غذاهای محلی آستارا | لونگی مرغ و بادمجان تا بورانی پلو

یکی از نشانه های فرهنگ هر شهر و استان فرهنگ غذایی آن می باشد. غذا هایی که نشانه از پیشینه و قدمت آن محل دارد. شهر آستارا یکی از شهر های استان گیلان و در مرز دریای خزر می باشد. که دارای غذاهای محلی بسیار خوشمزه و رنگین است. ما در درناتریپ قصد داریم شما را با غذاهای محلی آستارا آشنا کنیم.

"<yoastmark

لیست کامل غذاهای محلی آستارا

  • لونگی مرغ وماهی
  • لونگی بادمجان
  • چیغیرتما
  • بورانی پلو
  • باستیرمای مرغابی
  • مسما
  • آش دوغ
  • نذیر چورک
  • جزوز(قورما)

لونگی مرغ و ماهی

لونگی مرغ و ماهی خوش طعم، از غذاهای خوش طعم سنتی و اصلی مرزنشینان آستارا است. در راس مواد اولیه این خوراک رب ازگیل شیرین و رب آلوچه ترش یا رب انار قرار دارد. که در ترکیب با یکدیگر طعم به اصطلاح ملسی را به غذا می بخشد.

"<yoastmark

لونگی ماهی سفید یا مرغ شکم پری است که با ملاتی مثل آنچه در زیتون پرورده می بینید، پر شده است. این غذا به عنوان یکی از محبوبترین غذاهای در اکثر رستوران های آستارا و حومه سر می شود. مواد لازم :برای تهیه و پخت لونگی علاوه بر جوجه محلی، ماهی سفید با اشپل، مغز گردو، پیاز، آبغوره، نمک . فلفل استفاده می شود.

"<yoastmark

لونگی بادمجان از غذاهای محلی آستارا

لونگی بادمجان یکی دیگر از سری غذاهای خوش مزه و خوش عطر آستارا است. در طبخ این غذا از بادمجان به عنوان اصلی ترین جزو آن شناخته می باشد. مواد لازم: 5 عدد بادمجان، 150 گرم گردو، 1 عدد سیب، 1 عدد پیاز، 2 الی 3 قاشق رب انار، نمک و زردچوبه به مقدار لازم. ابتدا با دمجان هارا با چاقو  وسطشان را در میاوریم

و به آن ها نمک می زنیم. و می گذاریم تا نیم ساعت بماند. بعد گردو آسیاب شده را پیاز رنده شده تفت می دهیم و زرد چوبه را به آن اضافه می کنیم. سیب را رنده کرده و به پیاز اضافه می کنیم. و در نهایت رب انار ار به آن اضافه می کنیم بعد که مواد سرخ شد در وسط بادمجان ها ریخته و  سرخ می کنیم.

"<yoastmark

چیغیرتما

اگر مهمان شام سفره یکی از اهالی بومی بندر آستارا شدید آرزو کنید که چیغیرتما برای شما سرو کنند. تا مبادا بدون چشیدن این طعم لذیذ از این شهر بروید. مواد لازم: گوجه فرنگی، پیاز محلی، سیب زمینی، گوشت مرغ محلی به طور جداگانه سرخ شده و در آخر کار با تخم مرغ مخلوط می شوند. این غذا از خوشمزه ترین غذاهای محلی آستارا محسوب می شود.

"<yoastmark

بورانی پلو محبوب ترین پلو در میان غذاهای محلی آستارا

بورانی پلو آستارا برای ناهار و به خصوص روز های بارانی پائیزی در سفره ی اکثر خانواده های آستارایی مشاهده می شود.  مواد لازم : برنج، خلال کدو که در گویش محلی به آن بورانی می گویند، شیر، کمی شکر، زردچوبه، کره، ماهی سفید یا شور از مواد لازم برای تهیه آن هستند.این غذابسیار مقوی و برای سلامت بدن انسان بسیار موثر است.

| غذاهای محلی آستارا • درناتریپ ✈️

باستیرمای مرغابی

در باستیرمای آستارا از مرغابی در اولویت قرار دارد. این غذا که در آستارا بسیار پر طرفدار و شخومزه است در شمار لذیذ ترین غذاهای ایرانی قرار دارد. مواد لازم : در پخت این غذا پس از مرغابی، مغز گردو، پیاز خورد شده، رب ازگیل، آبغوره استفاده می شود.ترکیب این مواد را در شکم مرغابی جاسازی میکنند و زیر برنج آبکش شده می گذارند تا دم بکشد. این غذا همراه گوجه فرنگی و ترشی هفته بیجار و برنج کته سرو می کنند.

11مرغابی. 1 | غذاهای محلی آستارا • درناتریپ ✈️

مسما خورشتی خوشمزه در میان غذاهای محلی آستارا

این مورد از معروف ترین غذاهای محلی  را با آلو مسمای دیگر شهر های استا گیلان اشتباه نگیرید. در این خوراک بسیار لذیذ که جز غذاهای نذری ها هست. مواد لازم: جوجه محلی، آلوچه وحشی، رب گوجه فرنگی، پیاز خورد شده، این مواد را تفت می دهیم. سپس همه اقلام را داخل آب قرار داده تا بپزند بعد از بخار شدن آب یاقی مانده جوجه ها می توانید یکی از بی مثال ترین غذاهای بومی بندر آستارا میل کنید.

.11 | غذاهای محلی آستارا • درناتریپ ✈️

آش دوغ

آش دوغ دوغ علاوه بر بندر آستارا در غرب گیلان از قبیل تالش و استان اردبیل و آذربایجان شرقی هم به شکل مختلف طبخ می شود. در مناطق مختلف آستارا نخود را یک روز قبل در آب می پزند و سپس همراه سبزی خرد شده ، برنج، گوشت، بر دوغ محلی ترش از ماست هم برای شیرین شدن آش و از نعنای تازه استفاده می کنند.

| غذاهای محلی آستارا • درناتریپ ✈️

نذیر چورک

نذیر چورک واژه ای است آذری به معنای نان نذری که البته در حال حاضر، چنین کارکردی ندارد. این نان لذیذ که با نام زرین هم شناخته می شود. شباهت زیاد با نان فطیر تالشی ها دارد. طریقه طبخ این نان بدین شکل است ؛ مواد لازم: که زعفران، تخم مرغ، آرد، کره، شکر، خامه خمیر مواد تشکیل دهنده آن می باشد. خمیر را داخل زردچوبه و کره و شکر پر میکنند. روی این نان ها را که در داخل تنور پخته می شوند کنجد و زرده تخم مرغ می زنند.

غذاهای آستارا
غذاهای آستارا

قورما

جزوز یا قورما آستارا، غذایی کامل برای صبحانه است که در غذاخوری های آستارا به نام «جزوز» شناخته می شود. این غذا ترکیبی از جگر، دل، قلوه گوسفندی، سیب زمینی سرخ شده، گوجه فرنگی سرخ شده است.اگر به بندر آستارا سفر کردید این غذای مقوی و خوشمزه را حتما تجربه کنید.

غذاهای آستارا
غذاهای آستارا

نکته مهم درباره غذاهای محلی آستارا

تفاوت عمده ی غذاهای آستارا با غذاهای سایر شهر های استان گیلان در این است که در طبخ غذاهای آستارا از سس محلی مهمی به نام رب ازگیل ، رب به، رب آلوچه وحشی به عنوان اصلی ترین چاشنی ها استفاده می شود که تقریبا زنان و مردان آستارایی به شکل ماهرانه ای با پخت آن آشنایی دارند.

پیام بگذارید