آبشار تیرکن ؛ هفت کوتوله سوادکوه

سوادکوه ، از جمله شهرهایی است که با داشتن آبشار های زیبا و جنگلهای بکر میان طبیعت گردان طرفداران زیادی دارد. در واقع جاهای دیدنی سوادکوه به یکی دو مورد ختم نمی شود بلکه شما می توانید چندین روز از زیبایی های طبیعی و جاذبه های گردشگری سوادکوه غرق شوید. هفت آبشار سوادکوه منطقه ای بسیار معروف است که به دلیل وجود چندین آبشار زیبا این نام را روی آن گذاشته اند. این آبشار های زیبا که به هفت کوتوله نیز معروف هستند از زیبایی ها و جاذبه خاصی برخوردار اند.

آبشار تیرکن

 

ملاقات باهفت کوتوله تیرکن

آبشار تیرکن در استان مازندران واقع است. این آبشار در روستای تیرکن ، در مراتع کالبکوشت بخش بابلکنار شهرستان بابل قرار دارد. آبشار ارتفاعی حدود 9 متر دارد. این منطقه شامل هفت آبشار کوچک است که به آبشار های تیرکن شهرت دارند. 1500 متر که از روستای تیرکن فاصله بگیرید نخستین آبشار کوتاه رودخانه تیرکن خودنمایی می کند در میان سنگ ها خزه قرار گرفته و درختان سرسبز و برافراشته ، سقوط این آبشار مثل سمفونی عروج است.در پایین این آبشارها حوضچه کوچکی ایجاد شده است .مجموعه آبشارها در مسیری به طول 3 کیلومتر در دل جنگلهای درازکلا واقع شده اند.

2 1 1 | • درناتریپ ✈️

هفت آبشار در چرخه فصول

اگر در فصل بهار عازم تیرکن شده باشید آبشارها را پر آب تر و سرحال تر از هر فصل دیگری خواهید یافت. با سر سبزی مثال زدنی که روح وجانتان را جلا می دهد و رودخانه ای خروشان و غرنده اما حواستان باشد که در این فصل حاشیه رودخانه انارکر هم گل آلود است و مسیر حرکت را دشوار تر می کند. تابستان اما با آن آب و هوای استثنایی اش در هفت آبشار تیرکن فرصت مغتنمی برای آسودن از تابش پرحرارت خورشید و شرجی نفس گیر هواست در تابستان این منطقه بسیار خنک و دلچسب است و فرصت خوبی برای فرار از گرما است. در پاییز این منطقه به دلیل قرار گرفتن در دل جنگل بسیار زیبا و دیدنی است رنگ زرد درختان اطراف آبشار نمایی خاص به این ناحیه میبخشد.زمستان هم با آن سکوت و طمانینه اش همیشه جذاب است اما اگر برف امان بدهد سوز و سوز سرما نیز کمتر شود شاید بتوانید خود را به آبشار ها برسانید.

IMG 20200405 181112 | • درناتریپ ✈️

پوشش گیاهی اطراف آبشار

در اطراف این آبشارها و مراتع مجاور آنها گونه های مختلف گیاهی و جانوری زندگی می کنند. از جمله درختان این منطقه می توان به ممرز ، توسکا ، کهلو ، کراد ، انجیلی ، افرا ، نمدار ، ملج ، وولی ، ازگل ، و شیردار می توان اشاره کرد. که متاسفانه گونه های گیاهی وولی و نمدار و ملج  به خاطر انگل کرم درخت خوار از بین رفته است.

IMG 20200405 181950 | • درناتریپ ✈️

تفریحات رایج در جنگل وهفت آبشار سوادکوه

در فصل تابستان که اکثر نقاط کشور هوایی شرجی و گرم دارد ، بهترین فعالیت تفریحی آب تنی و  آب بازی است! که در کنار دوستان و اقوام فضایی بسیار لذت بخش را به ارمغان می آورد . تقریبا پای هر آبشار حوضچه ای برای آب تنی وجود دارد ولی حوضچه آبشار اصلی عمق بیشتری دارد . از دیگر فعالیت های دلچسب در این منطقه ، جنگل نوردی و پیاده روی در جنگل های بکر لفور است همچنین شما می توانید در این منطقه به عکاسی مشغول شوید و قاب زیبایی از این منطقه چشم نواز به یادگار داشته باشید.

IMG 20200405 181044 | • درناتریپ ✈️

تجهیزات لازم برای ملاقات هفت کوتوله تیرکن

برای رفتن به آبشارها نیاز به تجهیزات خاصی ندارید. کفش راحت پیاده روی به پا کنید. همراه داشتن لباس اضافه ، پیشنهاد خوبی بنظر می رسد. نیازی نیست از داخل آب حرکت کنید. برای همین همراه داشتن کفش ساحلی الزامی نیست. بطری آب ، کرم ضد آفتاب ، عینک دودی ،کلاه لبه دار ، تجربه بهتری از سفر به شما می دهد. همچنین وسایل و مایحتاج مورد نیازتان را در طول مسیر و خود روستا نیز می توانید تهیه کنید.

DSC 3577 | • درناتریپ ✈️

دسترسی به آبشارها

اگر قصد بازدید از این زیبایی های خلقت را دارید باید به استان مازندران و شهر بابلکنار آن  بروید و از آنجا مسیر جاده پادگان به سمت روستای تیرکن را در پیش بگیرید. از این روستا تا آبشار ، حدود 2 ساعت پیاده روی در پیش دارید

 

پیام بگذارید