کاروانسرای تی تی ؛ بنای تاریخی در دل طبیعت

کاروانسرای تی تی از بناهای دوره صفویه است که در سیاهکل استان گیلان و ۲۵ کیلومتری شهر لاهیجان قرار دارد. با وجود این بنای تاریخی در دل طبیعت سرسبز، میتوانید هم از طبیعت لذت برده هم به تاریخ سفر کنید. با درناتریپ جهت آشنایی بیشتر با کاروانسرای تی تی یا شکوفه خانم همراه باشید.

IMG 3470 resize | کاروانسرای تی تی • درناتریپ ✈️

آشنایی

ساختن کاروانسرا در سیاهکل نمونه ای از موقعیت استراتژیک و مهم مسیر این شهر را در آن دوران نشان میدهد. علت اصلی ساخت این بنا به صورت دقیق مشخص نیست. از زمانی که تی تی خانم، عمه یکی از شاهان صفوی، تصمیم گرفت کاروانسرای زیبایی به نام خود بنا کند، بنیان یکی از قدیمی ترین بناهای سیاهکل گذاشته شد. مواد اصلی استفاده شده در این بنا سنگ و آجر میباشد.

| کاروانسرای تی تی • درناتریپ ✈️

وجه تسمیه

خواندن این نوشته ها توصیه می شود

کاروانسرای تی تی در معنای لغوی به معنای کاروانسرای شکوفه می باشد چرا که در زبان گیلکی تی تی به معنای شکوفه است و از آن جایی که در زبان گیلکی مانند زبان انگلیسی جای صفت و موصوف بر خلاف زبان فارسی عوض می شود، بنابراین نام اصلی این کاروانسرا، تی تی کاروانسرا می باشد.

کاروانسرای تی تی
کاروانسرای تی تی

طراحی

این مجموعه تاریخی دارای حیاط مرکزی و ورودی هشتی مانند است و درست در ۱۰ کیلومتری جاده ی سیاهکل به دیلمان و بر پای تپه ای بلند قرار دارد. آب و هوای این منطقه با توجه به کوهپایه ای بودن، خنک و معتدل است و برای سفر به این منطقه حتما با خود لباس گرم بردارید. معماری کاروانسرا بر اساس برون شهری بودن و داشتن ۲ ایوان صورت گرفته است.

29089784 1573078552789575 4911187501160333312 n | کاروانسرای تی تی • درناتریپ ✈️در ضلع شرقی و غربی هشتی این کاروانسرا، دو اتاق با مساحت ۱۷ متر مربع را پیدا میکنید که به آنها میانسرا هم گفته میشود. در وسط میانسرا حوض کوچکی قرار گرفته است. جبه جنوبی یک شاه نشین داشته و در دو طرف دیگر آنذ۲ اتاق همانند قسمت شمالی کاروانسرا قرار گرفته است. حوض کوچکی در وسط کاروانسرا قرار دارد و در چهار کنج آن، اتاق مربعی شکلی به مساحت ۱۴ متر مربع که محل استراحت کاروانیان بوده قرار گرفته است. این کاروانسرا در سال ۱۳۷۵ با شماره ۱۷۸۴ به ثبت ملی رسید.

آدرس: ایران، استان گیلان، شهرستان سیاهکل، تی تی کاروانسرا

منبع پایگاه خبری در سیاهکل خبر انلاین
پیام بگذارید