خانه عباسیان کاشان

کاشان شهری زیبا در اصفهان

کاشان بی شک یکی از زیباترین شهرهای ایران است که در استان اصفهان قرار دارد. شهر کاشان به لحاظ جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی، پیشینه ی عظیمی دارد. به خصوص در فصل بهار که این شهر و شهرهای اطراف آن مثل قمصر، میزبان گردشگرانی هستند که برای مراسم گلاب‌گیری به این شهر سفر می کنند.

خانه عباسیان

خانه ی عباسیان خانه ای تاریخی در محله سلطان امیر احمد کاشان است. این خانه ی زیبا یکی از ده ها خانه ی تاریخی در کاشان است که از لحاظ معماری و تزئینات بسیار حائز اهمیت است. خانه عباسیان کاشان در سال 1376 مرمت و بازسازی شد و در سال  1377 با شماره ثبت 2020 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. با درناتریپ همراه باشید تا در ادامه با ویژگی های این خانه زیبا آشنا شویم.

خانه عباسیان کاشان
خانه عباسیان کاشان

تاریخچه

خانه تاریخی عباسیان بین سال‌های ۱۲۴۵ تا ۱۲۴۸ هجری قمری همزمان با دوره‌ی قاجار و به درخواست حاج محمد ابراهیم تاجر کاشی، پدربزرگ آیت اله سید محمد علوی بروجرودی معروف به «سید باغ»، که از تاجران معروف چینی و بلور در کاشان بود، ساخته شد. شواهد نشان می‌دهند که ساخت این بنا  ۲۰ سال به طول انجامیده است.

وسعت خانه

این مجموعه وسعتی بالغ بر ۵۰۰۰ متر مربع و زیربنایی در حدود ۷۰۰۰ متر مربع دارد و شامل ۵ طبقه و ۵ حیاط می‌شود. در هر فصلی از سال، حیاطی مورد استفاده قرار می گرفته که مخصوص و متناسب با همان آب و هوا بوده است.

خانه عباسیان کاشان
خانه عباسیان کاشان

خانه‌ای که شبیه بقیه خانه‌ها نیست!

خانه عباسیان، خانه‌ای است که شبیه به هیچکدام از خانه‌هایی که تا به حال دیده‌اید نیست. وقتی به دیدن این خانه می روید، قبل از ورود به ساختمان، نمای ساده‌ی بیرونی متحیرتان خواهد کرد و باور نمی کنید که اینجا خانه ای تاریخی باشد اما همین که طراحی و معماری داخلی آن را می بینید متوجه شکوه این خانه می شوید.

تخصیص بخشی از خانه به بنیاد سهراب سپهری

بخشی از این مجموعه زیبا به بنیاد سهراب سپهری، نقاش و شاعر نامدار معاصر تعلق گرفته است و کل عمارت نیز تحت پوشش سازمان رفاهی تفریحی شهرداری کاشان قرار دارد.

خانه عباسیان کاشان
خانه عباسیان کاشان

نامزد دریافت جایزه!

این خانه یکی از شاهکارهای معماری ایران است که به عنوان نامزد دریافت جایزه‌ی زیباترین بنای مسکونی ایرانی– اسلامی معرفی شده است.

لوکیشن فیلم های سینمایی و مجموعه های تلویزیونی

این خانه محل ساخت چندین مجموعهٔ تلویزیونی و فیلم سینمایی بوده است. مجموعه هایی مانند:

  • سریال مسافر ری
  • سریال ملاصدرا
  • سریال خانه ای در تاریکی
  • سریال جابر بن حیان
خانه عباسیان کاشان
خانه عباسیان کاشان

اصول معماری خانه عباسیان

اصول معماری خانه تاریخی عباسیان بر چند اصل مهم استوار است که در ادامه به آن ها اشاره می شود.

قرینه سازی

اگر خطی فرضی در وسط هر یک از اضلاع خانه رسم شود، دو قسمت ایجاد شده کاملا قرینه‌ی هم هستند.

خانه عباسیان کاشان
خانه عباسیان کاشان
خانه عباسیان کاشان
خانه عباسیان کاشان

معماری درونگرا و اسلامی

معماری حجاب دار یا نقاب دار در ساخت بنا به خوبی مشخص است. این را می توان در سراسر بنا مشاهده کرد. از ویژگی هایی چون:

  • تقسیم بنا به دو بخش اندرونی و بیرونی
  • وجود اتاق‌های تو در تو و متعدد
  • جدایی محل سکونت آقایان و خانم‌ها در تالارها
  • وجود دیوار حجاب در اطراف فضای بام برای گرفتن دید همسایه به داخل خانه
خانه عباسیان کاشان
خانه عباسیان کاشان

سبک گودال باغچه

در معماری خانه عباسیان این سبک وجود دارد. در این سبک معماری، بنا پایین تر از سطح کوچه ساخته می شود و گود است تا خانه به آب قنات دسترسی داشته باشد و فشار آب مورد نیاز برای جریان داشتن آب به خانه تامین شود.

اختصاص فضاهای فصلی

خانه ی عباسیان به گونه ای ساخته شده است که هر قسمت از خانه برای فصلی مناسب است و به قولی قسمت های زمستانه و تابستانه دارد. در هر فصلی از سال، قسمت‌هایی از بنا مورد استفاده قرار می گرفته که مخصوص و متناسب با همان آب و هوا بوده است.

خانه عباسیان کاشان
خانه عباسیان کاشان

اتاق آینه، مجلل ترین بخش خانه

می توان گفت مجلل ترین بخش خانه عباسیان اتاق آینه است که تزیینات بسیار زیبایی دارد. تزییناتی چون:

  • گچ بری‌ها
  • آیینه‌کاری‌ها
  • درها و پنجره‌های رنگین
  • دریچه‌های گچی نازک

در سقف اتاق آینه، آینه کاری‌هایی به شکل ماه، ستاره و شمسه‌ی مرکزی وجود دارد. با روشن شدن چراغی کوچک و انعکاس نور در منشورهای شیشه‌ای، تصویر آسمان زیبای کویر در سقف اتاق بازسازی می شود. گفتنی است که روشنایی این  اتاق با این انعکاس نورها صورت می گرفته است. در گذشته این اتاق را به عنوان اتاق عروس می شناختند.

خانه عباسیان کاشان
خانه عباسیان کاشان

رستوران خانه عباسیان

خانه عباسیان، با داشتن یک رستوران سنتی و فضایی دلنشین، می تواند جلوه ای متفاوت به سفر شما داده و ساعاتی خوش را برایتان به ارمغان آورد. همچنین نزدیکی این خانه به سایر جاذبه های کاشان، می تواند برنامه سفر شما را کامل کند.

پیشنهاد می کنیم اگر قصد سفر به شهر کاشان را دارید، حتماً به این خانه  ی زیبا سری بزنید و از معماری بی نظیر و دلنشین آن دیدن کنید.

 

آدرس: اصفهان، کاشان، خیابان علوی، کوی سلطان امیراحمد

زمان بازدید: هر روز  8:00 تا 18:00

پیام بگذارید