آبشار مارگون، بهشت تماشایی فارس!

با بزرگ ترین و مرتفع ترین آبشار چشمه ای جهان آشنا شوید.

آبشارها از زیباترین جاذبه های طبیعی و از مقاصد طبیعت گردی فرح بخشی در دنیا هستند. آبشارها از نظر علمی از پدیده‌های زمین شناسی هستند که در آن آب یک رودخانه از یک فلات یا مکانی مرتفع با سرعت زیاد به پایین یک دره یا دامنه می ریزد. مارگون نام آبشاری طبیعی در استان فارس واقع در روستایی به همین نام است. آبشار مارگون مرتفع ترین آبشار چشمه ای در جهان است. با ما همراه باشید تا با این آبشار کم نظیر بیشتر آشنا شویم.

آبشار مارگون، روستای مارگون، سپیدان
آبشار مارگون، روستای مارگون، سپیدان

روستای مارگون

روستای مارگون (Margoon) روستایی واقع در شهرستان سپیدان (اردکان سابق) استان فارس است. این روستا از توابع روستای کمهر (Komehr) از شهرستان سپیدان است. سپیدان و روستای مارگون به علت کوهستانی بودن و داشتن ارتفاع آب و هوای سردی دارد.

روستای مارگون به دلیل قرار گرفتن در شیب کوهستانی، دارای بافت متمرکز و پلکانی است. مصالح بکار رفته در خانه های قدیمی شامل چوب، خشت، سنگ و گل است. روستا دارای سطح قابل توجهی از باغات سیب و گردو است.

ساکنان منطقه عموماً قوم لر هستند و همچنین بخشی از آن ها کوچندگان قشقایی که ساکن شده اند، هستند. اهالی مارگون، مهمان نواز و خون گرم بوده و به خوبی پذیرای بازدید گردشگران از داخل و خارج از کشور هستید و راهنمای محلی خوبی برای گردش در مارگون و مناطق اطراف هستند.

آبشار مارگون، روستای مارگون، سپیدان
آبشار مارگون، روستای مارگون، سپیدان

آبشار مارگون

آبشار مارگون در جاده ی سپیدان به یاسوج و در روستای مارگون در مرز استان فارس و استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است. به خاطر محل قرارگیری این آبشار برای بسیاری از افراد سوال پیش می آید که آبشار مارگون جزو کدام استان است؟ با این حال باید گفت این آبشار از لحاظ تقسیمات کشوری کاملا در شهرستان سپیدان قرار گرفته است و با مرز یاسوج و سپیدان بیش از 10 کیلومتر فاصله دارد.

آبشار مارگون مرتفع ترین آبشار چشمه ای جهان است و همچنین می توان آن را از بزرگ ترین و با شکوه ترین آبشارهای ایران دانست. این آبشار که از نظر زیبایی و بزرگی و حجم آب خروجی با آبشار شوی دزفول (Shevi) رقابت می کند،   آبشار مارگون 80 متر ارتفاع و 100 متر عرض دارد و در فهرست آبشارهای بلند ایران جای می گیرد.

آبشار مارگون، روستای مارگون، سپیدان
آبشار مارگون، روستای مارگون، سپیدان

مرتفع ترین آبشار چشمه ای جهان

آبشار مارگون مرتفع ترین آبشار چشمه ای جهان است. شاید برایتان سوال شده باشد که چرا آبشار چشمه ای. آبشارها معمولاً ناشی از بستری از سنگ سخت در مسیر رودخانه ای ایجاد می شود، اما آبشار مارگون آبشار چشمه ای اطلاق می شود از آن جهت که در بالای آبشار هیچ رودخانه ای نیست و منبع آب آبشار، چشمه هایی هستند که از دل کوه می‌جوشند و سرازیر می شوند.

آبشار مارگون، روستای مارگون، سپیدان
آبشار مارگون، روستای مارگون، سپیدان

مارگون، بهشت گمشده!

مارگون و مناظر اطراف آن به قدری زیباست که از سوی گردشگران از آن به عنوان بهشت گمشده یاد می شود. دلیل این نام گذاری شاید این باشد که روستای مارگون در در بن‌بست کوهستانی قرار دارد و برای اتومبیل ها، یک مسیر عبوری محسوب نمی شود. مارگون همچنین از معدود آبشارهای ایران است که برای اکوتوریست های خارجی نیز شناخته شده است و اغلب خواهان دیدار آن هستند.

آب و هوا

سپیدان و مناطق اطراف آن به دلیل کوهستانی بودن و داشتن ارتفاعی بالای 2200 متر آب و هوای بسیار سردی دارد. منطقه ی مارگون نیز به تبع بسیار سر است به طوری که در زمستان آب آبشار مارگون کاملاً یخ میزند و قندیل های زیبای یخ منظره ی جال توجهی را ایجاد می کند.

آب این آبشار در گرم ترین فصل سال بسیار خنک و زیر 10 درجه است، اما جالب است بدانید به علت جوشان بودن این آب، مانند آب چشمه، رفتن در آن یا نوشیدنش هیچ گونه عارضه ای مانند پا درد یا سرما خوردگی به دنبال ندارد.

آب حاصل از این آبشار و رودخانه باعث شده است که آب و هوای اطراف آن بسیار متنوع شود. رودخانه‌ی آبشار مارگون تا سپیدان ادامه دارد و در طول بستر خود موجب سیراب شدن درختان و باغات اطراف می‌شود.

یخ زدن آب آبشار مارگون در زمستان، آبشار مارگون، روستای مارگون، سپیدان
یخ زدن آب آبشار مارگون در زمستان، آبشار مارگون، روستای مارگون، سپیدان

پوشش گیاهی و جانوری منطقه

محدوده این آبشار در سال 78 به عنوان یک منطقه حفاظت شده در فهرست آثار طبیعی ایران به ثبت رسیده است که این نشان از غنای گونه های گیاهی و جانوری این منطقه دارد. دشت اطراف آبشار در فصل بهار مملو از لاله های واژگون و دیگر گُل های وحشی و گل های رنگارنگ ختمی و دیگر گل ها می شود. می شود.در این منطقه گونه های جانوری همچون خرس قهوه ای، بز و پازن، خارپشت، کفتار، رودک، شغال، گرگ و روباه معمولی دیده می شود.

محیط اطراف

محیط اطراف این آبشار بسیار سرسبز و دیدنی است. در منطقه باغ های سیب زرد و سرخ فراوان دیده می شود. در بین درختان جنگلی آن جا هم زالزالک و نوعی زرشک وجود دارد. . از قندیل های غول پیکر و زیبای آبشار مارگون نیز می توانید در فصل زمستان دیدن کنید.

امکانات

مسیر رسیدن به منطقه بسیار زیباست و بهشتی برای علاقه مندان به عکاسی است. حتی اگر علاقه ی چندانی به عکس و عکاسی هم نداشته باشید زیبایی مارگون به اندازه ای هوس انگیز است که در انتهای بازدید ، گالری تان را انبوهی از مناظر زیبای مارگون پر کند. در محوطه ورودی آبشار پارکینگی وجود دارد و این هم یک مزیت رفاهی دیگر به حساب می آید. در اطراف پارکینگ، کباب پز، سرویس بهداشتی و سطل زباله وجود دارد. همچنین محوطه های مسطحی ساخته شده است که برای اقامت و برپا کردن چادر مناسب است.

یخ زدن آب آبشار مارگون در زمستان، آبشار مارگون، روستای مارگون، سپیدان
یخ زدن آب آبشار مارگون در زمستان، آبشار مارگون، روستای مارگون، سپیدان

اقامت در مارگون

در مسیر رسیدن به روستای مارگون و شهرهای اطراف آن امکانات اقامتی وجود دارد. اما در خود منطقه تنها چند سوئیت و آپارتمان هست. بهتر است قبل از سفرتان از ظرفیت اقامتی این چند سوئیت و آپارتمان اطلاع کسب کنید.

آبشار مارگون، روستای مارگون، سپیدان
آبشار مارگون، روستای مارگون، سپیدان

بهترین زمان بازدید

بهترین زمان بازدید از آبشار مارگون فصل بهار و به خصوص اردیبهشت ماه است. البته اگر اهل ماجراجویی باشید، می‌توانید در فصل زمستان از آبشار و قندیل‌های غول یپکر آن دیدن کنید. توصیه می شود که قبل از سفرتان چک کنید تا مسیر دسترسی به آبشار به دلیل بارش برف بسته نباشد.

جاذبه های اطراف

در فواصل نسبتاً کوتاهی از مارگون، جاذبه های طبیعی چون غار پاتاوه و آبشار یاسوج قرار دارند.

مسیرهای دسترسی

از سه طرف می شود به آبشار مارگون رسید. از استان فارس و شهر اردکان، از شهر شیراز و سپیدان، از شهر یاسوج و جاده کاکان.

آبشار مارگون، روستای مارگون، سپیدان
آبشار مارگون، روستای مارگون، سپیدان

آدرس :

مرز استان های فارس و کهگیلویه و بویراحمد – 10 کیلومتری مرز سپیدان و یاسوج، علی آباد کاکان، جاده مارگون، منطقه جوب خلا (بالا و پایین)، باغ مارگون، آبشار مارگون

پیام بگذارید