خیابان چهارباغ | یادگاری دل‌انگیز از دوره صفوی

چهارباغ یکی از خیابان‌های تاریخی و اصلیِ اصفهان است و به دو بخشِ چهارباغِ صفوی و چهارباغ عباسی تقسیم می‌شود. چهارباغ عباسی ازخیابان‌های دل‌انگیز اصفهان است که قدمتش به دوره صفویه برمیگردد که میان دروازه دولت و سی‌و‌سه پل قرار دارد.

خیابان چهارباغ
خیابان چهارباغ

چهارباغ اصفهان در قالب یک خیابان اصلی است که دارای تقسیم گذرگاه‌های فرعی به چهار قسمت میباشد. چهارباغ اصلی و چهارباغ بالا به دستور شاه عباس یکم ساخته شده اما چهارباغ پایین به دستور رضاشاه پهلوی و با فرم باغ اصلی ساخته شده است. این باغ در گذشته دارای جوی آب به سمت زاینده رود، معابری برای افراد سواره و ردیفی از درختان چنار بوده است.  پل الله وردی خان یا سی و سه پل، خیابان چهارباغ را به دو قسمت (خیابان چهارباغ بالا و چهارباغ عباسی) تقسیم می‌کرده و راه ارتباط چهار باغ بالا و چهارباغ عباسی بوده‌ است.

خیابان چهارباغ
خیابان چهارباغ
خواندن این نوشته ها توصیه می شود

از میان متون تاریخی عصر صفوی که به توصیف چهارباغ پرداخته‌اند سه اثر بیش از سایر متون دارای اهمیت است؛ تاریخ عالم آرای عباسینوشته اسکندر بیگ منشی، روزنامه ملا جلال یا تاریخ عباسی نوشته ملا جلال منجم‌یزدی و نهایتاً روضه‌الصفویه نوشته جنابدی.

خیابان چهارباغ
خیابان چهارباغ

مسلما از بی‌لطفی پادشاهان قاجار در بسیاری از موارد همچون انقراض ببر مازندران، خرابی در قسمت‌هایی از قلعه الموت و….. داستان‌های زیادی شنیده‌اید. چهارباغ عباسی نیز ازین قاعده مستثنی نیست که در دوره قاجار‌ها بسیار مورد کم‌لطفی قرار گرفت و از عظمتش کاسته شد. یکی از آثار تاریخی که ظل السلطان حاکم قجری اصفهان قصد تخریب آن را داشت درختان چهارباغ بوده‌است. روزی به حاج آقا نورالله نجفی اصفهانی خبر می‌رسد که عده‌ای به دستور ظل السلطان مشغول کندن درختان چهارباغ هستند. حاج آقا نورالله به طلاب مدارس دینی دستور می‌دهد که جلوی این کار را بگیرند آنها هنگامی به چهارباغ می‌رسند که تعدادی از درختان قطعه قطعه شده بود. طلبه‌ها جلوی آنها را می‌گیرند و کتک مفصلی به عمال ظل السلطان می‌زنند و از قطع سایر درختان جلوگیری می‌کنند.


آدرس: ایران، شهر اصفهان، چهارباغ عباسی.

منبع ویکی پدیا
پیام بگذارید