوه بر مکان های تاریخی و مقبره های شعرا، جذابه های طبیعی زیاد و زیبایی را در خود جای داده است. بسیاری از افراد برای دیدن جذابه های طبیعی از تورهای گردشگردی استفاده می کنند که برای معرفی تنگه دم اسب شیراز، گروهی سفر کردن لذت این سفر متفاوت بیشتر می کند.

1419 | • درناتریپ ✈️

معرفی تنگه و آبشار دم اسبی شیراز

در فاصله پنجاه کیلومتری جنوب شهر شیراز در منطقه کوهمره سرخی، در روستای “کره بس“، تنگه و آبشار دم اسبی قرار دارد که یکی از مناطق بکر و زیبایی است که برای دیدن آن باید به آب زد. این آبشار زیبا ارتفاعی در حدود سی متر دارد، که از میان دو دیواره سنگی به پایین می ریزد. دستیابی به این آبشار زیبا در تنگه دم اسبی با توجه به رودخانه ای بودن مسیر و گذار از معبرهای آبی از جذابیت های خاص و منحصر بفردی است که تو طول مسیر با شما است. در مسیر شما با عبور فراز و نشیب های زیادی در پیش دارید و گاهی مجبور هستید تا به صورت انفرادی گذر کنید.

EOmYelB4eRCUV2UFAIJN5hqYne8Q4dvgdXdvldT9 | • درناتریپ ✈️

در این تنگه زیبا بدلیل رانش زمین دریاچه ای ایجاد شده است به طول دویست متر و حرکت در طول آن حدود یک ساعت طول می کشد، که گذر از آن نیاز به قایق های بادی و یا شنا کردن می باشد که عبور از این دریاچه و این مسیر به آبشار دم اسبی متنهی می گردد. البته طبق گفته های قدیمی، این منطقه در اثر یک زلزله شدید در سالیان بسیار دور بوجود آمده است.

| • درناتریپ ✈️

مسیر آبشار به علاوه از دریاچه و مسیر آبی و رودخانه ای، گاهی با دره های و گذر از کانال های تنگ و مارپیچی به عرض دو و یا چهار متر و گاهی دیواره های اطراف ارتفاع آن ها به بیش از پنجاه متر می رسد. دلیل نامگذاری این آبشار و تنگه به دم اسبی به دلیل شکل آبشار است که بصورت  دم اسب است که از صخره ای بلند به پایین سرایز می شود و زیبایی آن را دو چندان کرده است و این تصور را نیز در ذهن انسان بوجود می آورد. آب و هوای این منطقه بسیار دل انگیز است و روح آدمی را جانی دوباره می بخشد.

20200617 160631 | • درناتریپ ✈️

ویژگی های گیاهی و جانوری منطقه تنگه دم اسبی

در مسیر کوهپیمایی آنچه که شما را از حس کردن خستگی دور می کند، گذر از میان درخت های انار زیبا می باشد که دیدن این درختان لبخند به لب هر گردشگر و کوهنوردی می آورد. پوشش گیاهی این منطقه فقط درختان انار نیست، بلکه شما شاهد پوشش جنگلی درختان بلوط در این می باشید.

این منطقه نیز از گیاهان دارویی زیادی برخوردار است که اگر شناخت کافی در این زمینه داشته باشید حتما در طول مسیر به این گیاهان بر خواهید خورد. آنچه در این مسیر شما را مست و مدهوش خود می کند عطر پونه های وحشی است که بصورت ریز و درشت قد کشیده اند و دیدن آن هر فردی را به وجد می آورد. پرندگان شکاری در این منطقه نیز از زیستن خود ادامه می دهند. مارمولک ها و سایر خزندگان نیز زیست بوم اصلی این منطقه هستند و در طول مسیر زیاد به این خزندگان برخورد خواهید کرد.

بهترین فصل سفر و تجهیزات مورد نیاز

شیراز شهری است که طبیعت بهارش محصور کننده است، حال اینکه نه تنها برای تنگه و آبشار دم اسبی بلکه سایر مکان های طبیعی آن بهار بهترین فصل برای سفر می باشد. در فصل بهار سفر به این منطقه بهتر است چرا که علاوه بر دیدن جنگل درختان سر سبز بلوط می توانید پونه های گیاهی را بچینید و خود را مهمان یک چای پونه کنید. راستی شما برای برای سفر به این تنگه نیاز به تجهیزات فردی و گروهی دارید؛ از آنجایی که در طول مسیر نیاز به عبور از آب و یا دره های تنگ دارید لازم است حتما کفش مناسب به پا داشته باشید، پوشیدن لباس مناسب و سبک، کوله سبک نیز از ضروریات است. لازم به ذکر است که در این منطقه امکانات رفاهی و یا رستوران های محلی وجود ندارد، بنابراین علاوه بر میان وعده های مقوی، همراه خود تغذیه ای سبک داشته باشید.

44980 1 | • درناتریپ ✈️

مسیر دسترسی به تنگه و آبشار دم اسبی

برای رفتن به این تنگه شما باید به شهر شیراز- جاده کازرون بروید. حدود پانزده کلیومتر که از شیراز خارج شدید، جاده فرعی که ابتدای منطقه کوهمره سرخی است وارد شوید و مسیر را مستقیم ادامه دهید تا به روستای کره بس برسید. بعد از پارک ماشین کوله خود را محکم کنید و به دل کوه و دره های تنگ دم اسبی بزنید.

پیام بگذارید