باداب سورت؛ طبیعتی بکر و منحصر به فرد در شمال ایران

چشمه‌های معدنی باداب سورت در شمال شرق شهر کیاسر از توابع منطقه چهاردانگه استان مازنداران واقع شده است. منطقه چهاردانگه به عنوان رویشگاه طبیعی لاله های وحشی ویژگی های منحصر به فردی را در منطقه شمال ایران بوجود آورده و با وجود چشمه معدنی باداب سورت، دریاچه الندان و چورت در جنگل های انبوه هر ساله مورد توجه گردشگران خاص طبیعت گردی است.

یکی از مناطق دیدنی این منطقه چشمه های معدنی “باداب سورت” است که در 60 کیلومتری شمال شرق شهر کیاسر در کنار روستای مال خواست و روستای سورت واقع شده است.

واژه “باداب سورت از دو قسمت تشکیل شده باداب به معنی آب گازدار و سورت به معنی شدت اثر می باشد.

چشمه باداب سورت بعد از چشمه “پالوکاله” ترکیه به عنوان دومین چشمه آب شور جهان ثبت جهانی شده است. چشمه های باداب سورت شامل دو چشمه و آبهای کاملا متفاوت از لحاظ رنگ، بو، مزه و حجم آب است.

چشمه پر آب، دارای آبی بسیار شور و دارای استخری با قطری حدود 15 متر و عمق زیاد است که عمدتاً در تابستان برای آب تنی و برای درمان دردهای کمر و پا، امراض پوستی، روماتیسم و مخصوصا سردرد و میگرن سودمند است.

چشمه دوم که در بالادست و شمال غربی این چشمه قرار دارد. ترش مزه و دارای آبی به رنگ قرمز و نارنجی است. زیبایی این طبقات و محل ویژه قرار گیری این چشمه در دامنه کوهستان و چشم اندازهای اطراف به ویژه در غروب تحسین برانگیز است.

از غذاهای محلی منطقه زیبای چهار دانگه می توان به؛ کاک یا کشتا، آروشه و نان محلی مازندرانی به نام کالچی نون اشاره کرد که زنان کدبانوی منطقه با این غذاها از گردشگران و میهمانان خود پذیرایی می کنند.

دست بافت های سنتی منطقه چهاردانگه ساری همچون؛ گلیم بافی، جاجیم بافی و ظروف چوبی سوغات این دیار دیدنی است.

 

منبع خبرگزاری ایران پرس
پیام بگذارید